JanneJanne123
U uplj skrev:
Förstår hur du tänker men menar du att man ligger ute med pengar när man investerar i en bergvärmepump, tillläggsisolerar eller byter till tre-glas fönster och att man man måste vänta till energibesparingen har "betalat tillbaka" pengarna man ligger ute med?
Om man vill göra någon form av seriös beräkning för om man har ”tjänat” på investeringen är det precis så. Om du lägger 100K på bergvärmen för att spara X kr över 10 år behöver du för att göra en rättvis beräkning jämföra med vad du hade kunnat få för samma 100K investerade på tex börsen eller i någon annan form. Får du mer på börsen är ju bergvärme i så fall inte det mest effektiva ut en ekonomisk synvinkel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Rent krasst är det faktiskt just så. Du installerar enbart i ett syfte, spara pengar. Du sparar inga pengar förens du fått tillbaka summan via dina åtgärder.
Håller med men med "tänket" tror jag inte många fönster skulle bytas och inte många hus skulle tillläggsisoleras om allt vi gör med våra hus ska baseras på en pay back kalkyl.
Vi måste också ta med värdeökningen i ekvationen och där tror jag inte många av oss är byxade att göra den korrekt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Rent krasst är det faktiskt just så. Du installerar enbart i ett syfte, spara pengar. Du sparar inga pengar förens du fått tillbaka summan via dina åtgärder.
Men om man lånar till sin investering så ligger man ju inte ute med några pengar eftersom det är pengar du inte har, och om investeringen ger en avkastning varje månad som täcker avskrivning plus ränta så tjänar man ju allt som kommer över det. Och då skattefritt plus att man får tillbaka del av ränteutgifter
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Håller med men med "tänket" tror jag inte många fönster skulle bytas och inte många hus skulle tillläggsisoleras om allt vi gör med våra hus ska baseras på en pay back kalkyl.
Vi måste också ta med värdeökningen i ekvationen och där tror jag inte många av oss är byxade att göra den korrekt.
Nja, om man tilläggsisolerar så ökar huset mer i värde än vad kostnaden för tilläggsisoleringen är. Tilläggsisoleringen sjunker inte i värde över tiden heller, vilket tekniska installationer gör.
Efter 25 år är gamla uttjänta solceller en kostnad att byta…
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, om man tilläggsisolerar så ökar huset mer i värde än vad kostnaden för tilläggsisoleringen är. Tilläggsisoleringen sjunker inte i värde över tiden heller, vilket tekniska installationer gör.
Efter 25 år är gamla uttjänta solceller en kostnad att byta…
Får man fråga varför du investerade i en bvp då den säkert har kortare livslängd än solceller och kostar att byta också?
 
Nissens
T t3o skrev:
Får man fråga varför du investerade i en bvp då den säkert har kortare livslängd än solceller och kostar att byta också?
För att man måste ha en värmekälla, och en bergvärmepump reducerar energibehovet för uppvärmning med upp till 80%.

Ett hus utan värmekälla är inte beboeligt i Sverige. Ett hus utan solceller fungerar däremot utmärkt. 😊

Nu är vi nere på en femårings nivå i diskussionen…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, om man tilläggsisolerar så ökar huset mer i värde än vad kostnaden för tilläggsisoleringen är. Tilläggsisoleringen sjunker inte i värde över tiden heller, vilket tekniska installationer gör.
Efter 25 år är gamla uttjänta solceller en kostnad att byta…
Är det själva isoleringen du menar eller arbete plus material ?
 
Nissens Nissens skrev:
För att man måste ha en värmekälla, och en bergvärmepump reducerar energibehovet för uppvärmning med upp till 80%.

Ett hus utan värmekälla är inte beboeligt i Sverige. Ett hus utan solceller fungerar däremot utmärkt. 😊

Nu är vi nere på en femårings nivå i diskussionen…
Undrar vem som tog ner oss hit 🙄

Med solceller så gjorde jag en besparing på 65% av inköpt el. Hade inte gått att investera i alternativa lösningar för att göra de besparingarna.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
För att man måste ha en värmekälla, och en bergvärmepump reducerar energibehovet för uppvärmning med upp till 80%.

Ett hus utan värmekälla är inte beboeligt i Sverige. Ett hus utan solceller fungerar däremot utmärkt. 😊

Nu är vi nere på en femårings nivå i diskussionen…
Ja, absolut. Men generellt så kan man med stor säkerhet påstå att din avatar är extremt passande med tanke på dina inlägg i tråden i övrigt.
 
T t3o skrev:
Undrar vem som tog ner oss hit 🙄

Med solceller så gjorde jag en besparing på 65% av inköpt el. Hade inte gått att investera i alternativa lösningar för att göra de besparingarna.
Håller med, börjar likna Alice i kaninhålet i denna tråd
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, om man tilläggsisolerar så ökar huset mer i värde än vad kostnaden för tilläggsisoleringen är. Tilläggsisoleringen sjunker inte i värde över tiden heller, vilket tekniska installationer gör.
Efter 25 år är gamla uttjänta solceller en kostnad att byta…
Du har skrivit att man alltid ska jämföra med börsen med ~10% avkastning varje år (i snitt) kan du då visa att tillläggsisolering betalar sig på mindre än 10 år?
Edit: samt visa att solceller slutar leverera efter 25 år.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Du får väl iallafall vänta 10 år för att få svar på din fråga, först då börjar solcellerna generera en vinst med de bästa kalkyler med dagens prisnivåer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
För att man måste ha en värmekälla, och en bergvärmepump reducerar energibehovet för uppvärmning med upp till 80%.

Ett hus utan värmekälla är inte beboeligt i Sverige. Ett hus utan solceller fungerar däremot utmärkt. 😊

Nu är vi nere på en femårings nivå i diskussionen…
en 25 år gammal bergvärme då? En isoleringsstandard från 1977 år 2023? Det är precis som med solceller som är 30 år att det behöver uppgraderas.

vattenburen värme generellt, vattenburen golvvärme, välisolerat, bergvärme, solceller, pool, fett garage…. Havsutsikt. Det fattar väl tom du att allt listat är saker som höjer värdet på huset.

om jag säljer huset och det visar sig att jag värmer varmvatten, har 24 grader inomhus på vintern, har 29 grader i poolen från 15 maj till 15 september, laddar elbilen med 1500 mils körning och de rörliga elkostnaderna för det varierar mellan 4000kr* och MINUS 12000kr så fattar väl tom du att det på alla sätt är värdehöjande?

(*) jag har aldrig loggat nåt år med så hög rörlig kostnad som 4000kr , det högsta är 2195kr men jag tog höjd för att det kan komma sämre år.
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du får väl iallafall vänta 10 år för att få svar på din fråga, först då börjar solcellerna generera en vinst med de bästa kalkyler med dagens prisnivåer.
Låter märkligt. Jag har haft solceller i 8 månader och har hittils tjänat "tillbaka" 8,5% av investeringen. Eftersom jag har "bra" solmånader kvar borde jag landa på 12-14% efter 12 månader. Du behöver nog visa på "
vänta 10 år för att få svar på din fråga, först då börjar solcellerna generera en vinst
" och hur din kalkyl ser ut för detta.
 
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.