L
Också jag har tagit ned sådana plattor. Hur försiktig man än är så spricker alltid någon vid något motsträvigt hörn. Mitt knep för att minska risken för kringyrande fibrer var att pensla tapetklister över hela den åtkomliga ytan. Sen använde jag så klart mask och engångsoverall.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Gjorde samma sak för 15år sedan. Bra mask med rätt filter och sedan tog jag ner skivorna så hela som möjligt, här var de spikade.

gjorde jag detta idag skulle jag nog komplettera med en fläkt för att skapa undertryck i utrymmet och minska risken för exponering av resten av byggnaden.

man kan ju också tänka sig att våttorka rummet när man är klar.
 
Det blir inga kringyrande fibrer för att man bryter av några plattor. Men det skadar såklart aldrig att vara extra försiktig så länge det inte går till överdrift..
 
useless useless skrev:
Det blir inga kringyrande fibrer för att man bryter av några plattor. Men det skadar såklart aldrig att vara extra försiktig så länge det inte går till överdrift..
Näe jag tror inte man dör av att bryta några skivor (jag tog spikarna med hovtång så det mesta kom ner helt), men jag tror att jag, lite äldre klokare och försiktigare, skulle köra en fläkt idag - det skadar inte.
 
Jag frågar i befintlig tråd istället för att starta ytterligare en i ämnet.

Detta är sådana plattor som diskuteras va? 1200x1200, spikade i kanterna, ca 5 mm tjocka, låter som puts som släppt när man knackar på dem. En liten bit (25 mm lång) från ett hörn lossnade när jag ryckte bort en elkabel och den är spröd men hålls ihop av något fibröst.

Plattorna sitter i källartak på vårt hus byggt på 40-talet.
 
  • Närbild på en gammal byggplatta med synliga spikar och sprickor samt tecken på slitage och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och spröd byggplatta i källartak med en bortbruten bit och synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spröd bit av byggmaterial som lossnat, visande dess fibrösa struktur, på en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är är eternit.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.