Kontraktet skrevs Februari 2016, så vi "missade" med två månader.
 
Senaste uppdateringen i ärrendet.

Fiskarhedenvillan påstår att man får gjuta en klack och har för avsikt att göra så.
 
Iom. att detta är i en tvättstuga, inte i ett badrum, så tror jag att det är OK.

Men kontakta BKR och fråga om det är en OK lösning, passa då på att beskriva även att rören är nära väggen, och att det sticker upp ett armeringsjärn. Jag tror att alla dessa punkter blir OK med en klack.

I en tvättstuga finna bara krav på tätskikt på golvet. Och 10 cm (eller var det 5?) upp på väggen. Genom att då gjuta en klack och utföra korrekt tätskikt mot den (se till att kolla, plåta, dokumentera hur de utför den), så kommer de "illegala" rörgenomföringarna att finnas på en nivå som inte omfattas av några krav.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Om vi inte har ett godkänt inkommande vatten så är vi inte försäkrade av vårt försäkringsbolag (Trygg Hansa).
Om huset ska säljas någon gång så säls det med ett fel, hur påverkar detta priset?
 
K
katten1234 skrev:
Så här ser det ut hos oss, dem gjorde en enkel "klack". Ta pengarna, det kommer inte bli något problem.
Rysligt snyggt!

Om man nu måste ha en genomföringshylsa i betongen.... skulle man inte kunna gjuta fast den i klacken och lägga tätskikt där med?


Edit:

Vi har också ett gult 50mm räfflat rör som skyddsrör, var hittar ni information om att det inte får vara så? Googlar man på skyddsrör för inkommande vatten så är det allt man hittar bilder på..

Edit 2: Kopierat från BKR 2016:1
"Tappvattenservis till småhus ska förläggas utbytbart, till
exempel i skyddsrör. Skyddsrörets dimension och utformning
ska vara anpassat för utbyte av servis ledningen. Skyddsrörets
längd ska sträcka sig längre ut än 45° rasvinkel från grundmuren.
Se fi g. 3.2.2."

I figuren ser det inte ut att vara ett 100 mm rör! Sen att det kommer bli tufft att dra igenom ett PN32 rör mina 42 meter i ett 50 mm rör är ju en annan sak :(
 
Redigerat:
K
hempularen skrev:
I en tvättstuga finna bara krav på tätskikt på golvet. Och 10 cm (eller var det 5?) upp på väggen. Genom att då gjuta en klack och utföra korrekt tätskikt mot den (se till att kolla, plåta, dokumentera hur de utför den), så kommer de "illegala" rörgenomföringarna att finnas på en nivå som inte omfattas av några krav.
I bad eller duschrum är hela golvet våtzon 1 men inte alla väggar. Alltså måste det vara ok att göra en klack minst 10 cm hög mot de väggar som är Våtzon 2 även i badrummet. Genomföringar är dessutom godkända att ha i golv med genomföringshylsa i småhus där separat teknikrum saknas. Eller hur?

Ett annat alternativ som inte hjälper TS precis nu är ju att flytta väggen så att mätaren och fördelare hamnar i ett väggskåp med tät botten.


Men jag fick lite panik över vårt gula skyddsrör, räcker det att man fick bygglov före 2016-01?
 
M Macintorsk skrev:
Senaste uppdateringen i ärrendet.

Fiskarhedenvillan påstår att man får gjuta en klack och har för avsikt att göra så.
Mycket intressant. Jag jobbar som VVS-konstruktör och projekterar fiskarhedenvillan och därmed jobbar mycket nära med SäkerVatten. Och SäkerVatten säger att klackarna inte är godkända. Vi får inte projektera med klackar. I förra SäkerVatten var det godkänt men inte nu längre.
Se till att FHV tar på sig ansvaret för klacken.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H hannesc skrev:
Mycket intressant. Jag jobbar som VVS-konstruktör och projekterar fiskarhedenvillan och därmed jobbar mycket nära med SäkerVatten. Och SäkerVatten säger att klackarna inte är godkända. Vi får inte projektera med klackar. I förra SäkerVatten var det godkänt men inte nu längre.
Se till att FHV tar på sig ansvaret för klacken.
Edit: Jag ska iof inte sitta och säga vad FHV ska göra och inte göra och vilket ansvar de ska ta i frågan då jag inte har en klar bild över hur entreprenaden ser ut. Du som kund får se över vart ansvaret ligger. Mycket möjligt att entreprenören fått det godkänt om denna visat på en bra lösning för SäkerVatten. Jag reagerade lite för fort här känner jag.
 
Fast OM det fanns ett sådant godkännande från säkert vatten, så borde det väl dragits fram när besiktningsmannen slår ned på lösningen?
 
Vad betyder detta i praktiken?
Säg att ni bor i huset 40-50år
Sen säljer .i huset. Ni har glömt att detta är ett fel för det fungerat bra i alla år.
När ny ägare flyttar in, kansle får en vattenskada i rummet blir den helt oförsäkrad då? Även fast vattenskadan beror på nått annat i rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.