Misse skrev:
När jag ändå två färgexperter att rådfråga ;)- vi skall ha S0502-Y (hoppas det blev rätt nu) i vårt vardagsrum och skulle vilja ha en fondvägg där. Vi kommer att ha lite olika träslag på möblerna där (såpad lönn och lite ek) och vår soffa är blå och vi har en fåtölj i aluminium och cognacsfärgat skinn. Tavlorna går i dels i beige-grått-vitt samt i ganska mycket blått. Min man vill nog gärna ha en brun fondvägg, men jag är lite osäker på hur det skulle bli med dels de ljusa träslagen och dels mot allt blått... Har ni något tips på någon färg som skulle kunna tänkas bli snygg (behöver givetvis inte vara brunt)?
Jag skulle nog personligen inte välja brunt som fond till såpass mycket blått. Dessutom skulle jag fundera på en något 'varmt gråvitare' väggfärg än 0502-Y, hellre 0802-Y eller kanske tom. 1002-Y beroende på hur ljust rummet är, vilka ger fina kontraster mot övriga 'vita' detaljer.

Som fond skulle jag fundera på en 'plommon/grålila' nyans, hur mycket 'rött' man törs låta den sticka i beror på vilken blå ton som ffa. soffan har, det gäller att hitta en lagom 'röd' dragning på den plommon/grålila nyansen som harmonierar både med soffa och den cognac's färgade (mycket gula toner) läder/alu fåtöljen, men den måste absolut ha en hel del rött i annars blir det det risk för att det blå inslaget drar mot grönt.
Något exakt färg.nr kan jag inte säga just nu då jag inte alls vet vilken 'blå' nyans din soffa har, MEN en plommon/grålila nyans är oerhört snygg tillsammans med alu, gråvitt, ek/såpad lönn (låter lite som ljus 'gråton') och ffa. tillsammans med cognac's nyansen som blir ett väldigt effektfullt 'bryt' :)
Helst hade jag ju iof. (personligen) valt bort den stora helblå soffan (mindre accenter i blått som tex. tavlor är bara snyggt) som lätt blir ganska dominant, men har du en väldigt mörkt blå soffa så är det OK.

MVH//Christina.
 
Förlåt om jag tränger ig in, men eftersom färgexperterna är ifarten så...
Denna S1005-Y20R om man nu skulle vilja ha den i ett eller ett par steg ljusare vad kan de tänkas ha för NCS nummer då?
TACK! :)
 
S0804-Y30R eller S0603-Y20R

/Fredrik
 
Solana skrev:
Förlåt om jag tränger ig in, men eftersom färgexperterna är ifarten så...
Denna S1005-Y20R om man nu skulle vilja ha den i ett eller ett par steg ljusare vad kan de tänkas ha för NCS nummer då?
TACK!  :)
Hej Marianne :), jag klipper in mitt svar till dig från tråden om 'vita' nyanser, lägger dessutom till ytterligare ett färgnr. som jag tycker du bör kika på nämligen 1002-Y05R, det skulle ju kunna vara kulörstyrkan på 5% (snarare än mängden svärta, även om det förvisso är ett samspel) i 1005-Y20R som gör att du upplever den lite för 'kraftig'.
Men titta def. på Fredriks alternativ de kan vara det just du söker//Christina.


Solana skrev:
Undrar också om man vill ha 1005-Y20R fast en del ljusare var hamnar man då? Vi målade hallen med 0502-Y50R och själva den ljushetsgraden är fin men den skulle varit mer "sand"... Eller går inte det?
Nu har jag iof. inga tips på exakta mängder av de ingående brytpastorna, MEN...., vill du ha 'sand' så krävs det (enligt mitt förmenande iaf.) def. mer svärta än 5% (de första två siffrorna i 0502-xx).
1005-Y20R är ingen mörk nyans, vanlig sand är ju 'mörkare' än ett vitt papper, men ändå inte 'mörk', en sandstrand är ju inte vit (inte ens i söderhavet ;)), det är ju det aktuella ljusförhållandet som gör 'vitheten', mao. har du en hall med insläpp av dagsljus så får du en 'sandton' med bra 'ljushet' om du använder 1005-Y20R.

xxxx-Y50R skulle jag passa mig noga för om du använder mer kulörstyrka än 2% :-/, du riskerar omedelbart rosa-aprikost intryck.
'0502-Y20R' (om än du skulle lyckas få till den) blir iaf. inte ens som 'ljusaste sand', då tror jag betydligt mer på Fredriks varianter med 0804-Y30R (kanske finns som Y20R, eller...??) eller 0603-Y20R.

MVH//Christina
 
Man bockar å bugar.
Ska kika närmare på dessa förslag från Fredrik och ditt, Christina.
 
byggimpert skrev:
[quote author=Misse link=1130265804/0#14 date=1130971541]
När jag ändå två färgexperter att rådfråga ;)- vi skall ha S0502-Y (hoppas det blev rätt nu) i vårt vardagsrum och skulle vilja ha en fondvägg där. Vi kommer att ha lite olika träslag på möblerna där (såpad lönn och lite ek) och vår soffa är blå och vi har en fåtölj i aluminium och cognacsfärgat skinn. Tavlorna går i dels i beige-grått-vitt samt i ganska mycket blått. Min man vill nog gärna ha en brun fondvägg, men jag är lite osäker på hur det skulle bli med dels de ljusa träslagen och dels mot allt blått... Har ni något tips på någon färg som skulle kunna tänkas bli snygg (behöver givetvis inte vara brunt)?
Jag skulle nog personligen inte välja brunt som fond till såpass mycket blått. Dessutom skulle jag fundera på en något 'varmt gråvitare' väggfärg än 0502-Y, hellre 0802-Y eller kanske tom. 1002-Y beroende på hur ljust rummet är, vilka ger fina kontraster mot övriga 'vita' detaljer.

Som fond skulle jag fundera på en 'plommon/grålila' nyans, hur mycket 'rött' man törs låta den sticka i beror på vilken blå ton som ffa. soffan har, det gäller att hitta en lagom 'röd' dragning på den plommon/grålila nyansen som harmonierar både med soffa och den cognac's färgade (mycket gula toner) läder/alu fåtöljen, men den måste absolut ha en hel del rött i annars blir det det risk för att det blå inslaget drar mot grönt.
Något exakt färg.nr kan jag inte säga just nu då jag inte alls vet vilken 'blå' nyans din soffa har, MEN en plommon/grålila nyans är oerhört snygg tillsammans med alu, gråvitt, ek/såpad lönn (låter lite som ljus 'gråton') och ffa. tillsammans med cognac's nyansen som blir ett väldigt effektfullt 'bryt' :)
Helst hade jag ju iof. (personligen) valt bort den stora helblå soffan (mindre accenter i blått som tex. tavlor är bara snyggt) som lätt blir ganska dominant, men har du en väldigt mörkt blå soffa så är det OK.

MVH//Christina.
[/quote]

Tack för bra tips- jag skall ut och titta efter grålila nyanser! Med lite tur får vår blå soffa plats i allrummet och i så fall köper vi en ny till vardagsrummet. Att köpa nya soffor till både vardagsrum och allrum blir tyvärr alltför dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.