Vi skulle vilja ha en sandfärgad kulör i vårt sovrum, men då vi köper ett nyckelfärdigt hus så har vi inte möjlighet att provmåla. Vi har varit runt och tittat på olika färger, men tycker att det är svårt att få ett grepp om hur en färg uppmålad på en liten yta kommer att uppfattas då ett helt rum målas med den.

Har någon målat med en sandfärgad kulör som visat sig bli bra på en större yta så skulle jag därför bli väldigt tacksam för att få reda på NCS-numret.
 
M
En färg som jag gillar skarpt är vår färg i hallen som heter Tiramisu och kommer ifrån Alcro.
Vet ej nummret ???men det vet kanske någon annan (typ Christina)
Mvh Carina
 
moc skrev:
En färg som jag gillar skarpt är vår färg i hallen som heter Tiramisu och kommer ifrån Alcro.
Vet ej nummret  ???men det vet kanske någon annan (typ Christina)
Mvh Carina
Dessvärre inte ;), då de där 'döpta' kulörerna aldrig brukar levereras med någon exakt NCS-kod, men man kan ju alltid antingen maila Alcro och fråga (och hoppas på deras välvilja) eller kolla med färgbutiken om de har någon 'närmaste NCS' i sin brytmaskinsdator (eller vad det nu heter), dessvärre är de ibland väldigt snikna med att lämna ut NCS från tillverkarens sida.

Nu skulle vi haft 'Apex' här, men har vi tur så finns det någon annan med proffskunskaper i ämnet med på forumet :).

MVH//Christina.
 
Jag skall givetvis ge mig ut och titta på hur Tiramisu ser ut- tack för tipset:).

Christina! Tack för ditt inlägg :). Efter att ha insett att våra "vita" köksluckor i själva verket är gråvita känns det viktigt att verkligen försöka hitta en bra nyans som varken är gul, grå, brun eller aprikos- det är möjligtvis inte så att kan tipsa om någon kulör som kan uppfattas som just sandfärgad ;). Kan tillägga att vi nog kommer att ha S0502-Y som du ju tipsat mig om tidigare i hela huset frånsett just sovrummet där vi vill ha en varmare och något mörkare nyans.
 
Misse skrev:
det är möjligtvis inte så att kan tipsa om någon kulör som kan uppfattas som just sandfärgad ;).
Ojojj........., vad svårt, det är ju så att tänker jag 'sand' så kanske du tänker nåt helt annat, och sedan ser ju torr och fuktig sand helt olika ut.

Men hursomhelst så måste det ju vara lite gult i för att du ska få till någon variant på 'sand'.
Jag skulle personligen börja med att titta på (från ljusaste 'torra sand' till lite 'blötare sand' ;)) 1005-Y20R, 1505-Y20R, 2005-Y20R, då ser du på ett ungefär om det är vad du kallar 'sand', utifrån dessa förslag kan du sedan justera dig i den riktning du önskar. Mörkare, ljusare, mer eller mindre gult i osv.
Det beror också lite på hur ljust rum det rör sig om, fönster i vilket väderstreck osv.

Kan ju vara en början i sökandet efter 'din sand' iaf. :)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Dessvärre inte ;), då de där 'döpta' kulörerna aldrig brukar levereras med någon exakt NCS-kod, men man kan ju alltid antingen maila Alcro och fråga (och hoppas på deras välvilja) eller kolla med färgbutiken om de har någon 'närmaste NCS' i sin brytmaskinsdator (eller vad det nu heter), dessvärre är de ibland väldigt snikna med att lämna ut NCS från tillverkarens sida.
Det är så att det inte alltid finns ett framtaget NCS nummer på alla kulörer. Visst går jag alltid att översätta till ett NCS men det är inte alltid man gör det. (Pengar)

Ett närmaste NCS finns ju alltid.. men det kan i vissa fall skilja rätt mycket.
Enklast är det alltså att gå till Alcro om man vill handla eller se på Tiramisu.

Men om man sen av en eller annan anledning inte vill handla sin färg just där så fixa istället en provburk.
Därefter går faktiskt "ganska" lätt att handbryta fram ett recept efter en referens = din provburk.

MVH Fredrik
 
byggimpert skrev:
1005-Y20R, 1505-Y20R, 2005-Y20R
Spontant hamnar jag också i dessa trakter.
Fördel S1005-Y20R.. (ljus sommar sand på gotska fårö. :p)

Men sand finns det ju i massor a olika färger så det är ju inte säkert att detta är "sand" just för dig.

Sen tyckar jag att då man vill åt sand hållet så ska man hålla sig till väldigt matta produkter. Allstå så matt man kan få det. Gäller inte bara att hitta rätt kulör alltså.

/ Fredrik
 
Tusen tack för all hjälp :)

"ljus sommar sand på gotska fårö"- kunde inte ha beskrivit det bättre själv- just den färgen/känslan är jag ute efter :). Nu vet jag i alla fall var jag skall börja titta (mina små färgprover är definitivt inte till mycket hjälp- hade tittat på betydligt rödare nyanser). Skall definitivt ta mig en titt både på tiramisu, men även 1005-Y20R, 1505-Y20R och 2005-Y20R och jag hoppas att någon av de sistnämnda färgerna känns bra (skall även klura lite på hur matt den bör vara). Att köpa en provburk från t.ex Alcro och lämna in till Skanska för att be dem måla i samma färg känns inte som en någon bra lösning- lättare är helt klart att kunna ange en NCS-kod ;).

Christina! Sovrummet har fönster i ett hörn och de är åt norr resp öster. Vi kommer att ha ekparkett på golvet och den lägsta takhöjden är 2,4 m (sluttande tak). Vi var först inne på en fondvägg i en något mörkare nyans på den vägg mot vilken sänggaveln skall stå, men då det är sluttande tak just där så kändes det inte klockrent och vi beslöt oss för att ha en färg i hela rummet istället (alternativet är försås en fondvägg på någon av de två väggarna där taket inte sluttar men det känns inte helt naturligt).
 
Misse skrev:
Att köpa en provburk från t.ex Alcro och lämna in till Skanska för att be dem måla i samma färg känns inte som en någon bra lösning- lättare är helt klart att kunna ange en NCS-kod ;).

(alternativet är försås en fondvägg på någon av de två väggarna där taket inte sluttar men det känns inte helt naturligt).
Hehe.. det blir nog bättre att hitta ett NCS.

Fondvägg är ju inget man absolut måste ha.
Och passar det inte så passar det inte.

Vill man däremot ändå få till en liten prick över i:et sas så finns det ju många snygga schabloner man kan ta till sin hjälp.
Bla. Alcro har endel sånt tror jag.

Men hittar man inget så kan man ju alltid skära till en själv!

MVH Fredrik
 
Idag har jag varit och tittat på färger (igen!). Tiramisu var snygg, men kanske något mörk i min smak för att måla hela rummet med. 1005-Y20R, 1505-Y20R och 2005-Y20R fanns bara på små färgkort, men Alcro har en färg som heter "Sjösand" som enligt personalen i butiken motsvarades av S1005-Y30R och den blev jag verkligen förtjust i!

Jag hittade även en underbar färg- "björnbär" (tyvärr fanns det inte angivet någon NCS-kod för denna färg, men det borde gå att lista ut) som jag bra gärna skulle vilja ha som fondvägg någonstans i huset. Är det helt uteslutet att ha en fondvägg på en vägg där taket sluttar (dvs där det inte är en horisontell linje mellan vägg och tak)?
 
Misse skrev:
Alcro har en färg som heter "Sjösand" som enligt personalen i butiken motsvarades av S1005-Y30R och den blev jag verkligen förtjust i!
Den är inte alls dum den!

Men jag upplever det som att S1005-Y30R i bland är alldels på gränsen till att vara aningens för röd.
Det kan göra att den i vissa ljus upplevs som rosaaktig. S1005-Y10R som ligger på andra sidan S1005-Y20R kan däremot i vissa ljus sticka iväg för långt åt det "gröna". Men detta ligger mycket ju i betraktarens ögon.

Det jag vill komma till är att jag upplever det som att S1005-Y20R hamnar mitt på något "gyllene snitt".
Betvivla inte att alla dessa 3 kulörer är bra.
Men S1005-Y20R anser JAG vara säkrast om man bara ska leverera ett nummer.

Misse skrev:
Jag hittade även en underbar färg- "björnbär" (tyvärr fanns det inte angivet någon NCS-kod för denna färg, men det borde gå att lista ut) som jag bra gärna skulle vilja ha som fondvägg någonstans i huset. Är det helt uteslutet att ha en fondvägg på en vägg där taket sluttar (dvs där det inte är en horisontell linje mellan vägg och tak)?
NCS på den björnbär ska nog gå att ordna. :)

Angående din fondväggstanke så är det ju fritt fram att fondera vilken el. vilka väggar man vill.

Men det bör inte vara en fönstervägg eller en vägg som på annat sett har mycket avbrott.. (dörrar, valv etc.)
Alltså är det kanske inte alla rum som passar med fondvägg.
En sluttande vägg däremot er jag i sig inte som ett hinder.

/ Fredrik


 
Fredrik.G skrev:
Angående din fondväggstanke så är det ju fritt fram att fondera vilken el. vilka väggar man vill.

Men det bör inte vara en fönstervägg eller en vägg som på annat sett har mycket avbrott.. (dörrar, valv etc.)
Alltså är det kanske inte alla rum som passar med fondvägg.
En sluttande vägg däremot er jag i sig inte som ett hinder.

/ Fredrik
Väggen i fråga har ett fönster, men det sitter i ena hörnet av rummet (det låter kanske lite konstigt men i både vardagsrum, allrum och sovrum så är det fönster i hörnen) och något annat "avbrott" finns där alltså inte.

Det är nästan så att jag funderar på om "björnbär" trots allt skall få bli fondvägg i sovrummet- undrar om den passar ihop med S1005-Y20R?! Enligt Alcros broschyr ad.bas så verkar den passa bäst ihop med ganska svala nyanser som går från vitt till ljusblått alternativt från svagt rosa till grått och i den kategorin kan man nog knappast placera "sjösand" alt S1005-Y20R som förmodligen passar oss ännu bättre.

Tusen tack för all hjälp :)
 
Halloj!

Långt avbrott det blev från byggahus.. :(

Jaja..

Björnbärs närmaste släkting på NCS kartan är S8005-R80B.
Den passar "skapligt" till S1005-Y20R... men S3005-Y20R ("lite" mörkare) är bättre här.
Ad:s Matchning med svalar kulörer skulle jag ta relativt lätt på.
Mörkablåa och lite mörkare sandtoner är snygga ihop.

Men på en hel vägg så tycker och tror att Björnbär blir alldeles för mörk.
Och till S1005-Y20R så blir det nog för skarpt..
Om du absoult vill matcha dessa 2 så tror att du gör bättre i att antingen markera en säng eller något annat rummet.
Alltså bara måla en mindre del..
Kanske en större schablon el. ett större fält (kanske där du ska ha tavlor, foton el. sägen?)
Men måla inte en hel vägg. Det blir "2 much".

MVH Fredrik
 
Misse skrev:
Christina! Sovrummet har fönster i ett hörn och de är åt norr resp öster. Vi kommer att ha ekparkett på golvet och den lägsta takhöjden är 2,4 m (sluttande tak). Vi var först inne på en fondvägg i en något mörkare nyans på den vägg mot vilken sänggaveln skall stå, men då det är sluttande tak just där så kändes det inte klockrent och vi beslöt oss för att ha en färg i hela rummet istället (alternativet är försås en fondvägg på någon av de två väggarna där taket inte sluttar men det känns inte helt naturligt).
Hmmm...., 'Björnbär' låter alldeles för dominant för min smak, men varför inte ta en betydligt ljusare variant som du kombinerar med 1005-Y20R,
kika på http://www.jotun.se/, se sedan på 'Måla inne'->'Kulörer och idéer'->Lady Deco->Blad.
Det är en ljust-ljust blålila nyans med en påmålad schablon i form av en bladranka i silver (dekorlasur), själva schablontypen skulle passa utmärkt då du har en vägg med extahöjd på ena sidan.
Låt isf. rankan börja på väggens nedre hörn (den sida där taket är lägst) och sedan slingra sig uppåt förbi huvudgaveln på sängen och vidare uppåt mot väggens högsta punkt.
Kan bli en jättesnygg och raffinerad brytning mellan den ljus-ljus blålila tonen, schablonen i 'silver' (vitsen här är att kontrasten mellan väggfärg och schablonens nyans inte ska vara för dominant utan mer av 'lyster/ljusspel') och den ljusa sandfärgen :) (även gotländska sandstränder har mängder av glittrande 'silverkorn'), dessutom lugnt och harmoniskt i ett sovrum.

Ett 'säkrare' kort (men iof. lika vackert) är bladrankan i silver på väggen med sneda taklinjen, fast med samma sandfärgade botten som övriga väggar.

MVH//Christina.
 
Fredrik och Christina! Tusen tack för er hjälp (igen!). Jag är inte säker på att maken är lika förtjust i "björnbär", men jag tror att det skulle vara en perfekt bakgrund till ett par fotografier med mycket "färg" som skall upp på någon vägg. Jag tycker om den, men inser att den kanske bli alltför dominant i vårt sovrum, men hoppas kunna hitta något annat ställe där den (eller "motsvarande" NCS-kulör skulle kunna passa (på en mindre yta).

Bladrankan var ursnygg, men väljer vi att ha fotografierna i sovrummet så tror jag inte att den passar... Jag skall däremot fundera på om det finns något annat ställe i huset där den skulle kunna passa bättre.

Vi har tittat mer på färger och funderar nu även på 1505-Y20R som verkar vara snäppet mörkare än S1005-Y20R.

När jag ändå två färgexperter att rådfråga ;)- vi skall ha S0502-Y (hoppas det blev rätt nu) i vårt vardagsrum och skulle vilja ha en fondvägg där. Vi kommer att ha lite olika träslag på möblerna där (såpad lönn och lite ek) och vår soffa är blå och vi har en fåtölj i aluminium och cognacsfärgat skinn. Tavlorna går i dels i beige-grått-vitt samt i ganska mycket blått. Min man vill nog gärna ha en brun fondvägg, men jag är lite osäker på hur det skulle bli med dels de ljusa träslagen och dels mot allt blått... Har ni något tips på någon färg som skulle kunna tänkas bli snygg (behöver givetvis inte vara brunt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.