ESSC skrev:
Det här med vit nyans är ju en smaksak men jag är väldigt nöjd att vi valt en neutral vit. Upplevs som helt vit. Dock skulle jag nog inte vilja ha hela huset målat i den kulören...
Du har möjligtvis ingen bild på ert hus?
 
Är det någon som vet om det finns det något mellanting mellan 2002-Y och 2502-Y? Jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan dessa två nyanser.
 
Misse skrev:
Du har möjligtvis ingen bild på ert hus?
Hade ingen bild på hela huset på telefon men här ser man färgerna iaf.
ImageUploadedByByggahus.se1407178988.859434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Agite
  • Laddar…
ESSC skrev:
Hade ingen bild på hela huset på telefon men här ser man färgerna iaf.
[bild]
Nu blev det sannerligen inte enklare att välja... Det där ser väldigt fint ut tycker jag!
 
vectrex skrev:
Ett tips är att välja 0502-Y till foder och knutar då vita fabriksmålade fönster har denna kulör. Du kan visserligen få fönster i valfri kulör men då kostar det därefter också!
Håller jag inte riktigt med om, vi betalade inget extra för att få fönstren i 0500-n istället för 0502-y.
 
  • Gilla
Nisse114
  • Laddar…
Misse skrev:
Nu blev det sannerligen inte enklare att välja... Det där ser väldigt fint ut tycker jag!
Inte meningen att göra det svårare för dig! 😉 Måste säga att jag är nöjd med färgerna även om jag kanske velat ha den grå ett snäpp ljusare.
 
Misse skrev:
Två kulörer är uteslutet! Vad menar du med "fetare"?! Bör kanske tillägga att vi har ett hus bygg på 20-talet som alltså skall målas om.
Fetare = fylligare, mer pigment, lyxigare, mulligare.

Har också ett 20-talshus, men nybyggt med varsamt valda detaljer.
 
ESSC skrev:
Inte meningen att göra det svårare för dig! �� Måste säga att jag är nöjd med färgerna även om jag kanske velat ha den grå ett snäpp ljusare.
Jag förstår att du är nöjd!
 
Johan Gunverth skrev:
Fetare = fylligare, mer pigment, lyxigare, mulligare.

Har också ett 20-talshus, men nybyggt med varsamt valda detaljer.
Då förstår jag:). Jag är nästan säker på att det blir just 0502-Y på det vita men det är inte enkelt med den grå nyansen. Just nu känns ingen av de vi provmålat med helt hundra...
 
Misse skrev:
Då förstår jag:). Jag är nästan säker på att det blir just 0502-Y på det vita men det är inte enkelt med den grå nyansen. Just nu känns ingen av de vi provmålat med helt hundra...
Jag har kört S XX02-Y på rubbet inkl. innertak och silikatfärg på utsidans grund. Det hänger ihop väldigt bra och det är ingen som ser det gula förrän man håller upp ett kopieringspapper eller liknande. :)
 
  • Gilla
Fjellan
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Jag har kört S XX02-Y på rubbet inkl. innertak och silikatfärg på utsidans grund. Det hänger ihop väldigt bra och det är ingen som ser det gula förrän man håller upp ett kopieringspapper eller liknande. :)
Det är ju skillnad på hur färger upplevs inomhus och utomhus. Det viktiga är precis som du säger att man väljer färger som passar bra med varandra.
 
Nu vet jag inte hur många gånger jag gått och tittat på färgerna vi målat upp idag. Den vänstra är alltså 2002-Y och den högra 2502-Y. Den vänstra syntes knappt i dagsljus, den blev väldigt ljus och jag tyckte att den drog lite åt blått trots det gula. Den högra känns som om den drar åt någon slags grågrön.

2005-Y blev väldigt gul...

Behöver jag tillägga att jag inte har en aning om vilken färg vi skall välja!

Går det att få något mellanting mellan 2002-Y och 2502-Y tror ni eller är det någon annan som har förslag på en fin grå nyans passande ett hus från 20-talet?


färger....jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att knäcka det blåstick du upplever i färgen kan du prova med S25 / S2002-Y50R eller S25 / S2005-Y20R. De borde även upplevas mindre gula, men ändå varmare.

Personligen gillar jag ljusgråa nyanser med lite grönt i. Flera färgfabrikat har riktigt bra kataloger med färdiga färgsättningar som är uttänkta av arkitekter m.m. fast jag antar att du har gått igenom ett otal sådana redan :)

Exempelvis: http://www.alcro.se/Global/Broschyrer utomhus/fargsatta_trahus.pdf
 
nemlan skrev:
För att knäcka det blåstick du upplever i färgen kan du prova med S25 / S2002-Y50R eller S25 / S2005-Y20R. De borde även upplevas mindre gula, men ändå varmare.

Personligen gillar jag ljusgråa nyanser med lite grönt i. Flera färgfabrikat har riktigt bra kataloger med färdiga färgsättningar som är uttänkta av arkitekter m.m. fast jag antar att du har gått igenom ett otal sådana redan :)

Exempelvis: [länk]
Tusen tack- skall titta på dessa! Jag funderade faktiskt på en grå med en dragning åt grön men fick höra att man aldrig bröt färgen på det viset på 20-talet utan att vi borde satsa på en som drar mer åt gult.

Det vi egentligen vill ha är en färg som uppfattas som neutralt grå eller möjligtvis då åt det lite varmare hållet.

Jag har tittat på olika "färdiga" färger också men trodde att det var enklare att hitta rätt om jag valde en NS-kulör eftersom vi då enklare kunde titta på kallare respektive varmare nyanser, ljusare respektive mörkare etc.
 
:D Nackdelen med NCS är att man grottar ner sig i kulörer på extrem detaljnivå, för att inte tala om hur det blir när man börjar jämföra olika tillverkares tolkningar av dessa...

För att inte stirra sig blind på mikroskopiska dragningar åt gult, blått, osv. så kan du be någon annan att måla upp ett blindprov från alla provburkar. Då kan du bedöma kulörerna utan att "tänka in" 2-5% Gul kulörstyrka.

Ytterligare ett tips, när du har sållat ut en bra kandidat, är att måla upp en större provyta på ca 1 kvm så får kulören ge ett bättre intryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.