På den grekiska ön Serifos har MOLD Architects nyligen färdigställt ett hus nedsänkt i terrängen. Här kan man vistas utan att synas särskilt mycket och ta skydd från nordanvinden med bibehållen utsikt.

Du kan läsa artikeln här: Ncaved: Underjordiskt hus
 
Häftigt!
 
Spännande bygge. Skulle vara kul att se det färdiginrett med riktiga prylar och sånt som gör att det blir levande.

Jag som tyckte det såg lite ödsligt ut fastnade för formuleringen: "Tillsammans med stora reflekterande spegelytor skapar de en kuslig atmosfär i bostadens inre, privata delar." Är det så trevligt skrivet? Översatt via norska språket, eller är författaren inte helt såld på huset?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag saknar hissen till våning -23 där det finns ytterligare 500kvm biyta och givetvis möjlighet att komma dit med diverse fordon.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 11 till
  • Laddar…
Knappast nytt koncept. Människan har bott i grottor i alla tider. :)
Vi hyrde en bungalow på Gozo, Malta för 20 år sedan som var helt under marken. Förutom terrassen med utsikt mot havet och halva poolen. Trevligt ställe.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Ja, det vore fint att kunna ta hissen ner till den underjodiska hamnen i havsnivå.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det vore fint att kunna ta hissen ner till den underjodiska hamnen i havsnivå.
Känns som nått ur en bondfilm :surprised:
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Rätt säker på att det finns något GrandDesigns avsnitt där de sänker ner ett hus i en kulle i GB typ.

Men där skulle Gert verkligen kunna säga att huset smälter in i naturen, till skillnad från veckans ”lada”. ;)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rätt säker på att det finns något GrandDesigns avsnitt där de sänker ner ett hus i en kulle i GB typ.
Är det det här du tänker på?

Fyra färgglada figurer står på ett grönt kulligt landskap med underjordiska entréer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
ami39 och 34 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Spännande bygge. Skulle vara kul att se det färdiginrett med riktiga prylar och sånt som gör att det blir levande.

Jag som tyckte det såg lite ödsligt ut fastnade för formuleringen: "Tillsammans med stora reflekterande spegelytor skapar de en kuslig atmosfär i bostadens inre, privata delar." Är det så trevligt skrivet? Översatt via norska språket, eller är författaren inte helt såld på huset?
Ja det kanske inte var så snällt!

Nu har jag ändrat till spännande.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Kollade en hel del på hus och byggande i berg, nersänkta i mark för några år sedan. Är så häftigt!

Inget jag eg funderat på här, men om vi ville bo i utlandet på ett ställe där det är varmt och har extrema väderförhållanden.. så har det helt klart sina poänger!

Naturlig skugga/markkyla på sommaren.. jämnare temp över året.. tornados/stormar/vindar är liksom inget man behöver oroa sig för.. allt är ”massivt”.

Givetvis bygger man med naturligt ljusinsläpp också, men det blir inte som ett ”normalt hus” direkt :)

Själv kollade vi på bergstomter som vette mot havet, glassida mot havet.. och närapå osynligt från marksidan (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Rätt säker på att det finns något GrandDesigns avsnitt där de sänker ner ett hus i en kulle i GB typ.

Men där skulle Gert verkligen kunna säga att huset smälter in i naturen, till skillnad från veckans ”lada”. ;)
Var det inte i Australien?
Tror de ha gjort ett antal liknande där.

Men detta är coolt
 
richardtenggren
P PappasHammare skrev:
Var det inte i Australien?
Tror de ha gjort ett antal liknande där.

Men detta är coolt
Har för mig det var Kevin, googlade lite och hittade lite olika hus som varit med i serierna :)
 
P
useless useless skrev:
Ja, det vore fint att kunna ta hissen ner till den underjodiska hamnen i havsnivå.
En ubåtsbas, kanske?
 
P
Ett sånt här hus kan nog medföra en del dräneringsproblem med rätt (läs "fel") sorts mark.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.