Jag (som känner min kropp bäst själv) sover bäst när det är ca 21.
Dom dagar då ingen är hemma så får det gärna vara +5 inne.
Så "dagsänkning" (y) är grejen. Styrd av timpris lär det bli i framtiden.
 
M MagHam skrev:
Jag (som känner min kropp bäst själv) sover bäst när det är ca 21.
Dom dagar då ingen är hemma så får det gärna vara +5 inne.
Så "dagsänkning" (y) är grejen. Styrd av timpris lär det bli i framtiden.
Det är inte timpris på pellets.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag har faktiskt aldrig förstått logiken med nattsänkning. Man ska då sänka temperaturen då folk är i huset och det är som kallast ute, sedan höja dagtid då man är i skola och på jobb och solen ofta värmer på. Om något så skulle jag säga dagsänkning - vad har jag missat?
Det går väl att sänka både och.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I
När vi bodde i lägenhet så sa hyresvärden(kommunal ägt) att ,am körde 20-21 grader på dagen och 18-19 grader på natten i alla lägenheter. Enligt dem skulle det kosta stora pengar att höja bara 1 grad oavsett tid på dygnet och det kan man väll tänka sig med tanke på hur mycket lägenheter de hade\har.

När vi körde pellets så såg vi ingen anledning att begränsa värmen på nätterna mer än möjligen för bekvämligheten. Nu när vi kör luft\vatten tror jag att det finns en större poäng i att anpassa tempen men visst, det är möjligt att vi bara pratar 100 lappar.
 
I Ironside skrev:
När vi bodde i lägenhet så sa hyresvärden(kommunal ägt) att ,am körde 20-21 grader på dagen och 18-19 grader på natten i alla lägenheter. Enligt dem skulle det kosta stora pengar att höja bara 1 grad oavsett tid på dygnet och det kan man väll tänka sig med tanke på hur mycket lägenheter de hade\har.

När vi körde pellets så såg vi ingen anledning att begränsa värmen på nätterna mer än möjligen för bekvämligheten. Nu när vi kör luft\vatten tror jag att det finns en större poäng i att anpassa tempen men visst, det är möjligt att vi bara pratar 100 lappar.
Då är frågan om jag som har ett sk högtempsystem tjänar på att dra upp framledningstemp mot 55-60 grader eller bara pytsa ut så hög framtemp som behövs? Alla system har ju en punkt där ekonomin blir som bäst i förhållandet framtemp inomhustemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.