Hej.

Har en gammal CTC Eco air med styrning enligt bilden.

Förlagt manualen och är väl för trött för att förstå.

Jag vill nyttja min relativa lägre elkostnad på natten för att bibehålla hyffsat jämn dygnstemp (vedeldar på dagen)

Så ska ju inte vara nattsänkning per se, utan igång på natten.

Men varje dag har 4 fält!? Varför? och hur ska jag sätta tidsstämplarna för att ha igång pumpen då mellan 00.00 - 06.00 ?

Tack för hjälpen.
 
  • Display av värmepumpens styrpanel med texten "TIDER MÅNDAG F 5 T 24 F-- T--" och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du sökt på CTCs sida efter manualen eller på nätet överlag?

https://ctc.se/nedladdningar-konsument
Skärmdump från CTCs webbplats som visar en sökfunktion för manualer och listade produkter, inklusive CTC Eco Air modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade inte just det där!
 
Har du bara en CTC eco air och kanske en del inne med och vad är det.
 
Ja innedelen är fotot på! En Eco el panna som är kopplad till utedelen då.
 
Man kan sätta två tider per dygn t.ex om man vill sänka på natten och när man är på jobbet under dagen.

Skärmdump av instruktion för temperaturinställningar med tider för sänkning och höjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mikolino skrev:
Ja innedelen är fotot på! En Eco el panna som är kopplad till utedelen då.
Har ett par stycken i PDF , finns två modeller, ge mig ett PM om din mail så skickar jag
 
Hej,
Jag går i samma tankar som dig, nämligen att ha värme på under natten när elen är billig och elda på braskaminen under dagen. Min fråga, hur har det fungerat för dig? Har du kunnat hålla en dräglig temperatur i huset under dagen/kvällen?

Inser ju vilka stora besparingar man kunnat göra med detta upplägg..
 
Har samma på BVP Ecoheat 7, tiden som skall anges är när nattsäkningen skall slås av (F) för att sedan slås på (T) igen, dvs pannan anser att nattsäkningen är det normala tillståndet, och att värmegenereringen är det onormala :-o
Din inställning ovan säger att det är värme på mellan 05 och 24 på måndagen, byt plats på timmarna så skall du uppnå det du önskar, sedan kan det vara så att du får ange 00 istället för 24...

Har labbat lite med min Ecoheat, men får dock inte till det, då det verkar som att det blir NS oavsett vilka klockslag jag anger, om verfifieringen mot diagnos-menyn värde på måltemperatur för rumssensorn stämmer.
Gället äv indikeringen av nattsäkningen i sig i diagnosmenyn - jag får ifylld ruta oavsett vad jag anger för klockslag och om det är bara en enskild dag eller något värde för varje dag...
 
Sitter också med en gammal EcoHeat och vill styra så den genererar mer värme när elen är billig. Tycker NS-funktionen är ologisk och svår att få till.
Det ska ju gå att styra nattsänking via externt relä på ingången ”Extra”. Någon som testat det?
 
K KlokUggla skrev:
Sitter också med en gammal EcoHeat och vill styra så den genererar mer värme när elen är billig. Tycker NS-funktionen är ologisk och svår att få till.
Det ska ju gå att styra nattsänking via externt relä på ingången ”Extra”. Någon som testat det?
På CTC:n slutade det med att jag har lagt en F:08 på samtliga veckodagar, jag är ju bara intresserad av att sätta en reduktion och inte av att hårdkoda några till- eller frånslag.

Själva i kopplingen är lättare, en zvave med galvaniskt åtskilda kontakter kopplas till Extra.

Implementation ligger fortfarande på labbstadiet, men mest för att logiken blev svårbestämd. Det var lätt till en början, när dygnspriserna hade en N-form med toppar morgon o kväll, och tanken var att kapa de över dygnsmedel. Men nu har det varit många tillfällen med upp till 14h i sträck med pris över medel, och då blir huset för utkylt med högt energibehov direkt efter...
 
Hoppar helt ogenerat in i tråden.

Vill ställa in den för att minska förbrukningen då vi inte är hemma eller ligger o sover.
Som nämnt ovan så är det 4 fält. Tycker det är oklart hur jag ska ställa in den.

Några tips?

Ska jag tolka inställningen på tisdag som att den börjar höja 05:00 och sänker 07:00 samt höjer 17:00 och sänker igen 20:00?
 
  • Display av en värmepumps reglerpanel med texten "Nattsänkning" och inställningar som visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat med en skärm som visar en veckodagsschema och temperaturinställningar, omgiven av kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar programmeringsschema med tidsluckor för uppvärmning varje dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rebeller skrev:
Ska jag tolka inställningen på tisdag som att den börjar höja 05:00 och sänker 07:00 samt höjer 17:00 och sänker igen 20:00?
Ja, du har förstått det rätt.
 
R Rebeller skrev:
Hoppar helt ogenerat in i tråden.

Vill ställa in den för att minska förbrukningen då vi inte är hemma eller ligger o sover.
Som nämnt ovan så är det 4 fält. Tycker det är oklart hur jag ska ställa in den.

Några tips?

Ska jag tolka inställningen på tisdag som att den börjar höja 05:00 och sänker 07:00 samt höjer 17:00 och sänker igen 20:00?
Det stämmer men tror inte du ser så stor skillnad på värmen eftersom du höjer så få timmar åt gången.
Ett alternativ är att höja på kvällen runt 21-22 när elpriset har sjunkit och sedan sänka runt 6-7 på morgonen när elpriset stiger igen.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Det stämmer men tror inte du ser så stor skillnad på värmen eftersom du höjer så få timmar åt gången.
Ett alternativ är att höja på kvällen runt 21-22 när elpriset har sjunkit och sedan sänka runt 6-7 på morgonen när elpriset stiger igen.
Brilliant, Tack för svar. Bra tänkt. Kommer börja elda lite på kvällen så kanske kan börja höja ännu senare när värmen från kaminen avtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.