JanneJanne123
electroluxaren skrev:
Aj då
det var inte frågan om en omskolning utan färdigutbildade 20-åringar som sätts ihop för sitt livs äventyr...
Du frågade ju mig om jag skulle ta chansen, men det loppet är ju så att säga kört. Att vissa ungdomar väljer yrket soldat är väl inte heller konstigt. Ingen kommer att bli tvingad att stationeras vid en Nato-bas.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
men du generaliserar och föringar övriga forummedlemmar inte minst för att de inte tycker som du?
electroluxaren skrev:
Ja jag kör med den gamla halmgubben / fågelskrämman dvs dig
Ska du kasta lite mer sten i glashuset? :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du frågade ju mig om jag skulle ta chansen, men det loppet är ju så att säga kört. Att vissa ungdomar väljer yrket soldat är väl inte heller konstigt. Ingen kommer att bli tvingad att stationeras vid en Nato-bas.
Jo du blir kommenderad som anställd, annars är det ordervägran
 
JanneJanne123
electroluxaren skrev:
Jo du blir kommenderad som anställd, annars är det ordervägran
Och att vara anställd yrkessoldat är tvång i Sverige?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Afganistan: Sverige var där
Irak: Inte en Natooperation, flera Natoländer var emot och hindrade bland annat trupprörelser (t.ex. Turkiet)
Libyen: Sverige var där

Så jag förstår inte riktigt din poäng eller vad Nato har med det att göra?
Att Sverige var en vasallstat till USA redan innan gör ju inte saken bättre att vi nu är bundna att vara det oavsett vi vill eller ej.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ingen kommer att bli tvingad att stationeras vid en Nato-bas.
Först:
Vad är det som är farligt med en Nato-bas?
Lära sig av andra välutbildade soldater från demokratiska länder?

Sen stämmer det väl inte riktigt att ingen kommer tvingas? Även om det verkar pågå en debatt.
Vi har värnplikt i Sverige, det är inte frivilligt att göra utan ett tvång eller plikt.
Och värnpliktiga ingår i Natos gemensamma försvar.

Sen har ju försvarsministern sagt att värnpliktiga under utbildning inte ska skickas utomlands i en krigssituation. Men som en del av sin utbildning i fredstid hade varit logiskt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och att vara anställd yrkessoldat är tvång i Sverige?
Klassisk liberal metafysiker, saker är som dom är och kan aldrig förändras när omständigheterna blir anorlunda.
 
L lop3r skrev:
Att Sverige var en vasallstat till USA redan innan gör ju inte saken bättre att vi nu är bundna att vara det oavsett vi vill eller ej.
Någon har inte läst Natos stadgar. Gör det, två A4, inte så avancerat.
Finns t.om. på ryska om det känns mer bekvämt:
https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=ru

Sen får ni bestämma er, ena trollet säger att Erdogan blockerar allt om vi blir anfallna, andra att vi tvingas åka till Syrien och kriga så fort Turkiet hostar till..
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Ska du kasta lite mer sten i glashuset? :)
jag föringar bara dig förstår du! eller inte?
som tur är de flesta på byggahus intelligenta och inte bara sura gubbar. så jag satsar på de sistnämnda.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och att vara anställd yrkessoldat är tvång i Sverige?
nej du kan begära avsked.
 
electroluxaren skrev:
Nu har jag aldrig varit inne i den tråden
men du generaliserar och föringar övriga forummedlemmar inte minst för att de inte tycker som du?
De sabbar Sverige genom sin rösträtt
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sluta vara nyttiga idioter för Putler ffs. För ni är antingen det eller rena rysstroll.
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Någon har inte läst Natos stadgar. Gör det, två A4, inte så avancerat.
Finns t.om. på ryska om det känns mer bekvämt:
[länk]

Sen får ni bestämma er, ena trollet säger att Erdogan blockerar allt om vi blir anfallna, andra att vi tvingas åka till Syrien och kriga så fort Turkiet hostar till..
En jättebra skriven text som innehåller hur man rundar FNs stadga och i övrigt bara floskler
 
electroluxaren skrev:
En jättebra skriven text som innehåller hur man rundar FNs stadga och i övrigt bara floskler
Spännande!
Kan du ge något exempel på hur Nato-stadgan rundar FN-stadgan? Hade varit bra att veta menar jag.
 
Nu får vi hoppas regeringen och försvaret står för sina ord och skickar Gripen C till Ukraina.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Spännande!
Kan du ge något exempel på hur Nato-stadgan rundar FN-stadgan? Hade varit bra att veta menar jag.
Oj förstod du inte texten du länkade till? heller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.