electroluxaren skrev:
Att väldigt många som du känner kommer att skickas till ett annat land för att dö råder inga som helst tvivel om.
Men om du tror att vi får hjälp genom att lösa ut artikel 5 kan du ju fetglömma med Natos byråkrati det räcker ju mad att Erdogan säger nej.
Inga tvivel?
Så Ryssland kommer invadera Nato?
Shit pomfritt, här sitter torktummlarmannen på info som jag bara kunde drömma om!

Så om nu Erdogan säger nej (håller med om att det är en reell risk) så kommer övriga Nato bara att säga "o fan, ja ja, bäst vi inte hjälper till då"?
För det är ju att genast lägga ner Nato i realiteten, vilken jag inte tror speciellt många medlemmar är intresserade av, speciellt inte om Ryssland fortsätter till ockupationståg i Europa.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det är ofta man hör den rent egoistiska "lägre risk för invasion av Sverige"

Risken för regelrätt invasion med rysk reguljär trupp av Svensk mark inbillar jag mig alltid varit låg, viss risk för Gotland möjligtvis.

Men risken för våra demokratiska grannländer, Finland, Baltstaterna, Polen ser jag som betydligt större än noll. Och ibland får man faktiskt visa var man står och ställa sig med bestämdhet på den goda sidan även om det eventuellt ökar risken för en själv.

Sen är ju Nato en defensiv pakt, blir man tillräckligt stark så behöver man aldrig använda sig av pakten, det är hela tanken. "Talk softly and carry a big stick"
Invasion av fastlandet ser jag som extremt låg risk, men inte av Öland och Gotland och dom tillhör väl Sverige? 😉, Ryssland är så överlägsna militärt så att dom hade tagit öarna på en eftermiddag och vi hade inte haft en chans att ta tillbaka dom.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nja, nu ska man inte underskatta oss européer. Vi är tre gånger fler än ryssarna och vi har tio gånger mer pengar. Där är förutsättningarna bra. Men, som.det brukar heta, Enade vi stå, söndrade vi falla.
vi är dock väldigt de-industrialiserade, krig = vapenproduktion på riktigt. I ett krig kan man inte förlita sig på att till exempel Kina ska producera allt åt oss, så pengar spelar mindre roll i ett sådant läge.
Jag tror att väst har blivit väldigt lata och tror att man bara kan vifta med pengar och få allt man vill ha.
om "vi" fortsätter att hetsa mot Ryssland och Kina så som vi gör så kommer vi snart ha dem båda emot oss i en konfrontation.
Väst kommer inte ha en chans i en sådan konfrontation enligt mig, Ryssland har visat att dom kan produdcera krigsmateriell och ammunition i snabbare takt än hela Nato sammanlagt, och skulle "världens fabrik" (Kina) med en till stor del statlig industri ställa om till krigsproduktion är det inte ens en match att prata om. då är det bara kärnvapen kvar för väst att ta till och då är det ute med os alla.
Jag tror att om vi vill leva i fred så får vi acceptera att USAs världsherravälde är över och att det är en mer multipolär värld vi går emot.
 
electroluxaren skrev:
Skulle onekligen vara kul att se dig stå längst fram mot ryssen med plånboken i hand
Det var ju det tyskarna försökte. Wandel durch Handel. Idén är rätt, men mottagaren är det inte. Fred genom handel var själva basen för Kol- och stålunionen. Det fungerade på europeiska länder.

Jag hoppades lika mycket som någon annan på ett fredligt Ryssland och trodde detta skulle fungera. Det får bli den klassiska politikerursäkten: Jag var naiv.

Då får vi istället satsa pengar på försvar men lika mycket på att göra oss oberoende av Ryssland. Behöver vi inte olja och gas har vi kommit en bra bit på vägen.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Att väldigt många som du känner kommer att skickas till ett annat land för att dö råder inga som helst tvivel om.
Men om du tror att vi får hjälp genom att lösa ut artikel 5 kan du ju fetglömma med Natos byråkrati det räcker ju mad att Erdogan säger nej.
Om vetoturken blockerar artikel 5 slipper vi ju skicka de våra till andra länder. Tex Turkiet och Ungern var uppe tidigt i tråden. Annars kan vi ju själva använda samma metod om det är så vill ha det.
 
JanneJanne123
electroluxaren skrev:
Att väldigt många som du känner kommer att skickas till ett annat land för att dö råder inga som helst tvivel om.
Men om du tror att vi får hjälp genom att lösa ut artikel 5 kan du ju fetglömma med Natos byråkrati det räcker ju mad att Erdogan säger nej.
Dö på en kobbe i skärgården eller vid gränsen till Lettland är väl skitsamma så länge ryssen stoppas från att sätta en enda fot på svensk mark. Själv föredrar jag att vi tar den fajten längre från Sverige, men där är vi alla olika.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Invasion av fastlandet ser jag som extremt låg risk, men inte av Öland och Gotland och dom tillhör väl Sverige? 😉, Ryssland är så överlägsna militärt så att dom hade tagit öarna på en eftermiddag och vi hade inte haft en chans att ta tillbaka dom.
Vi får hoppas att vi aldrig får veta vilket, men givet vilken dundersuccé Rysslands spjutspets gjorde vid Hostomel (och hela vägen till Kiev, och sen raskt därifrån) så är jag inte helt övertygad.

Ska dom dessutom över med båt/flyg över vatten?
Som jag sa innan. Elittrupper i mindre antal, absolut, men reguljär trupp?
Det blir nog en del ålmat på vägen till Gotland först.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
L lop3r skrev:
vi är dock väldigt de-industrialiserade, krig = vapenproduktion på riktigt. I ett krig kan man inte förlita sig på att till exempel Kina ska producera allt åt oss, så pengar spelar mindre roll i ett sådant läge.
Jag tror att väst har blivit väldigt lata och tror att man bara kan vifta med pengar och få allt man vill ha.
om "vi" fortsätter att hetsa mot Ryssland och Kina så som vi gör så kommer vi snart ha dem båda emot oss i en konfrontation.
Väst kommer inte ha en chans i en sådan konfrontation enligt mig, Ryssland har visat att dom kan produdcera krigsmateriell och ammunition i snabbare takt än hela Nato sammanlagt, och skulle "världens fabrik" (Kina) med en till stor del statlig industri ställa om till krigsproduktion är det inte ens en match att prata om. då är det bara kärnvapen kvar för väst att ta till och då är det ute med os alla.
Jag tror att om vi vill leva i fred så får vi acceptera att USAs världsherravälde är över och att det är en mer multipolär värld vi går emot.
Jag vet inte vilken propaganda du tror på men du har ju helt fel... Ryssland producerar mer pga att de ställt om till en krigsekonomi och satsar en stor del av sin ekonomi på det och det är aldrig långsiktigt hållbart. Väst satsar några enstaka procent och skulle kunna rampa upp om de måste.

Kina militära kapacitet är ett frågetecken men att den är otestad och korrupt är ganska säkert. Har du koll på hur mycket råvaror och mat Kina importerar? Vid ett krig har de ingen uthållighet alls.
Kina är på väg ned och lär inte kunna sälja elbilar och solceller till Väst nog mycket för att rädda sig själva.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Dö på en kobbe i skärgården eller vid gränsen till Lettland är väl skitsamma så länge ryssen stoppas från att sätta en enda fot på svensk mark. Själv föredrar jag att vi tar den fajten längre från Sverige, men där är vi alla olika.
eller i Taiwan eller Korea när Jänkarna har hetsat en gång för mycket där, eller Iran, Venezuela eller någon annanstans där Jänkarna är och bråkar.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
A
C Chokladmonster skrev:
Risken för en invasion i Sverige skulle jag bedöma som lägre nu, att Ryssland skulle ge sig på ett natoland är fullt möjligt, men då tror jag dom väljer något som ligger närmare geografiskt, t ex något av baltländerna, och ja då kommer Sverige säkert skicka svensk trupp, men även utan ett Natomedlemskap tror jag det hade blivit svårt att undvika att skicka trupp till ett land så pass nära när övriga länder i vår region hade gjort det. Hade Sverige förhållit sig "neutralt" i en sådan konflikt hade det kostat mycket i flera decennier framöver.
Iom avtalet med USA och att Nato vill ha Sverige som ett uppmarchområde och logestikcentra Kommer vi vara mer utsatta än aldrig förr.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Dö på en kobbe i skärgården eller vid gränsen till Lettland är väl skitsamma så länge ryssen stoppas från att sätta en enda fot på svensk mark. Själv föredrar jag att vi tar den fajten längre från Sverige, men där är vi alla olika.
åh en nimby!
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Om vetoturken blockerar artikel 5 slipper vi ju skicka de våra till andra länder. Tex Turkiet och Ungern var uppe tidigt i tråden. Annars kan vi ju själva använda samma metod om det är så vill ha det.
Tänk om det var så enkelt.
När Sverige sagt ja till Nato så får vi förhålla oss till alla måsten, säger dessutom Sverige ja i en artikel 5 begäran så är tasken såld till räven tom till turkiet
 
JanneJanne123
electroluxaren skrev:
åh en nimby!
Ja, jag undviker gärna terrorbombning och systematiska våldtäkter på svensk mark.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Det var ju det tyskarna försökte. Wandel durch Handel. Idén är rätt, men mottagaren är det inte. Fred genom handel var själva basen för Kol- och stålunionen. Det fungerade på europeiska länder.

Jag hoppades lika mycket som någon annan på ett fredligt Ryssland och trodde detta skulle fungera. Det får bli den klassiska politikerursäkten: Jag var naiv.

Då får vi istället satsa pengar på försvar men lika mycket på att göra oss oberoende av Ryssland. Behöver vi inte olja och gas har vi kommit en bra bit på vägen.
skillnaden från dig och mig är att en politiker erkänner aldrig et fel.
 
JanneJanne123
L lop3r skrev:
eller i Taiwan eller Korea när Jänkarna har hetsat en gång för mycket där, eller Iran, Venezuela eller någon annanstans där Jänkarna är och bråkar.
Obehagligt när man som du uttalar sig tvärsäkert om något man inte är tillräckligt insatt i. Natos artikel 5 gäller endast norr om kräftans vändkrets.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Inga tvivel?
Så Ryssland kommer invadera Nato?
Shit pomfritt, här sitter torktummlarmannen på info som jag bara kunde drömma om!

Så om nu Erdogan säger nej (håller med om att det är en reell risk) så kommer övriga Nato bara att säga "o fan, ja ja, bäst vi inte hjälper till då"?
För det är ju att genast lägga ner Nato i realiteten, vilken jag inte tror speciellt många medlemmar är intresserade av, speciellt inte om Ryssland fortsätter till ockupationståg i Europa.
det är väl din blöta dröm att detta scenario sker
Jag har aldrig påstått att ryssland förväntas invadera någonting så om du har den bakgrundsinformationen lämna den till MUST
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.