G Ganescha skrev:
har Sverige råd är en stor fråga? EU, NATO alla bistånd osv. Osv. Jag tror ej det i alla fall.
Om själva NATO inträdet tror jag va helt onödigt för våran del.
Råd? Medlemskap i Nato i sig kostar i princip inget, det som kostar är att ha det egna försvaret. Det hade behövt vara större som neutralt land. Sverige lade 4% av BNP på försvaret under kalla kriget, dubbelt mot Natos nivå. Har Sverige råd att vara neutralt är frågan.
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja nu är det försent att förklara krig mot Norge och skjuta ett skarpt skott innan vi snabbt kapitulerar för att slippa EU😂
Du vet att Norge är med i EU men utan politiskt inflytande? Det s.k. EES avtalet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
wildeside
H HenrikHuslöse skrev:
Råd? Medlemskap i Nato i sig kostar i princip inget, det som kostar är att ha det egna försvaret. Det hade behövt vara större som neutralt land. Sverige lade 4% av BNP på försvaret under kalla kriget, dubbelt mot Natos nivå. Har Sverige råd att vara neutralt är frågan.
För mej är iaf 500 miljoner ganska mycket pengar.
Sen tillkommer alla andra kostnader runt omkring.
 
wildeside
H HenrikHuslöse skrev:
Du vet att Norge är med i EU men utan politiskt inflytande? Det s.k. EES avtalet.
Och vem bryr sig????
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Förväntar du dig att Natos barn försvarar Sverige om det behövs? Eller att Norges barn ställer upp?
Ja nu är det ju så, men jag vill inte ha Nato och jag frågade om ni föräldrar insett vad Nato innebär.
 
L lat skrev:
Hade varit bra mycket bättre med en Europeisk försvarsunion, nu känns det som att USA stödjer oss (Europa) för att nästa krig inte ska utspelas direkt mellan dem & ryssarna.
Nej. USA bryr sig inte om Europa och kriget i Ukraina. Iaf inte Trump som vill lämna NATO. Kina är USAs fiende nr ett.
 
RoTe
G Ganescha skrev:
har Sverige råd är en stor fråga? EU, NATO alla bistånd osv. Osv. Jag tror ej det i alla fall.
Om själva NATO inträdet tror jag va helt onödigt för våran del.
Du har ingen aning om hur stort vårt skatteslöseri är. Vi bränner skattepengar på all möjlig idiotiskt jävla trams.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det finns ju en risk att en annan galning blir vald igen i det stora landet i väster...Det gör mig också väldigt orolig...
Ur det perspektivet hade en europeisk försvarsallians varit att bättre. Men om Trump tar USA ur Nato skulle det i och för sig bli ungefär samma resultat. Som Deng Xiaoping sade, det spelar ingen roll om katten är svart eller vit bara den fångar möss.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag gillar det inte och jag gillar inte hur vissa partier kovände på en sekund utan att väljarna kunde säga något överhuvudtaget. Men jag hoppas att ni är redo att skicka era barn att försvara t.ex. Ungern eller Turkiet...
Ja. Men sannolikheten för att dessa länder blir angripna är liten pga den avskräckande effekten med Nato.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja nu är det ju så, men jag vill inte ha Nato och jag frågade om ni föräldrar insett vad Nato innebär.
Att våra barn slipper bli mördade av ryssar?
 
  • Gilla
J.Hoffa och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det är bra att det blir klart och tydligt. Ja vi kan behöva sända en våra barn för att försvara Turkiet och Ungern, men å andra sidan är det lika åt andra hållet och tanken är väl att det ska avskräcka knäppgöken i öster.

Jag har många gånger läst (inte i den här tråden) hur Sverige klarat sig från krig under lång tid tack vare sin neutralitet. Jag undrar varför just Sveriges neutralitet betytt något när andra länders inte gjort det.
 
  • Gilla
och en till och 9 till
  • Laddar…
En gång i tiden hade Sverige det tredje största flygvapnet i världen. Att vi hade det berodde på att vi inte var med i någon allians och att Sovjet var ett direkt hot. Sedan avvecklades vårt försvar i takt med att Ryssland blev ofarligare. Men så vände det och Ryssland blev ett hot igen.

Vårt vägval är att bygga upp ett försvar igen som ensamt kan stå emot ett aggressivt Ryssland eller att dela bördan med 31 andra länder. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det enkelt 2,5 % av BNP eller 25 %.

Visst låter det trevligt med en Europeisk allians utan behov av Trump men hur realistiskt är det? De flesta EU länder har inget som kan mäta sig med Ryssland och vill inte ens betala de 2.5 % i försvarskostnader som stipuleras i NATO.
 
  • Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
RoTe RoTe skrev:
Ja nu är det ju så, men jag vill inte ha Nato och jag frågade om ni föräldrar insett vad Nato innebär.
Nej men tack för att du klargjorde detta, det kom som en fullständig chock!!!
 
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi är "de facto" medlemmar i NATO sedan mycket lång tid, delar centrala kommunikationssystem, deltagit i viktiga samarbetsoperationer/övningar. Deltar som aktiv part i utveckling av avancerade försvarssystem.

Vad vi ser nu är bara ett befästande av redan gjorda vägval över tid sedan typ efterkrigstiden. Så jag ser den senaste cirkusen som en ren formalitet egentligen.
Vad gäller kommunikationssystemen är det inte riktigt så bra, inte ens mellan äldre Natoländer.
 
RoTe
H HenrikHuslöse skrev:
Att våra barn slipper bli mördade av ryssar?
Borde dom inte vara döda redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.