Vad tänker ni, själv hade jag väldigt gärna sett en nordisk försvarsallians fast den borde ha skett för länge sedan, i nuläget anser jag att vårt medlemskap i NATO är en naturlig följd.
 
  • Gilla
rolfkn
  • Laddar…
Vi är "de facto" medlemmar i NATO sedan mycket lång tid, delar centrala kommunikationssystem, deltagit i viktiga samarbetsoperationer/övningar. Deltar som aktiv part i utveckling av avancerade försvarssystem.

Vad vi ser nu är bara ett befästande av redan gjorda vägval över tid sedan typ efterkrigstiden. Så jag ser den senaste cirkusen som en ren formalitet egentligen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Det är ju så att även innan vi var med i Nato, så hade vi någon form av halvhemliga garantier från USA och Nato. Det hade varit obra för nato om ryssarna ex. hade tagit Gotland, eller via Sverige kunnat komma åt Norge. Så vi hade troligen fått hjälp, inte pga sympati, utan för att det vore strageiskt dåligt för Nato om Sverige faller.

Men sådana halv inofficiella "löften" löper större risk att inte hållas i ett skarpt läge. Om hotet mot Nato är större någonannanstans är risken stor att hjälp till oss prioriteras ned.

Detta gäller säkerligen delvis även om vi är med i Nato, men det är svårare att svika löftet om vi är med. Medlemmskapet förenklar troligen också samarbetet så att hjälp kan komma och fungera med kort varsel. Innan avtalet med USA, så skulle det behövas flygas in typ 1 milj ton utrustning på ett par dygn, nu kan mycket av det finnas på plats.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
Jag gillar det inte och jag gillar inte hur vissa partier kovände på en sekund utan att väljarna kunde säga något överhuvudtaget. Men jag hoppas att ni är redo att skicka era barn att försvara t.ex. Ungern eller Turkiet...
 
  • Gilla
  • Haha
WFD och 3 till
  • Laddar…
Varför skulle jag försvara nåt hatar mig? Nej fy och tvi för alla j....la bokstavsorganisationer.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
Svår fråga tycker jag. Det bästa vore ju att fortfarande vara neutral kan jag känna, men det funkar väl inte längre så som det ser ut i världen med galningar både här och där.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hade varit bra mycket bättre med en Europeisk försvarsunion, nu känns det som att USA stödjer oss (Europa) för att nästa krig inte ska utspelas direkt mellan dem & ryssarna.
 
L lat skrev:
Hade varit bra mycket bättre med en Europeisk försvarsunion, nu känns det som att USA stödjer oss (Europa) för att nästa krig inte ska utspelas direkt mellan dem & ryssarna.
Det kanske blir en sådan i förlängningen om Donald Du.. , förlåt, Trump vinner presidentvalet i USA.
Han är knappast det ideala valet för ett enat väst mot Rysslands och Putins ambitioner.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi har inte varit neutrala sedan senaste världskriget. På pappret kanske men aldrig i praktiken. Redan i kadettskolan typ -80-tal var det helt tydligt vilken som var "lede fi".

Men nu blir det fäst i kontrakt osv. Inte en dag för snart, enligt min mening, enbart positivt.

"Lede fi" - och vi har ju sett denne visa sitt fula tryne nyligen - lär knappast vara särskilt överraskad av att vi formellt tar ställning nu, överger vår sk "neutralitet" som ingen trodde på till att börja med.
 
  • Gilla
WFD och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag gillar det inte och jag gillar inte hur vissa partier kovände på en sekund utan att väljarna kunde säga något överhuvudtaget. Men jag hoppas att ni är redo att skicka era barn att försvara t.ex. Ungern eller Turkiet...
Förväntar du dig att Natos barn försvarar Sverige om det behövs? Eller att Norges barn ställer upp?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju en risk att en annan galning blir vald igen i det stora landet i väster...Det gör mig också väldigt orolig...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A and.wei skrev:
Varför skulle jag försvara nåt hatar mig? Nej fy och tvi för alla j....la bokstavsorganisationer.
Som FN, UNESCO, mm? Jag antar att EU står rätt högt på din hatlista.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
wildeside
Ja nu är det försent att förklara krig mot Norge och skjuta ett skarpt skott innan vi snabbt kapitulerar för att slippa EU😂
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 4 till
  • Laddar…
har Sverige råd är en stor fråga? EU, NATO alla bistånd osv. Osv. Jag tror ej det i alla fall.
Om själva NATO inträdet tror jag va helt onödigt för våran del.
 
Det är ju som Hempularen skriver en dåligt bevarad hemlighet att Sverige i praktiken varit med i Nato utom rent formellt och i beslutsfattandet sedan decennier. Så jag kryssar alternativet Jaha.

Sedan kan man ju säga att Nato nu är så starkt relativt Ryssland att man inte behöver USA för att hålla borta ryssen.

Hur många hade 1982 trott att Sverige 2022 skulle ansöka om att ingå i försvarsallians med Ungern och Albanien? Säger man Warszawapakten idag tror väl folk att det är ett EU-projekt. 😆
 
  • Gilla
rolfkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.