Jag tror nog allt att man får skilja på intarsia och att nåta ett golv. Även om det kan bli lite mer likt när man nåtar ett redan lagt golv så är inte precis intarsia att lägga en träbit mellan två andra, om det något förenklade uttryckssättet tillåts.
 
Nåten är ju för att ta upp rörelsen i golvet. Trä kan rör sig 10% tvärs fibrerna. Om du har ett golv som är 100% trä rakt igenom kommer det att resa sig i en båge när trät expanderar, och det kommer ändå att spricka när det drar ihop sig.
 
Förresten är golvet fint i övrigt?
Om den är det så sabbar du värdet i huset genom att förstöra golvet.

Lägga nytt golv och slippa och lacka osv kan alla klåpare göra men lägga ett golv som är 100år går inte att göra idag.

Du kanske skall avvakta några år med besluter?
 
ok, ändå jobbar jag med golvslipning :)

Problemet med trästavar är när golvet rör sig.. risken är stor att det kommer att gå sönder någonstans, alt spricka upp (beroende på vad RF är når du gör jobbet...

Jag hade en tvärgående skarv i mitt golv (uppsågat för att kolla en ev. vattenskada) där satt jag i fräsen med ett 45graders stål och limmade i en kvartsstav som jag sen slipade ner, resultatet blev väl sådär, bättre än en metalllist iaf.

Att få det helt tätt är nog svårt, då får du nog spackla också med tex Bonas Mix & Fill
 
nino skrev:
Jag tror det är rätt ovanligt med nåtade golv? jag har iaf inte sett nått IRL och bara thomasx´s golv på kort (tror jag) :)
Nja, ovanligt är det väl inte. I förra huset hade vi det på hela övervåningen och jag har sett många fler. :)
 
Moderna gummi-nåtade färdig-golv är ju inte riktigt nåtade i egentlig mening, där lägger man golvplankorna ungefär som vanligt och sen har man en gummilist som man snäpper in i falsen som blir.

Golv nåtade med trälist är ju oftast typ klick-golv med nåten inlagd i skivorna från början.
 
thomasx: precis, nåtade golv tycker jag är som du har gjort i badrummet, de andra golven ser ut som nåtade golv men är det inte... (enl mig )
 
Jag har lagt golv, fräst och nåtat. Jag använde en MS-polymer tätmassa från Kiilto efter rekommendation från min golvgubbe. Nyckeln till att lyckas med nåtade golv är att se till att bottna spåret med något som gör att massan inte fäster där. Massan skall sitta mellan de två brädorna, men inte i botten, ty då spricker fogen. Om man använder ett träslag med öppna porer, tex. ek eller ask, är det en bra idé att maskera brädorna innan man skall i med fogmassan. En tryckluftdriven eller batteridriven fogpistol är att rekommendera, det blir många meter fog och den är ordentligt trög. Jag bottnade med någon typ av blå tejp i 6 mm bredd, som jag köpte av golvgubben. Han heter för övrigt Erik och finns här:
http://www.golvbutiken.com/
Notera att det bara är Erik som jag med säkerhet kan säga har koll.
Att nåta med trä kommer, som alla redan har sagt, inte bli bra pga golvrörelserna.
 
Mycket intressant att fogen inte skall festa i botten, helt självklart men inget man tänker på. Tack för kunskapen.
 
storken skrev:
Mycket intressant att fogen inte skall festa i botten, helt självklart men inget man tänker på. Tack för kunskapen.
Den infon har du redan fått, i inlägg #8 ;)
Och som sagt, läs gärna sikas folder om hur man nåtar båtdäck, finns en del matnyttigt där. Sikas nåtmassa är en produkt som kan vara lämplig att nåta med. Även biltema har en ms-polymerbaserad produkt specifikt avsedd för nåtning. Sika har nåtmassa i ett par olika färger vill jag minnas, undrar om inte biltema hade det också.

Om man inte lägger nåtningstejp i botten av fogen kan nåtmassan inte sträcka ut sig när tiljorna krymper, istället spricker det, kanske det som hänt med din kompis/grannes golv.
Fast det är inte alls säkert att du behöver nåtningstejp i botten, om det är "tomt" under fäster ju inte nåtmasan i något ändå. Risken då är istället att nåten kommer att sjunka igenom, kanske kan lösas genom att nåta i två omgångar.
Alternativet om du ska fräsa först och nåta sen är så klart att bara fräsa en fals, inte hela vägen igenom, man sparar en del pengar på nåtmassa då också, den kostar trots allt en del till ett helt golv. Men då måste man så klart ha nåtningstejp igen. Tänk på att nåtningstejpen inte är någon "tejp" i egentligen mening, den har inget klister på undersidan, av förklarliga skäl... ;)
 
Redigerat:
kristian_karlsson skrev:
Jag har ett 100 år gammalt plankgolv av furu eller gran.

Detta är min plan:
1. Fräsa upp springorna med en överhandsfräs så att dom blir rena, jämna och lika stora. Jag kanske kör med två storlekar så att jag inte behöver fräsa upp dom små springorna så mycket.

2. Knacka i tunna trästavar av nåt snyggt träslag med trälim. Trästavarna ska vara lika bred som springorna och helst svagt kilformade.

3. Be en gubbe slipa golvet och sen lacka.


Frågor:
Vad tror ni om planen?
Synd att slipa ett golv som skurats i 100 år! Den hårda yta som har skurats fram jäms med träets fibrer slits upp av slipningen. Du får ett golv som visserligen är slätt men med uppruggade fibrer så det suger åt sig smuts. Det går ju att lacka förstås, men då försvinner också lite av träkänslan..... Hade det varit mitt golv hade jag varken gjort något åt springorna eller ytan, bara såpskurat. Finns mycket info här på forumet om du söker på "skurgolv"
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.