OXYD
Bittorrent sync är suveränt på pappret. Men någon som verkligen kört det? Har själv testat det länge på två hushåll med runt 30 GB bilder mellan plattor/mobil och dator. Blir korrupta filer lite här och där och är väldigt ostabilt. Inget som fungerar idag för pålitlig backup tyvärr.
 
OXYD skrev:
Bittorrent sync är suveränt på pappret. Men någon som verkligen kört det? Har själv testat det länge på två hushåll med runt 30 GB bilder mellan plattor/mobil och dator. Blir korrupta filer lite här och där och är väldigt ostabilt. Inget som fungerar idag för pålitlig backup tyvärr.
Är beredd att hålla med dig, har kört det en längre tid och fungerat kanon men skulle inte använda det för privata bilder och andra viktiga filer.
 
AndHay skrev:
Sökte runt i lite trådar då jag funderar på en NAS. Hittade ditt inlägg rörande Bittorrent Sync som tilltalade mig. Vet du vilka NAS:ar som det går att köra på? Då man läser i olika specifikationer så står det ofta under funktioner att dom kan köra "BitTorrent Client". Går det att installera programmet på en sådan NAS?. Jag skulle vilja spara original foton och filmer centralt på en NAS som sedan synkroniseras ut till en dator för back up i ett annat hus. Vet du hur Bittorrent Sync hanterar korrupta filer? Om det blir ett fel på originalet, synkar den felet så att även kopian blir defekt?

MVH

Anders
Bittorrent Client och Bittorrent Sync är inte samma sak. De använder dock samma transportteknik.
Det finns en tråd där användarna rapporterar in huruvida det funkar eller inte. http://forum.bittorrent.com/topic/8578-supported-nas/
De flesta större konsument-NAS-tillverkare har inkluderat Sync i senare firmware. Jag har själv provkört på QNAP, Synology och Nas4Free (FreeBSD) utan anmärkning.
Sync ignorerar filer som är upptagna eller där filsystem har problem att "visa vägen". En fil med trasig innehåll blir dock synkad, men detta problem har du oavsett system som kopierar filen. En nyare fil som i sig är hel , men med trasig innehåll och där checksumman stämmer skriver över en äldre fil som var korrekt i sin helhet. Versionhanteringen i Sync lägger undan den ersatta filen så att man kan åtgärda den delen av problemet.
Beroende på operativsystem skulle jag även överväga rsync (envägssynk) eller sätta Sync i envägssynkläge (read only). Sync är främst till för alla-synkar-alla-i-båda-riktningar. Något som Unison har använts till men sällan lyckats med.
 
OXYD skrev:
Bittorrent sync är suveränt på pappret. Men någon som verkligen kört det? Har själv testat det länge på två hushåll med runt 30 GB bilder mellan plattor/mobil och dator. Blir korrupta filer lite här och där och är väldigt ostabilt. Inget som fungerar idag för pålitlig backup tyvärr.
Jag kör det i full produktion hos ett antal kunder där det är lämpligt att använda. Det är fortfarande i sen beta, men problem som uppstår under utvecklingen drabbar mest Windows, vilket vi inte jobbar med i allmänhet. Mac OS X och diverse andra UNIXar har inga betydande problem kvar. Problem som uppstår är oftast beroende av lokala filsystemsglapp, som att en fil är felaktigt upptagen eller värre: felaktigt ledig.

Några exempel på hur vi använder det på företag:
- massiv fildistribution OS-image:ar. Vid ett tillfälle skickade vi 7TB till 30 platser på mindre än 12 timmar. I efterhand har vi fått lämna systemet av policyskäl.
- synkning av VMware vmdk mellan flera maskiner. Mycket effektivare än VMware egna system.
- lokalt mallbibliotek. Redaktör bestämmer uppsättning och version av mallar. Dessa envägssynkas till användare och för t.ex. Office-paketets mallrot. Mallarna är alltid uppdaterade med rätt version. Gamla versioner försvinner med automatik. Större mängder data distribueras mellan alla noder.
- distribution av skolmaterial från lärare till elever. Läraren har klassmappar där innehåll, allt eftersom det skapas, envägssynkas ut till elevers datorer eller surfplattor.

Problem: vissa brandväggsregler är klumpigt uppsatta och ser inte skillnad på piratkopiering och legitimt användande. Tyvärr finns inget intresse av mången IT-personal att lösa detta.

Bittorrent Sync är under utveckling för Enterprise-miljö (läs Windows-server. Jag är själv med och testar) så det är i högsta grad ett seriöst projekt. Faktum är att det är PRECIS DETTA torrent-tekniken ursprungligen är utvecklat för.
 
Redigerat:
parrapyzz skrev:
Ni som kör egen server med Windows kan jag slänga in ett litet offtopic tips! Crashplan! Är gratis att ta backup till egen server eller kompisar som har. Änvänder det och är mycket nöjd!
Det funkar också väldigt bra. Även mellan olika OS. Så länge man inte har bråttom att återställa, vilket sällan är fallet privat. :)
 
Jag kör en DS214play, tidigare hade jag en DS212j och jag är oerhört nöjd. Väldigt stabil och pålitlig med massor av programvara att installera som gör allt från att agera övervakningsserver till att streama film. Det finns alltid möjligheter att bygga sin egen server men numera har jag inte längre tid att hålla på och fixa och trixa hela tiden utan det ska bara fungera och det gör det verkligen med Synology.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.