Ingen luftning?
Eller slutar den längre ner och inte syns?
 
  • Gilla
jondau
  • Laddar…
Nej, jag har ingen takfotsventilation.
Förutom att det rådet delade meningar om takfotsventilationens vara eller icke vara på nybyggen så har jag dessutom en diffusionsöppen undelagsduk ovanpå råsponten.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
I mitt fall är denna del av huset 16m långt och har inte speciellt mycket innerväggar, det är snudd på omöjligt att få en 16m lång nockbalk fribärande endast på gavlarna.
Vidare är jag övertygad om att det blir billigare jämfört med nockbalkslösning, även med en nockbalk så kommer det krävas balkar (från hammarband till nockbalk) i form av kerto, limträ eller fackverk och dessa blir förmodligen dyrare än att köpa fribärnade saxtakstolar.
Det är dessutom väldigt smidigt att dra ventilationskanaler genom saxtakstolar.
[bild]
[bild]
Sprutade ni hela ytan inne i saxstolen ? Eller var det lite tomt ? Vad ni ser ni nackdelen om ni skulle använda en limträbalk ? Tackar. !
 
  • Gilla
dcsly
  • Laddar…
Det sprutades ca 60cm tjockt med lösull i taket. Längst upp blev det dock ett litet utrymme kvar utan isolering, det är dock inte så pass stort att det kan kallas för vind, det går inte att beträda detta utrymme.
Taksbjälkar och ventilationsrör med tjockt lager lösullsisolering i ett outnyttjat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ni som verkar vara inne på saxtakstolar, Vad ser ni för fördelar jmf med en nockbalk som saxarna stöder på ?
Håller på att bygga och valde saxstolar istället för nockbalk med åsar. Vi valde det av flera anledningar.

  • Billigare i material. Fick offert på båda lösningarna och skiljde en del.
  • Billigare/snabbare bygge. Takstolarna åkte upp på en eftermiddag.
  • Enklare konstruktion. Kräver inga bärande innerväggar trotts långt hus. Inga punktlatser på plattan. Dock högre laster på yttervägg vilket innebär kraftigare avväxlingar.
  • Möjligt att inspektera.
  • Flackare vinkeln invändigt. Kanske inte något alla vill ha men det ville vi
En nackdel är att man får en liten kallvind med riskerna det innebär. Finns de som argumenterar att ett kompakt tak är säkrare ur fuktsynpunkt.
 
G Gabbe1 skrev:
Vårt bygge, spännvidd 8.4m, takhöjden i nock är 1.8m högre än vid hammarbandet. Utvändig vinkel 32º och invändigt 25º Med dessa fick vi utan problem plats med 60cm lösull. Något dyrare än vanliga W-stolar, vi betalade drygt 2000kr/st för de på bilden.

[bild]
[bild]
Väldigt gammal tråd, men tänkte bara höra vart du köpt takstolarna?
 
Snailman Snailman skrev:
Jag köpte mina här Takstolstillverkare - takstolar från takstolsfabrik (takstolsfabriken.se)

De ville ha minst 10 graders skillnad mellan innervinkel och yttervinkel på saxtakstolar
Toppen, då ska jag kolla med dem :)
 
J JAPLH skrev:
Väldigt gammal tråd, men tänkte bara höra vart du köpt takstolarna?
Takstolarna på mina bilder är levererade av Molidens Takstolservice.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Jag kan väl lägga till att jag även fick offert på mina takstolar från dessa

https://www.vida.se/info/takstolar/

De klarade även saxtakstolar med mindre än 10 grader mellan inner och yttervinkel, troligen för att de offererade 220 brett virke, takstolsfabriken verkade ha max 195.

Däremot var Vida väldigt mycket dyrare, typ flera tiotals procent. Var likadant ett par år senare, när jag skulle beställa en annan omgång med takstolar.
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Det sprutades ca 60cm tjockt med lösull i taket. Längst upp blev det dock ett litet utrymme kvar utan isolering, det är dock inte så pass stort att det kan kallas för vind, det går inte att beträda detta utrymme.
[bild]
A Ahm.s skrev:
Sprutade ni hela ytan inne i saxstolen ? Eller var det lite tomt ? Vad ni ser ni nackdelen om ni skulle använda en limträbalk ? Tackar. !
Hek
T The_Nyll skrev:
fundera på använda saxtakstolar istället för dessa "vanlig" för att lite högre takhöjd in utan att få så höga väggar/byggnad plus Ska inte ha nån vind, inte vad jag planerat i nuläget.
Så, hur mycket kan man tjäna i takhöjd? en meter? en halv? Säg att man bygger väggarna 2,5m, kommer man upp i 3m t.ex?
Dyrare än vanliga?
Svårare att isolera?
Dem är väl inte svagare än vanliga om man tänker på snöns belastning?
N nybyggarn3 skrev:
Håller på att bygga och valde saxstolar istället för nockbalk med åsar. Vi valde det av flera anledningar.

  • Billigare i material. Fick offert på båda lösningarna och skiljde en del.
  • Billigare/snabbare bygge. Takstolarna åkte upp på en eftermiddag.
  • Enklare konstruktion. Kräver inga bärande innerväggar trotts långt hus. Inga punktlatser på plattan. Dock högre laster på yttervägg vilket innebär kraftigare avväxlingar.
  • Möjligt att inspektera.
  • Flackare vinkeln invändigt. Kanske inte något alla vill ha men det ville vi
En nackdel är att man får en liten kallvind med riskerna det innebär. Finns de som argumenterar att ett kompakt tak är säkrare ur fuktsynpunkt.
G Gabbe1 skrev:
Takstolarna på mina bilder är levererade av Molidens Takstolservice.
Hej!

Hoppar in på en gammal tråd. Har ni kryssat/stagat era saxtakstolar upp på vinden? Jag har byggt garage med saxstolar 8,5 m spännvid har råspont och plåt tegelprofil som yttertak.
 
B Bullen79 skrev:
Hek





Hej!

Hoppar in på en gammal tråd. Har ni kryssat/stagat era saxtakstolar upp på vinden? Jag har byggt garage med saxstolar 8,5 m spännvid har råspont och plåt tegelprofil som yttertak.
Nej, det var aldrig på tal.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nej, det var aldrig på tal.
Okey, tack för ditt svar. Jag tycker det är överkurs men det medföljde en beskrivning för stagning från leverantören men den visade en vanlig fackverksstol den är ju mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.