Jag byggde mitt kök själv och det blev mycket lyckat. Jag använde stommar från IKEA och satt dom med 15mm distans och och front som "mandus" säger här ovan. Det är bättre att koncentrera sig på detaljerna som syns. Lådförstycken, luckor och sidor. Stommar blir mycket dyrare att göra själv och du får ingen hålbild för t.ex. lådor. Jag gjorde även jalousiskåp i ek - enkelt och toppensnyggt. se bilden.
IMG_1969.jpg
 
Snyggt. Stommar från ikea får det bli!
 
pumpola skrev:
Jag byggde mitt kök själv och det blev mycket lyckat. Jag använde stommar från IKEA och satt dom med 15mm distans och och front som "mandus" säger här ovan. Det är bättre att koncentrera sig på detaljerna som syns. Lådförstycken, luckor och sidor. Stommar blir mycket dyrare att göra själv och du får ingen hålbild för t.ex. lådor. Jag gjorde även jalousiskåp i ek - enkelt och toppensnyggt. se bilden.
[bild]
Pumpola,

du har inga fler bilder på köket?
 
Spontant känner jag att Pumpola har rätt.

Eftersom du ställer frågan, så har du inte tid och kunnade för att bara sätta igång och snickra. Då bör du kanske "fuska" med lite fabrikstillverkade detaljer, och i så fall, köp stommarna från IKEA. Stommarna syns inte ( inte särskilt mycke i alla fall), så där kan man fuska, utan lägg krutet på luckorna, och lådorna i stället.

Vi du ha lite inspiration, surfa till http://thewoodworkingchannel.com, du anar inte vad man kan använda en överhandsfräs till. Av och till så visar man hur man bygger en "kitchen diner", jag bara njuter när jag ser de avsnitten. En vacker dag då ska jag .....
 
se38005 skrev:
Spontant känner jag att Pumpola har rätt.

Eftersom du ställer frågan, så har du inte tid och kunnade för att bara sätta igång och snickra. Då bör du kanske "fuska" med lite fabrikstillverkade detaljer, och i så fall, köp stommarna från IKEA. Stommarna syns inte ( inte särskilt mycke i alla fall), så där kan man fuska, utan lägg krutet på luckorna, och lådorna i stället.

Vi du ha lite inspiration, surfa till [länk], du anar inte vad man kan använda en överhandsfräs till. Av och till så visar man hur man bygger en "kitchen diner", jag bara njuter när jag ser de avsnitten. En vacker dag då ska jag .....
Jo, där har jag varit inne och tittat tidigare... De är rätt coola killar som vet hur man hanterar en överhandsfräs... ;-)

Får väl provbygga lite och se hur det går men efter allt annat man har byggt i huset så ska det väl inte vara en omöjlighet. Känns som semestern i sommar är räddad...
 
Svar till Saxpy:
Jag har lagt upp några bilder på hemsidan för mitt nuvarande projekt - en 100-årig skyttepaviljong.
gå till www.skyttepaviljongen.se/kitchen.html

Det du behöver för att göra ett kök är förutom tålamod. 1 st Handöverfräs för profilfräsning,1 st Kexfräs för hopsättningen
och 1 st Sänksåg med skena.
 
Aha, det var du som fick äran att ta hand om skyttepaviljongen! :) Jag och tjejen var lite intresserade ett tag... Helt ok kök, det får som sagt bli ikea-kök med distanser för mig också.
 
pumpola skrev:
Svar till Saxpy:
Jag har lagt upp några bilder på hemsidan för mitt nuvarande projekt - en 100-årig skyttepaviljong.
gå till www.skyttepaviljongen.se/kitchen.html

Det du behöver för att göra ett kök är förutom tålamod. 1 st Handöverfräs för profilfräsning,1 st Kexfräs för hopsättningen
och 1 st Sänksåg med skena.
Tack för bilderna... Får väl fundera på om man har tiden eller inte men det skulle vara kul. Man har ju gjort i princip allt annat i huset så varför skulle man inte göra köksinredningen...
 
Hur gick det med era kök?
 
gammal tråd... Jag köpte Ikea-stommar, gjorde en face-frame med inramning på det och sedan luckor. Det är 10år sedan.

Snart dags för att göra det igen... :)
 
Jag blev färdig men det tog lång tid. Jag tror det det var helt klart 2011. Huset såldes 2014 och i det gamla hus vi bor i nu satte vi in ett IKEA-kök som ska ut när allt annat är klart. Jag ska alltså göra om jobbet. Vi följs åt Saxpy:)
 
  • Gilla
Saxpy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.