Går och funderar på om man skulle snickra ihop sitt eget kök istället för att betala dyra pengar på att få ett snickeri till att göra det...

Någon som har några erfarenheter att dela med sig?

Eftersom huset är från 1890-talet så var tanken att köket skulle verkar vara från den tiden också, alltså helst inte MDF utan massivt trä i den mån det går och är rimligt. Enkla släta speglar i luckorna. Sedan tre lager linoljefärg på rubbet...
 
Inga erfarenheter dessvärre. Men tänkt tanken - dock konstaterat att jag inte är riktigt kunnig nog - och att jag inte heller har tillräckligt bra verktyg.Det är ganska många moment i arbetet.
Framförallt om man börjar prata lådor och sånt också. Man måste nog tänka och planera väldigt mycket innan. Så att man har alla moment klart för sig.
 
Har kollat in en del amerikanska siter och man verkar klara sig rätt bra med en byggsåg och en handöverfräs för att få till det så det är inte så mycket verktyg som ska till. Frågan är lite vad man ska bygga av, plywood eller limfogskivor.
 
Frågan är VARFÖR du ska använda plywood eller limträ?

Blir ju inte speciellt mycket 1800-tal av det?

Vanligt virke, handhyvlat med enklast möjliga konstruktion måste väl vara det rätta?
 
  • Gilla
Löt57
  • Laddar…
Cheesus skrev:
Frågan är VARFÖR du ska använda plywood eller limträ?

Blir ju inte speciellt mycket 1800-tal av det?

Vanligt virke, handhyvlat med enklast möjliga konstruktion måste väl vara det rätta?
Till stommarna tycker jag det är ok att använda limträ eller plywood.
 
Jag har tänkt bygga köket i vårt hus, men jag ska använda en gammal smal dörr till att göra skafferi av. Har även några luckor från origianl köket som jag har tänkt använda. Så jag inbillar mej att det svåraste är gjort, så nu är det "bara" stommen och lådor som passar till som ska göras. Har inhandlat en handöverfräs så man kan sinka lådorna.
 
Jag har börjat bygga köket till mitt hus. Huset är från början av 1900-talet och jag vill ha gammal stil med ny funktion. Har sökt efter snickerier men då jag inte funnit någon som jag velat anlita så började jag för en månad sedan att bygga mitt kök.

Jag anmälde mig till en kurs i möbelsnickeri vilket har visat sig väldigt givande. Jag har samtidigt inhandlat verktyg som behövs och har försökt hinna med så många moment som möjligt på kursen. Mina nyfunna kunskaper har jag använt hemma och byggt färdigt en lådhurts med 4 lådor. Jag har även gjort en ram till vitrinskåpsdörr, i gammal stil givetvis, ser ut som ett av husets fönster...

Jag har byggt stommarna med limträ och har handsinkat lådorna. Tidskrävande men kul. Allt kläs med pärlsponts-MDF och ska sedan linoljemålas. Anledningen till detta otidsenliga val är att "vanlig" pärlspont riskerar att slå sig...
Skafferiet ska byggas upp med småreglar och kläs med pärlspont av trä både utvändigt och invändigt.

Jag har kanske hunnit en 20-del men tycker att det är mycket kul och stimulerande. En stor fördel som jag ser det är att jag kan ändra mig under resans gång och göra de lösningar jag vill ha.

De verktyg/maskiner jag köpt är kap/gersåg av hyfsad storlek/kvalitet, handöverfräs, japansåg (oumbärlig vid handsinkning), bra stämjärn mm
 
Ja du Saxpy, är i samma läge som dig. Har byggt delar av några kök innan och så svårt är det inte om man är lite noggrann. Men det beror helt på vilken nivå man vill lägga sig på så klart. Det går ju att göra det hur gediget och genomarbetat som helst egentligen, speciellt lådor och sammanfogningar samt virkesval. Angående maskiner så gäller samma sak där men man kommer nog långt med en bra bordssåg/sänksåg och handöverfräs precis som du säger. Det hänger förstås på att du får virket i handen med någorlunda rätt dimensioner.

Jag har funderat på allt från egna handsinkningar till ett modulkök från ikea. Hade jag tid så skulle jag utan tvekan lägga ner min själ i det, men nu har jag (minst) 370 kvm till att ta hand om innan sommarens bröllop förestår, så jag har insett att jag måste kompromissa...

Har ett äldre hus, ska försöka återställa delar av det stora herrgårds/bond-köket men samtidigt få det funktionellt och är inte rädd för moderna saker om det behövs. Några av mina tankar:

- viktigt att det känns ärligt (tjatat om det innan, se mina tidigare inlägg) :)
- utan tvekan väljer jag moderna lådmekanismer, funktionaliteten måste få vinna här
- precis som dig vill jag ha luckor i enkelt utförande, ram med släta speglar
- luckor och lådor i liv med den synliga stommen
- något högre och djupare underskåp
- inte standardbredder på allt överallt, det blir för livlöst. Åtminstone något som avviker
- inte en insjunken sockel
- inga handsinkningar, inte ens maskinsinkningar. :( Har helt enkelt inte tid
- linolja är självklart

Det här är en någorlunda kompromiss tycker jag, det borde gå att genomföra med dina maskiner. Hade jag mer tid skulle jag halt klart sinka lådorna...
 
Bogeymannen - det är ju superbra! Det är så mycket detaljer som man inte kan som lekman - toppen att få de tipsen via en kurs. Förmodar att du då också kan använda kursen till att lära dig just de detaljerna som du behöver lära dig.
 
Ja Asta det har varit väldigt givande. Jag har verkligen försökt få in så många som möjligt av de olika moment som jag behöver lära mig.

Som Dr Jekyll skriver så är det viktiga att vara nogrann...och ha tiden
 
Kul att höra att andra har samma funderingar/redan har kommit igång.

Själv har jag original pärlspont på väggarna som sagt köra på släta speglar. Att göra fina speglar är ju en del jobb men det ska väl gå om man bara har tid. Virke är inget problem, finns en snubbe som har hyvlat en massa foder och pärlspont till mig, så man får rätt dimensioner direkt...

Tänkte också köra med moderna gångjärn och lådmekanismer.

Kvänums Dalby-serie får tjäna som inspiration tänkte jag.

Har beställt en amerikansk bok precis förresten som verkar vara en bibel bland, iallafall amerikanska, hemmasnickrare. 250kr kan det väl vara värt att få lite tips och inse om man tror sig ha tid att göra detta själv.
 
Saxpy skrev:
...finns en snubbe som har hyvlat en massa foder och pärlspont till mig, så man får rätt dimensioner direkt...
Var rädd om den snubben! :)
 
  • Gilla
Joanna E H
  • Laddar…
Dr_Jerkyll skrev:
Var rädd om den snubben! :)
Det är jag... Han ordnar kärnvirke från norrland till mina fönster och leverar golv av underbar kvalité långt under vad det stora leverantörerna kan och dessutom med en service som är utöver det vanliga. Ibland har man tur och hittar såna hantverkare även om de är sällsynta...
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Här finns lite kort info i ämnet:
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30187

Här används tekniken med "face frames", dvs ett löst ramverk som fästs fram på stommarna för att tex skapa indelningar för lådor och osynliga övergångar mellan olika stommar.
Se: http://www.answers.com/topic/face-frame?nr=1&lsc=true

Rekommenderar er också att införskaffa en kexmaskin (lamellfräs) för snabba starka sammanfogningar, både för stommar och lådor.
 
Det var ett reportage i höstas i Metro (Hus och hem) om en kille i Malmö som gjort sin egna solida köksinredning i gammal stil. Det var mycket snyggt gjort. Vet inte om de har reportage på nån hemsida.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.