Posten använder inte Gårdsnamn längre, de vill ha adress enligt sitt system. Google maps och vissa andra karttjänster hittar på postens adress utan gårdsnamn men kan bli förvirrade av gårdsnamnet.
Min adress idag är Bynamn (Gårdsnamn) nummer. Är rädd om det gamla gårdsnamnet då jag är en av få gårdar i omgivningen där etablerat gårdsnamn finns. Tyvärr är mitt gårdsnamn samma som en by i andra änden av kommunen. Taxi kan inte alltid läsa en hel adress, ställt till det några gånger.
 
Vid de stora omfördelningarna av mark vid lagaskifte i mitten sv 1800talet var det standardnamn som användes i stor utsträckning. Det finns massor med Östergårdar för att ta ett exempel. På vissa ställen var man bättre på att hitta lokala namn. Men ofta var det bynamnet i kombination läget eller liknande. Typ Stor-, lill-, öster-, mellan- mm. Ibland lite mer fantasifullt som kullen, backen mm. Men det finns väldigt många gårdsnamn som inte är särskilt unika. Men de har ändå en historia och bör inte bytas bara för at det blir en ny ägare.
 
harry73
Då är det minst 2 i Skåne, denna ligger längs vägen mellan Kåseberga och Sandhammaren
Byggnad med skylten 'STOCKHOLMSGARDEN AB' längs Östra Kustvägen i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men här är det kanske bara ett företagsnamn
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gårdsnamnet är en del av kulturarvat och dem skall man inte ändra.
Det blir bara löjligt när hela trakten talar om Norregård och ni envisas med något påhittat namn som ingen vet var det är.
Vi har ett sådant fall här i byn. Alla andra talar om Petteras efter Skogsback-Petter som bodde där på 1800-talet men förra invånaren talade bara om Solbacken som ingen visste var det var för något sådant ställe finns inte här i byn.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Över hela Sverige har man nu i många år gjort adresserna mer enhetliga. Dvs det ska vara gatunamn och gatunummer. Gamla gårdsnamn och postlådenummer, typ PL412, försvinner officiellt och ersätts med korrekt adress. Detta för att få ett enhetligt system som alla kan hitta, polis, räddningskår, post, taxi, budbilar m.fl. Givetvis kan gårdsnamnet leva kvar i bygden men det blir då mer som kuriosa. Inget namn ni kan lämna till Skatteverket eller posten.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
korrekt adress
Usch! Den här byråkratiska inställningen är människofientlig och stadsfokuserad. Jag menar inte att du tycker som det jag kritiserar nu, @Hemmakatten de är systemet jag viftar med armarna mot nu.

Hur många byvägen 4 skulle vi inte få per landsortskommun med den inställningen? För en stor mängd byar har inte ens ett gatunamn på byvägen – den är snarare än heter byvägen. De individuella gårdarna har däremot ofta namn, även om det faktiskt ofta saknas det med.

En kombination av gårds- och bynamn och postlådenummer har funkat rätt bra på många ställen en längre tid, med då exempelvis Norregård 123, Småstad eller Byhåla 123, Småstad i TS fall.

Att ge upp kulturen för att ett statligt bolag som snart kommer dra sig tillbaka från landsbygden ändå ska få som de vill vore fel.
 
Min uppfattning är snarare att man återgått till by och gårdsnamn med ett nummer. Att ha adresser som folk inte använder till vardags är ett rejält problem för tex räddningstjänsten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det går att byta namn "på papperet" också men jag vet inte hur processen med myndigheterna är.
Jag vet ett ställe som hette "Postgården" i över 100 år men som för några år sen bytte namn till "Smultrongården".

Oklart om det finns smultron på fastigheten men en av byggnaderna inrymde postkontor från slutet av 1800-talet fram till 1950-talet, därav det ursprungliga namnet.
 
I min gamla födelseby tog dom bort det nya systemet för några år sedan och återgick till gårds / husnamnen igen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hos oss används Gårdsnamn följt av gatuadress med efterföljande nummer.......
Typ

Heter Jag
Gårdsnamnet
Gatuvägen 111
12345 Samhället
 
D Daniel 109 skrev:
. Att ha adresser som folk inte använder till vardags är ett rejält problem för tex räddningstjänsten.
Det är generellt ett problem på landsbygden att folk inte kan sin postadress.

I 9 av 10 fall när man ska besöka någon ny bekantskap utanför tätorterna får man rapakalja till adresser. I hälften av fallen vägrar de säga adressen trots att man uttryckligen ber om den flera gånger, istället får man en lång och krånglig vägbeskrivning som inte nödvändigtvis ens utgår ifrån vilket håll man anländer till platser ifrån samt är full med referenser till platser som ingen förutom de som delar genpool i bygden känner till, "där Olssons gamla lada stod" osv.. I resten av fallen är det trams som gårdsnamn utan förankring i postadressen eller fastighetsbeteckningar man får.

Hur svårt ska det vara, kan vi ha en dag för att snaska kamelballe kan vi väl inrätta en officiell dag för att gå in på Hitta.se/kartan och kolla vad det heter där man bor. "Var bor jag?-dagen" föreslås härmed.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bekant som inte använder det gamla gårdsnamnet "Mellangården" på sitt hus. Hon vill helst att just det gårdsnamnet faller i glömska. För henne är "Mellangården" något som sprack upp vid förlossningen av hennes första barn.

Så man kan ju förstå om någon vill byta sitt gårdsnamn, även om min bekant hellre är utan gårdsnamn än byter till något annat.
 
Tror du kanske menar kanelbulle.
 
Titta i gamla kyrkböcker om gården haft något annat namn. Om det finns någon släktforskarförening i området kan de hjälpa dig, annars kan du själv söka hos Riksarkivet i deras databas Svar.
Är Norregård det historiska namnet är min åsikt att du ska behålla det.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är generellt ett problem på landsbygden att folk inte kan sin postadress.
Nej, det var ett problem att det gamla postmonopolet var så kasst att det inte kunde hantera riktiga adresser utan behövde pressa in runda klossar i fyrkantiga hål och vice versa.

Dagens kart- och speditionstjänster har inte samma problem, utan kan normalt hantera att saker heter vad de heter, inte vad gamla kungliga postverket försökte förvanska namnen till.

För övrigt måste jag allt som oftast slå upp mitt eget postnummer och kan bara mina telefonnummer för att jag haft dem så länge, ett nytt skulle jag inte bry mig om att lära mig. De underliggande koderna är för datorerna, vi människor kan åter hålla oss till riktiga namn och klara oss bra med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.