Jag kom över en gammal verktygskista med en hel del intressanta grejer. En stor uppsättning hyvlar, mängder av navare i gott skick, några riktigt skapliga bandknivar, två grundhyvlar vilket jag saknade mm.

I kistan finns också ett antal verktyg som jag inte känner till, så därför tänkte jag be om experternas hjälp.

Udda bandkniv, är det nån timringsvariant?

Gammal verktygskista med antika verktyg som krökta huggjärn, skränstång och träspån på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är detta? Har flera liknande, en modell jumbo på senare bild. Ett stålrör med en sorts krona i änden, och bankad i andra änden.

Gammal trälåda med historiska verktyg som hyvlar och skränstänger, i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kistan innehåller flera skränstänger. Är detta också en, modell stor?

Gammaldags metallverktyg med långa handtag och justerbar mekanism ligger på ett slitet träbord med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden uppochned. Litet kilformat huvud.

Gammal verktygskista med rostig kilformad skölp och skränstång på träbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här är mkt tung och rejäl. Är det en monsterskölp, en märklig borr eller vad? Böjd i änden men kan ju kortas.

Tung, kilformat huvudverktyg med räfflat skaft, ligger på en gammal sliten träverktygskista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annan bild på samma, här ser man skaftänden med ett hål i.

Gammal skränstång med kilformat huvud på ett träunderlag, bild tagen upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ett huggjärn? Varför detta utseende med räfflor etc?

Gammalt verktyg med kilformat huvud och räfflor på skaftet, ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en annan av stängerna med spetsar/krona i änden och någon annan liten pryl. Påminner om nån grej jag sett för att bedöma slipvinkel?

Gammal bandkniv med tandat blad och trähandtag bredvid ett stort förslitet stålrör på en grov träyta med skymt av andra verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nån av bilderna syns också en lite rostig men intakt bytta för hudlim och diverse annat. Kistan i sig är en stabil pjäs. Den är relativt tung att lyfta även tom. Fylld med verktyg var det på vippen att två man kunde lasta den i min bil. Men den ursprunglige ägaren tog den säkert på axeln...
 
SCGB skrev:
Bilden uppochned. Litet kilformat huvud.

[bild]
Det där är åtminstone en lödkolv, värms på en blåslampa, järnspis eller liknande.
 
Här syns tydligt fästena ovanpå blåslampan för att hänga kolven på värmning:
Gammal blåslampa i mässing med tydliga fästen på ovansidan för upphängning av kolv.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
SCGB skrev:
[bild]
För avbarkning vid timring väl?
 
E
Nu gissar jag vilt!
1. Barkkniv
2. Stenborr
3. Tänger och specialtänger finns i miljoner olika upplagor och utseenden, men jag kan tänka mig att det är någon form av klippande tång.
4. Klyvkil
5 och 6. En halv stolpspade
7. Av skaftet att döma, någon form av huggverktyg
8. Stenborr, den andra vågar jag inte ens gissa på.
 
1. Absolut säkert inte en barkkniv och inte heller ett timringsverktyg. Handtagen som pekar i dragriktningen ger bra styrbarhet och nogrannhet i arbetet men mindre kraft än de nästan raka handtagen på en barkkniv.
Jag har en likadan krökt bandkniv. De användes dels av tunnbindare och dels för att slättälja rundade ytor till exempel åror och småbåtsmaster och yxskaft.

2. Okänt

3. Skränktång

4. lödkolv

5. Borr för vattenledningsrör av trä. Man hade en lång borrstång och en borrbänk som riktade in borren mitt i stocken som skulle bli vattenledningsrör. Det fanns en serie olika borrar med stigande diameter och olika eggform. Jag skulle gissa att den här är nummer 2 men jag vet inte.

6. Huggjärn för montering av en numera nästan bortglömd sorts gångjärn. De förekommer på dörrar i gamla herrskapshus men är mycket ovanliga.

7. Skränkjärn. En primitiv föregångare till skränktång. Okänd stång.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
richardtenggren
Fixa gärna detaljbilder på 2 & 8, skulle vara intressant om det var äldre borrstål. :)
 
  • Gilla
Ore
  • Laddar…
heimlaga skrev:
1. Absolut säkert inte en barkkniv och inte heller ett timringsverktyg. Handtagen som pekar i dragriktningen ger bra styrbarhet och nogrannhet i arbetet men mindre kraft än de nästan raka handtagen på en barkkniv.
Jag håller med dig. Handtagen är felvinklade för att vara en barkkniv, och det ser inte ut att finnas en vass egg heller.
 
Så kul! Lägg gärna upp en bild på kistan också :)
 
Vad roligt med alla svar, tack! Några kommentarer:

Bandkniven har en skarp egg, skarp nog att skära med fortfarande. Två andra, en rak och en svagt böjd följde med.

Stängerna = stenborr, jag är tveksam. Använde man inte mer typ en kil som man vred för att borra i sten? Stängerna känns inte rejäla nog för detta (de är ihåliga) men helt säker är jag inte.

Intressant uppslag om rör-borren. Jag tänkte faktiskt "borr" när jag höll i den. Undrar om den går att omvandla till något användbart?

Här kommer en närbild på kronan på den klenare av stängerna.

Närbild på äldre verktyg med utsliten, tandad slutdel som ligger på en träyta med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kistan innehåller också flera verktyg för att gänga i trä och göra träskruvar, flera små och en rejält stor. I vilka sammanhang användes sånt egentligen? Snickarbänkar är enda stället man ser träskruvar idag ju. Jag ska ta några fler bilder på kistan med innehåll ikväll!
 
Små träskruvar är ganska vanligt t.ex. i fina notställ och sådant som ska vara justerbart i höjd.
 
Gamla tiders skruvtvingar brukar ha träskruvar. Spinnrockar brukar också ha träskruvar i flera storlekar.

Vattenrörsborren hör egentligen hemma på museum tycker jag. De är så pass ovanliga att jag tror att de skulle bli glada på något lokalt museum.
Den enda icke-förstörande användningen jag kan komma på är som upprymmare att göra hål koniska med.
 
Det du kallar vattenrörsborr har även använts till pumpstockar och det är ju också i grunden ett rör. Har några såna med olika stänger och original delar för vred och någon sorts styrdon, bussningar att använda längre in i hålen. Det ingår i en samling jag har från mormors fars tid kring förra sekelskiftet. Han var mycket kunnig och gjorde alla verktyg själv ur både trå och metall, smidde mycket delar ur enkla råämnen och vällde på bättre material där det behövdes.
 
Folk verkade tycka att det här var lite roligt, så jag var nere i verkstan och knäppte några bilder till.

Kistan med en yxa ovanpå, kallas även den en tjäckelyxa/tjäckla eller nåt annat? Den är väl för att grovplana balkar och dylikt va?

Gammal sliten verktygslåda med yxa ovanpå i ett mörkt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Navare och några andra borr, nästan alla i fint skick bakom ytrosten. Dessa är jag glad för!

Gamla snickeriverktyg på trähylla inklusive navare, borr och en yxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre verktyg inklusive navare och borr ordnade på ett trägolv med synlig krita och spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag har tolkat som gängningsstål av nåt slag, såg och hyvel.

Gamla snickeriverktyg som filar, en yxa och hyvel på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par skruvstycken för skränaning (?) och en rätt användbar hyvel.

Gamla snickeriverktyg på ett trädgolv, inklusive en hyvel, yxa, borr och filar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det övriga innehållet i kistan. Hela nedre raden är listhyvlar och andra vars namn jag inte kan. En del döljs i skuggorna. Här syns också den stora skruven och "klossen" för gängning. Följdfråga är ju hur i hela friden man slipar ett hyvelstål vars egg ser ut som ett S t.ex...

Öppen trälåda fylld med antika träbearbetningsverktyg, inklusive hyvlar och listhyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Filar i mängd. Var tvungen att lägga med ett gammalt stycke krita som låg med dem, kändes old school.

Gammaldags snickeriverktyg och filar ordnade på en sliten arbetsbänk med ett stycke krita.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandknivar och grundhyvlar, två av dem riktigt skapligt skarpa! Dåliga handtag på bandknivarna dock, ett projekt.

Gammaldags verktyg på arbetsbänk inklusive tjäckelyxa, listhyvlar, såg och andra snickeriredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden, en drillborr. Jag tycker att den liknar den här väldigt mycket, Godell Pratt. Ska nog gå att få fason på! http://oldtoolheaven.com/related/gp-breast-drills/breast-drill-6lg.jpg

Gammal drillborr med rostigt välvänt handtag och tandhjul, ligger på en sliten träyta i ett verktygsfyllt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.