Jag fyller min tunna med 3000 liter och när jag bygger is så räcker det till 3 mm vatten på halva banan och då flyter det ut bra, sedan som underhåll blir det 1,5 mm och det flyter ut ganska bra det med.

Hemma provade jag spola tjockt, mer än 10 mm men då blir det spänningar i isen och skikten släpper från varandra med en smäll när man klev på isen.
Protte
 
  • Gilla
J-hus
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag fyller min tunna med 3000 liter och när jag bygger is så räcker det till 3 mm vatten på halva banan och då flyter det ut bra, sedan som underhåll blir det 1,5 mm och det flyter ut ganska bra det med.

Hemma provade jag spola tjockt, mer än 10 mm men då blir det spänningar i isen och skikten släpper från varandra med en smäll när man klev på isen.
Protte
J J-hus skrev:
iår gjorde jag en osmart grej. Jag har fyllt skridskobanan i etapper vilket har skapat en katastrofyta. Har du några tips om hur man får till den? Tiden är inte ett problem.
Ska man lägga på tunna lager av vatten tills det blir slätt?
J J-hus skrev:
iår gjorde jag en osmart grej. Jag har fyllt skridskobanan i etapper vilket har skapat en katastrofyta. Har du några tips om hur man får till den? Tiden är inte ett problem.
Ska man lägga på tunna lager av vatten tills det blir slätt?

Nu har jag en stadig is, klarar min vikt. Har fyllt upp en 200 l tunna med vatten. Den kommer täcka 3 mm när det är dags. Jag tänker testa detta idag och se om ytan blir bättre. Sen tar jag så många tunnor jag behöver.
 
J J-hus skrev:
Nu har jag en stadig is, klarar min vikt. Har fyllt upp en 200 l tunna med vatten. Den kommer täcka 3 mm när det är dags. Jag tänker testa detta idag och se om ytan blir bättre. Sen tar jag så många tunnor jag behöver.
Frysen yta av vatten med omgivande hus och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser väldigt illa ut, har det blivit "luft-is", en tunn skorpa is och vattnet under runnit bort?

Protte
 
  • Gilla
Miksund och 1 till
  • Laddar…
Knacka hål på dem och spola ett lager till.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag tycker det ser väldigt illa ut, har det blivit "luft-is", en tunn skorpa is och vattnet under runnit bort?

Protte
la på två tunna lager med hjälp av min tunna igår och ojämnheterna är i princip borta nu. Blev så mycket bättre. Jag har en luftbubbla dock håller isen om man hoppar på den, den är cirka 20 cm diameter.

tack för tipset Nyjämnad isbana i trädgården nära ett litet hus, med träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Kul att läsa om era isprojekt :)
Jag håller som bästa på att anlägga en isrink hemma jag också men upptäcker nu att jag stött på patrull direkt.
Jag hade en tanke om tät bassäng och sen fylla. Pga anledning så var jag tvungen att avbryta gårdagskvällens "fyllning" vilket resulterade i att jag fick att börja om nu på morgonen igen. Har minimalt med höjdskillnader men märker såklart en liten diff. Tycker jag ser ungefär samma tendenser på min is som J-Hus har. Ser lite "luftigt" ut.

Va fasiken ska jag göra? Ska jag fortsätta fylla bassängen och sen se hur det ser ut när allt fryst eller ska jag avbryta och börja spola?

Tycker jag har varit noga och ordentlig med rambygge, belysning och presenning. Och så gör man generalmisstag på den viktigaste biten av allt :(
 
  • Hembyggd isrink under konstruktion med presenning på natten, nära en basketkorg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En påbörjad isrink med synliga höjdskillnader, omgiven av träram och nätstaket i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hemmagjord isrink under konstruktion, belyst på natten med frostigt gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som arbetar med anläggning av isrink, presenning över bassäng med ram och belysning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J-hus
  • Laddar…
Vad kostar en leverans med tankbil idag? Istället för att slösa på dricksvatten.
Hemma i byn kostade man på tankbil ibland och det gav finaste isen.
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Va fasiken ska jag göra? Ska jag fortsätta fylla bassängen och sen se hur det ser ut när allt fryst eller ska jag avbryta och börja spola?

Tycker jag har varit noga och ordentlig med rambygge, belysning och presenning. Och så gör man generalmisstag på den viktigaste biten av allt :(
Slå hål på alla bubblor du ser och sen spolar du tunna lager. Första lagren blir för att fylla skadorna. Presseningen skapar också antagligen luftfickor och eftersom du har tjäle i marken så rinner inte vattnet undan utan extra tätskikt men testa och spola och se om det funkar med den fortfande på plats.
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Hej! Kul att läsa om era isprojekt :)
Jag håller som bästa på att anlägga en isrink hemma jag också men upptäcker nu att jag stött på patrull direkt.
Jag hade en tanke om tät bassäng och sen fylla. Pga anledning så var jag tvungen att avbryta gårdagskvällens "fyllning" vilket resulterade i att jag fick att börja om nu på morgonen igen. Har minimalt med höjdskillnader men märker såklart en liten diff. Tycker jag ser ungefär samma tendenser på min is som J-Hus har. Ser lite "luftigt" ut.

Va fasiken ska jag göra? Ska jag fortsätta fylla bassängen och sen se hur det ser ut när allt fryst eller ska jag avbryta och börja spola?

Tycker jag har varit noga och ordentlig med rambygge, belysning och presenning. Och så gör man generalmisstag på den viktigaste biten av allt :(
tjena, jag fick problem för att jag fyllde i två omgångar. Det diffar 4 cm i mitt fall. Så nu har jag 8 cm is på djupa sidan och 4 cm på grunda sidan. Jag fick en luftbubbla, lät den va. Kunde hoppa på den. Bilderna från min sida är lite missvisande. Vi körde 2 timmar skridskor igår kväll. Kan ta en bild imorgon.

Efter mitt misstag att fylla i två omgångar med frysning emellan Så fyllde jag på med tunna lager i två omgångar typ 3-5 mm mer laddning på hela ytan sen blev det toppen.

har du någon bild på hur isen ser ut?
 
Är det inte risk att det blir syrebrist och isbränna om man gör hockeyplan på gräsmattan?
 
B bryggstun skrev:
Är det inte risk att det blir syrebrist och isbränna om man gör hockeyplan på gräsmattan?
igen aning, har en pressening på gräset. Förra året var det grönare där planen hade varit
 
  • Gilla
axxa och 1 till
  • Laddar…
J J-hus skrev:
tjena, jag fick problem för att jag fyllde i två omgångar. Det diffar 4 cm i mitt fall. Så nu har jag 8 cm is på djupa sidan och 4 cm på grunda sidan. Jag fick en luftbubbla, lät den va. Kunde hoppa på den. Bilderna från min sida är lite missvisande. Vi körde 2 timmar skridskor igår kväll. Kan ta en bild imorgon.

Efter mitt misstag att fylla i två omgångar med frysning emellan Så fyllde jag på med tunna lager i två omgångar typ 3-5 mm mer laddning på hela ytan sen blev det toppen.

har du någon bild på hur isen ser ut?
jag målade nog fan på väggen innan. Efter ca 1 dygn så har jag en genomfrusen, ca 10cm is. Dock så upplevde jag efter dagens premiäråk med sonen att det bildades en del sprickor när jag skulle bättra på ytan. Kan heller inte påstå att jag spolade för mycket eller för hårt. Och om jag mot förmodan spolat för hårt, vad ÄR för mycket?

Är detta normalt och påverkar det iskvalitén framöver?

Upplever inte sprickorna som ytliga utan mer på djupet?

Måste ändå notera att efter kvällens premiäråk och sonens helt lyriska humör att varenda nedlagd timme på detta är så jäkla värt det. vilken betalning
 
  • Nyfrusen is på en hemmagjord isbana med synliga sprickor och ett hockeymål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ishockeyrink med nyligen fryst is och sprickor, belysning i bakgrunden och målbur till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört 6*12 m rink.

tricket jag fick lära mig var att fylla hela jefla rinken i en sväng. Använde grannens slang också. Ca 12kubik hade jag. Lite lutning men minimum 10cm där det är som högst mark. Då får man en bubbelfri is efter ett par dygn om det är kallt. Sen stödspolar man under vintern. Tunna lager. Har man för skrovlig is kan man brassa på med varmvatten från kranen inne så man smälter ner översta lagret till en jämn yta.

trixet med att använda utkastaren ute på vintern om den fryser. Ta en fryspåse 5l och fyll med varmvatten, knyt, och håll mot utkastaren om den verkar ha fryst. Tadaaa! Funkar.

Mina missar från start. Läckage då jag inte gjorde sargen tät hela vägen ner mot marken när jag la rinktoppen i våg. Sqoschhh när trycket på rinkplasten var för stor.. 10kubik. Börja om ️‍♀️
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
jag målade nog fan på väggen innan. Efter ca 1 dygn så har jag en genomfrusen, ca 10cm is. Dock så upplevde jag efter dagens premiäråk med sonen att det bildades en del sprickor när jag skulle bättra på ytan. Kan heller inte påstå att jag spolade för mycket eller för hårt. Och om jag mot förmodan spolat för hårt, vad ÄR för mycket?

Är detta normalt och påverkar det iskvalitén framöver?

Upplever inte sprickorna som ytliga utan mer på djupet?

Måste ändå notera att efter kvällens premiäråk och sonens helt lyriska humör att varenda nedlagd timme på detta är så jäkla värt det. vilken betalning
Spricker isen hela vägen igenom är det nog för tunt o riskerar därmed att rämna. 10 cm låter dock inte lite. Har isen inte riktigt frusit igenom? Är marken mjuk under? Testa att spola på ett gäng tunna lager så du bygger på några cm till. …och med en lite högre rink gör slipper du springa ut o hämta puckar var o varannan minut - spika på en klädselbräda 22x170 innan du spolar… ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.