1, vilket är det enklaste sättet att ta reda på om man har enkelt, dubbelt, tunt eller tjockt gips i väggarna?

Jag tänkte sätta upp en gardinvajer tvärs över ett rum som är ca 4 m långt. Det är gips på bägge väggarna där fästena ska upp, så vad använder jag för att fästa krokarna? Kommer nog att dra en krok i taket också, för att inte behöva spänna vajern så hårt. Men det kommer att bli ordentligt drag i krokarna i alla fall, både för att spänna och för gardinernas vikt (ska försöka ta väldigt lätta sådana).
Det finns ju en uppsjö av mollys och liknande, men vad funkar bäst på "dragbelastning"?
 
För det ändamålet hade ju jag sagt att du ska se till att fästa i regel bakom gipsskiva, på ett eller annat vis.
 
Något smart sätt att hitta reglarna då? Man kan ju "knacka sig fram" men det är inte alltid lätt att höra.
 
Prova med en neodym-magnet!
Då hittar du fästelementen, skruvarna, som gipsskivorna är fästa mot reglarna med.
Går förvånansvärt lätt om man har lite tålamod och noggrannhet!
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Tack! :)
 
Regelsökare är ju ändå det enklaste
Jag köpte en Stanley fatmax på Jula vid någon drive, tror jag betalade typ 50kr
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Man kanske kan ta en knivlist och dra över väggen, och se var den fastnar. Den jag har för att hitta små metallprylar på garagegolvet, och gräsmattan när bojsen kör RC lite för häftigt, har rejält starka magneter, så det borde funka. Får nog ta och testa någon gång, måste bara hitta en gipsvägg först ;)
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Även om du får en riktigt bra infästning i väggarna och kan spänna hårt så är en vajer
ändå inte så "rolig" som rumsavdelare, vi har provat med ett lätt tyg och den hängde ändå ned på mitten.
Så vi bytte till en skena med takfästen och ett kraftigare tyg, det blev bättre.
Om du inte skaffat vajern än så kanske det kan vara ett alternativ.

Sån här tex.http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70299153/
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Även om du får en riktigt bra infästning i väggarna och kan spänna hårt så är en vajer
ändå inte så "rolig" som rumsavdelare, vi har provat med ett lätt tyg och den hängde ändå ned på mitten.
Så vi bytte till en skena med takfästen och ett kraftigare tyg, det blev bättre.
Om du inte skaffat vajern än så kanske det kan vara ett alternativ.

Sån här tex.[länk]
Jag har gjort precis samma erfarenhet. Vi hade en sträcka på 4,5m. Vi körde med Ikeas Kvadrant, men det verkar inte som de har kvar den, tyvärr.
 
Happ... Nu har jag att tänka på.
 
Om du ändå landar i vajer så borde det vara en regel i övergången mellan tak och vägg.

Jag har tidigare köpt en diskret glidskena att montera i tak på bauhaus som var snygg och billig. Tror märket var gardinia men kan inte hitta den på hemsidan
 
Jag har redan vajern och lösningen är inte permanent, så jag testar nog att hitta en regel. Bra tips toolman, testar i takhöjd :)
 
thomasx skrev:
Man kanske kan ta en knivlist och dra över väggen, och se var den fastnar. Den jag har för att hitta små metallprylar på garagegolvet, och gräsmattan när bojsen kör RC lite för häftigt, har rejält starka magneter, så det borde funka. Får nog ta och testa någon gång, måste bara hitta en gipsvägg först ;)
Finns massor av gipsväggar att testa på här :)
 
nikasp
En vanlig magnet funkar hur bra som helst.
 
Magnettricket förutsätter att det inte är spånskiva eller OSB bakom gipset, för då behöver det inte vara skruvat i reglarna. För det flesta ändamål spelar det då ingen roll eftersom man lika gärna kan skruva i skivan, men för detta ändamålet vete tusan om det håller. Det är rejäla krafter när man spänner en vajer.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.