nikasp
Kombinera med att knacka och mäta mellan de träffar man får så kan man lista ut om det är stumt och regel eller inte.
 
f91jsw skrev:
Magnettricket förutsätter att det inte är spånskiva eller OSB bakom gipset, för då behöver det inte vara skruvat i reglarna. För det flesta ändamål spelar det då ingen roll eftersom man lika gärna kan skruva i skivan, men för detta ändamålet vete tusan om det håller. Det är rejäla krafter när man spänner en vajer.
Om det är en träskiva bakom så kommer ju typ molly att hålla hur bra som helst.
 
Hur menar du då Thomas? Kan det vara typ betong-regel-träplatta-gips? Trodde det var betong-trä-regel-gips? Snart river jag hål i en vägg bara för att veta hur mitt hus är konstruerat :s Det lär bli när jag ska renovera vardagsrummet, för där har jag en sektion motsvarande en gippsplatta, som bullar ut... känns lite gruvsamt att börja dra i det...
 
Lossa ett uttag så ser du hur väggen är uppbyggd.
 
Nancy Alke skrev:
Hur menar du då Thomas? Kan det vara typ betong-regel-träplatta-gips? Trodde det var betong-trä-regel-gips? Snart river jag hål i en vägg bara för att veta hur mitt hus är konstruerat :s Det lär bli när jag ska renovera vardagsrummet, för där har jag en sektion motsvarande en gippsplatta, som bullar ut... känns lite gruvsamt att börja dra i det...
Nja, nu tänkte jag, eller snarare f91jsw, på fallet där det sitter en träskiva av något slag direkt bakom gipsskivan. Vi som snickrar åt oss själva gör ofta så just för att få en bra vägg att skruva i. Men det är nog rätt sällsynt i övrigt skulle jag tro.


Det som förvånar mig lite nu är dock att du nämner betong. Har du betong i väggarna? I så fall är det ju lugnt, då gör du infästningen i betongen istället, igenom gipsen och in i betongen.

Vad bor du i för hus? Vad är det för fasad på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.