Har du motorskyddsbrytare på din 3-fas vattenpump - annars är det hög tid att installera det, motorskyddsbrytare är mycket billigare att installera än att köpa och installera en ny vattenpump för att den fått lindningar bränd pga. av att en fas gått...

Den andra är om en 3-fas dvärbrytare löste ut (de bryter alla 3 faser även om en av faserna har överström) så skall du snarare titta på spishällen som är 3-fasmatad (2 eller 3 fas i Y-koppling mot nolledare) om den har problem än att att misstänka bryggaren som går på 1-fas och med detta bör ha en egen 1-fas dvärgsäkring.

Om du upplevde ljusblixt så kanske du såg en reflektion av den verkliga blixten tex. från spishällen

Är det modern häll med elektronik så skulle jag granska noga efter brända komponenter (främst överspänningsskuddskomponenterna modell tallrikar i ofta epoxy-blå färg - är de svara eller tom försvunna (bortsprängda) så har hällen fått en rejäl överspänningspuls från elnätet, det andra att kolla att nollan/jorden verkligen är välansluten och inte glappande mot inkommande eldistributionen då en nolla/jordsläpp är en allvarlig situation och kan generera uppemot 400 Volt även på en 230V vägguttag helt beroende på vilka förbrukare som är aktiva för tillfället - just detta med jordfel och jordsläpp är ofta en elektriker-jobb att konstatera sådant, men om det är på nätägarsidan av elmätaren också är nätägarens problem att åtgärda.

Är det grävd kabel eller är det luftledningar till och mellan fastigheterna ?? har det blåst ute samtidigt som detta hände ??
 
X xxargs skrev:
Har du motorskyddsbrytare på din 3-fas vattenpump - annars är det hög tid att installera det, motorskyddsbrytare är mycket billigare att installera än att köpa och installera en ny vattenpump för att den fått lindningar bränd pga. av att en fas gått...

Den andra är om en 3-fas dvärbrytare löste ut (de bryter alla 3 faser även om en av faserna har överström) så skall du snarare titta på spishällen som är 3-fasmatad (2 eller 3 fas i Y-koppling mot nolledare) om den har problem än att att misstänka bryggaren som går på 1-fas och med detta bör ha en egen 1-fas dvärgsäkring.

Om du upplevde ljusblixt så kanske du såg en reflektion av den verkliga blixten tex. från spishällen

Är det modern häll med elektronik så skulle jag granska noga efter brända komponenter (främst överspänningsskuddskomponenterna modell tallrikar i ofta epoxy-blå färg - är de svara eller tom försvunna (bortsprängda) så har hällen fått en rejäl överspänningspuls från elnätet, det andra att kolla att nollan/jorden verkligen är välansluten och inte glappande mot inkommande eldistributionen då en nolla/jordsläpp är en allvarlig situation och kan generera uppemot 400 Volt även på en 230V vägguttag helt beroende på vilka förbrukare som är aktiva för tillfället - just detta med jordfel och jordsläpp är ofta en elektriker-jobb att konstatera sådant, men om det är på nätägarsidan av elmätaren också är nätägarens problem att åtgärda.

Är det grävd kabel eller är det luftledningar till och mellan fastigheterna ?? har det blåst ute samtidigt som detta hände ??
Tack för ytterligare frågor och inpass!

Motorskyddsbrytare till borrhålets vattenpump tycks finnas om bilden jag visar är en sådan. Dock verkar den inte ha löst ut under incidenten med fasbortfall i natt, har inte rört denna. Borde den inte ha behövt återställas om en eller flera faser försvinner och sedan kommer tillbaka?
Motorskyddsbrytare från varumärket Telemecanique, monterad på en vägg, med en svart vredknapp, orange lampa och blå knapp med bokstaven "R".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan detta med 3-fasdvärgbrytaren till spisen, av praktiska skäl fick detta bli en lösning där en av faserna matar en bänkbelysning med uttag där kaffekokaren anslöts. Spisen är av 400V-typ med nolla, ingen speciell elektronik utan klassiskt snitt ca 3 år gammal. Så överslag i kaffebryggaren kan absolut ha orsakat åtminstone början på förloppet som ledde till att två av de tre huvudsäkringarna gick.

Inkommande elservis är nedgrävd sedan några år, en elektriker drog om litet i samband med mätarbyte och satte detta i ett fasadskåp ute.

Nollsläpp, ja kanske kan vara möjligt, det har visserligen varit elektriker som rotat litet med detta och borde ha kollat det relativt nyligen. Men kanske värt att kolla igen, får se om jag vågar mig på detta eller om jag ska dra hit en elektriker som samtidigt installerar jfb i centralen, saknas nu.

Satte en fristående jfb i kaffekokaruttaget så länge, och givetvis bytte ut kaffebryggaren.

Det var en del åska igår kväll, möjligt att det kan ha spelat roll.
 
Nollsläpp är rätt ovanligt fel så det är nått som man inte i första hand ska felsöka, även om det brukar vara ett förslag som dyker upp rätt ofta i brist på andra teorier.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det var en del åska igår kväll, möjligt att det kan ha spelat roll.
Inte alls omöjligt att det kan vara orsaken.
Kolla på "blixtvakt" eller liknande webbsidor om du kan hitta något "i närheten" kring den tidpunkten. Har för mig att de brukar ha ungefär 24h historik tillgänglig, så det kan vara hög tid att börja kolla nu.
Om det dessutom var två nedslag med 3 minuters mellanrum kan det ju stärka misstanken.
Kolla i så fall igenom all din elektronik så du vet om du behöver kontakta försäkringsbolaget eller ej.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
HaraldBlåtumme,
nämner inte storleken på sina huvudsäkringar, är det 35A eller 16, eller kanske 25A eller 20?

Den där motorbrytaren av franska fabrikat Telemecanique, den är gammal, kanske från 1980-talet. Jag har för mig att Schneider köpte upp Telemecanique.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det var en del åska igår kväll, möjligt att det kan ha spelat roll.
Ja, där har du sannolikt svaret. En plötslig kortslutning i något man inte rört är osannolikt.

En sak du behöver titta på är om motorskyddet till vattenpumpen är ställt på rätt ström. Då behöver du veta pumpen märkström. Det ska stå i de papper installatören lämnat efter en gång i tiden.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Inte alls omöjligt att det kan vara orsaken.
Kolla på "blixtvakt" eller liknande webbsidor om du kan hitta något "i närheten" kring den tidpunkten. Har för mig att de brukar ha ungefär 24h historik tillgänglig, så det kan vara hög tid att börja kolla nu.
Om det dessutom var två nedslag med 3 minuters mellanrum kan det ju stärka misstanken.
Kolla i så fall igenom all din elektronik så du vet om du behöver kontakta försäkringsbolaget eller ej.
Har kollat på tillgängliga blixtsajter men det finns ina registrerade nedslag i närheten kring 23:30 igår när det hände. Kan ju ha varit en blixt utomhus som reflekterades av kaffebryggaren och att jag blev lurad av det. All elektronik, pumpar etc tycks ha klarat sig, kanske även kaffekokaren funkar - jag ska kolla senare när vi är i villan i stan som har jordfelsbrytare, modernare elsystem och mindre av känsliga pumpsystem som kan fara illa.

@Arnodt : det är 16A huvudsäkringar, spisens 3-fas dvärgbrytare är 16A.

@Bo.Siltberg : absolut värt att kolla upp, kanske inte pumpen var igång just då och att motorskyddet höll sig lugnt av den anledningen (vet inte hur de brukar funka). Dokumentation, ska se om det kan gå att hitta men det var många decennier sedan vattenanläggningen installerades. Säkringarna till "hydroforen" som det står med snirklig gammal handstil på elcentralen är på 6 A i vilket fall.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, där har du sannolikt svaret. En plötslig kortslutning i något man inte rört är osannolikt.

En sak du behöver titta på är om motorskyddet till vattenpumpen är ställt på rätt ström. Då behöver du veta pumpen märkström. Det ska stå i de papper installatören lämnat efter en gång i tiden.
Behöver ej va nedsänkt pump, då kanske enklare att läsa av direkt på märkskylten.
 
Tommty Tommty skrev:
för att en automatsäkring löser snabbare är en proppsäkring.

Hade det varit kortslutning på Moccamastern hade automatsäkringen gått först.
Ja för de mesta ja.

Kan vara en trasig automatsäkring också 👍 Var bara nyfiken då du var så säker på att det inte var maskinen som var orsaken. Inte lätt att veta sånt utan att ha varit på plats 👍
 
Jag vidhåller att en automat i alla fall utom vid överlast är långsammare än en smältsäkring. Sedan kan vi ju fantisera om alla möjliga och omöjliga exotiska fel. Men det normala är vad jag skrev i #11
 
Redigerat:
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade litet närmare på kaffebryggaren nu, en Moccamaster Type 741.64/AO Model KBG som är ca två år gammal. Borstad aluminium, jag pratade i nattmössan tidigare när jag påstod att höljet inte är elektriskt ledande - finns ett tunt lager klarlack (icke ledande givetvis) men aluminium precis som det känns och ser ut.

Tror fortfarande att orsaken är ett överslag i bryggaren. Även om det är torrt inne i bryggaren nu syns tecken på att det trängt in kaffe litet här och där, och bottenplattan (borttagen) hade intorkade kaffepölar. Vet att det inträffat ett antal fadäser med översmämmande filter när någon tabbat sig vid bryggningen, då badar hela bryggaren i kaffe upp till bottenplattan på diskbänken och inte så konstigt om detta kan ge bekymmer på sikt.

Nu är den torr och ren i alla fall, allt ser normalt ut vad jag kan se, ohmmätning jordning och mot nolla och fas ser perfekt ut, de båda värmeslingorna i plattan ger 500 Ohm styck och verkar normalt. Inga överslag mot jord finns vad jag kan se.

Ska som sagt kolla senare idag i ett robustare elsystem om bryggaren fungerar normalt nu, det tror jag.

Insidan av en Moccamaster kaffebryggare med synliga värmeslingor, ledningar och komponenter. Bottenplattan har avlägsnats för inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står den på en diskbänk i plåt? Är diskbänken jordad mot moder jord?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Står den på en diskbänk i plåt? Är diskbänken jordad mot moder jord?
Svar ja på båda punkterna. Mäter 0,3 Ohm mellan elsystemets jord och diskbänkens jordplan som kommer via vattenledningar osv. Kaffebryggaren anslutet till jordat uttag, även spisen givetvis. Kollat alla jordningar och de är väl åtdragna och ger perfekt kontakt.

Det man kanske skulle göra i fortsättningen är att inte ha kaffebryggaren på diskbänken.
 
Nja, med tanke på att höljet är skyddsjordat enligt den bild du bifogade och du har i stort sett samma potential mellan diskbänk och uttagets jord så bör det ju fungera precis som tänkt och ett fel där hade ju resulterat i att säkringen för den fasen hade gått. (I och med att du inte hade någon jordfelsbrytare då)

Men hur det ens teoretiskt skulle få en *annan* fas att gå 3 minuter senare får jag inte ihop.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Svar ja på båda punkterna. Mäter 0,3 Ohm mellan elsystemets jord och diskbänkens jordplan som kommer via vattenledningar osv. Kaffebryggaren anslutet till jordat uttag, även spisen givetvis. Kollat alla jordningar och de är väl åtdragna och ger perfekt kontakt.

Det man kanske skulle göra i fortsättningen är att inte ha kaffebryggaren på diskbänken.
Har du nått fel på kaffekokaren så att den inte kan stå på diskbänken så är det dags att endera fixa felet eller så skaffa en ny kokare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.