Vi håller just nu på att riva ut köket totalt, vi ska flytta diskbänk från ena väggen till motsatt vägg, ja hela köket kommer bli omgjort.

Är det något vid denna renovering jag INTE får glömma? eller något som är "krav" i ett nyrenoverat kök.

Ska jag välja någon speciell belysning? någon mojäng som är ett "måste"?

Ja, vad får jag inte glömma, eller rättare sagt, vad ska jag in med i nya köket så jag inte kommer på om ett tag att "hm.. en SÅN grej skulle vi ju ha satt in, att vi inte tänkte på det".

försöker uppdatera min hemsida så gott jag kan med vad vi pysslar med på huset, gå in på www.orcusnet.tk
 
Kan du inte lägga in en liten skiss på hur det är tänkt att det ska bli? Listan över vad men inte får glömma kan ju bli hur lång som helst...
Vill du har tips på bra idéer eller vill du bli påmind om mer basic saker som det finns regelverk kring?
Trevligt hus fö, köket såg ut som min mormors (men hon hade ett stooort hörnskafferi)...
/u
 
koket.jpg

Här är en snabb skiss på hur vi tänkt det, bilden till vänster är hur det såg ut innan, bilden till höger är hur vi tänkt att det ska se ut när det är klart.
 
Misse_o_Mojje skrev:
Kan du inte lägga in en liten skiss på hur det är tänkt att det ska bli? Listan över vad men inte får glömma kan ju bli hur lång som helst...
Vill du har tips på bra idéer eller vill du bli påmind om mer basic saker som det finns regelverk kring?
Trevligt hus fö, köket såg ut som min mormors (men hon hade ett stooort hörnskafferi)...
/u
Vill få reda på ifall det är något som jag ska se till att sätta in nu när vi renoverar som inte går att få in efteråt utan att riva upp halva köket igen. vet inte vad det skulle vara men det är därför jag fråga :)

Jo det är ett trevligt hus med stor tomt, så vi kommer ha att göra på både sommar som vinter i några år framöver :)
 
förberett för sopsortering kanske? ;)

jag skulle aldrig göra om ett kök utan att sätta in diskmaskin.

plats för micro? Eller en kombinerad micro/ugn som verkar smart om man inte har så mkt plats

 
Det ser långt ut mellan diskmaskinen och diskbänken...

Håller med Mino om sopsorteringen, som tar större plats i våra kök nuförtiden. Vi har valt att ha brännbart och kompost vid sidan av diskbänksskåpet, så det är lätt att komma åt när någon står där. Förpacningar, glas etc sorteras under hon.

Planera in för många eluttag, telefon kanske?

/Ulle
 
att lägga om avloppet är väl tråkigt om ni glömt göra innan. :(
om huset är gammalt så ta en koll så väggarna är raka..det är inte ovanligt att de slingrar sig som en orm och det är inte roligt att sätta skåpen sedan.
dra om el till spis och diskmaskin och fläkt och eventuella uttag under överskåpen.
räkna in passbitar så alla dörrar går att öppna fritt..

 
Diskbänken blir en på 140cm. Vet inte om vi kan få in någon diskmaskin därunder. Telefon så kör vi med trådlöst, men man kanske skulle haft ett uttag i köket ändå ifall att?
Vi kommer dra om el helt och hållet i hela huset, så det kommer in fräscha nya kablar till köket också.
blir 2 dubbeluttag efter köksbänkssidan, blir ett dubbeluttag vid sittbänken. sen så blir det uttag för kyl/frys och troligen ett dubbeluttag i skafferiet. och justja, ett dubbeluttag på någon sida av österfönstret.
Micro och kaffebryggare kommer placeras i nedre högra hörnet på bilden, kommer stå på bänken där.
 
Jag håller med om att det ser ut som att det är långt mellan diskmaskinen och diskbänken. Kan du inte skifta placeringen av spis och diskmaskin?

Vad gäller telefonuttag så hade vi ett i köket som vi ville ha kvar, men som vi ville dölja. Elektikern flyttade det och satte det i skåpet ovanför kylen och frysen istället.
Jag hade nog inte satt in ett extra jack i köket om det funkar bra som ni har det idag.
 
Liljan skrev:
Jag håller med om att det ser ut som att det är långt mellan diskmaskinen och diskbänken. Kan du inte skifta placeringen av spis och diskmaskin?

Vad gäller telefonuttag så hade vi ett i köket som vi ville ha kvar, men som vi ville dölja. Elektikern flyttade det och satte det i skåpet ovanför kylen och frysen istället.
Jag hade nog inte satt in ett extra jack i köket om det funkar bra som ni har det idag.
Jo vi skulle säkert kunna skifta spis/diskmaskin, är nog bättre att ha det så eftersom vattenslangar och det inte blir lika långa och sen att man får de närmre diskbänken.

angående telefonuttag så nöjer vi oss troligen med uttaget i hallen, den trådlösa telefonen vi har nu funkar riktigt bra än så länge :)
 
Plats att ställa mat under tiden du staplar in och ut ur kyl och frys ?

Ett par vänner har liknande lösning som du - dvs kyl/frys ensamma på en väg - MEN,
de har 60 cm avställningsyta precis bredvid - lagom för en matkasse eller stapeln med
pryttlar från frukost etc.
 
Hej!
Vad det gäller spis, diskbänk och diskmaskins placering:

Placera ALDRIG spisen bredvid diskbänken. Absolut minimum (om man har mycket liten plats) är 60 cm arbetsyta, i normalstora kök är minimum 80 cm men 100-120 cm rekommenderas.
Ett annat tips är att inte placera diskmaskinen mellan spis och diskbänk; diskmaskinens lucka tenderar att ofta vara nedfälld och den blockerar då arbetsstråket mellan de två arbetsstationerna.

Tyvärr har snacket om diskbänken vid fönstret gjort att det blivit många dåligt planerade kök senaste åren. Att ha diskbänken framför fönstret är trevligt men av betydligt mindre vikt än bra placering av "arbetsstationerna" i förhållande till varandra.

Jag rekommenderar dig att stuva om lite:
Placera spisen där du har placerat diskmaskinen.
Placera diskhon framför halva fönstret.
Placera två bänkskåp för förvaring mellan spisen och diskbänken
Placera diskmaskinen till höger om diskho.
Det blir sedan plats för ett bänkskåp till mellan diskmaskinen och dörren.
 
Hej!

Jag skulle också försöka få till det med en bänk nära kyl och skafferi och diskmaskinen nära diskbänken. Behöver ni en fullhöjdsfrys? Annars har ni ju bänkskivelösningen där om ni bara tar en bänkhög frys.

Hur skulle det bli om ni gör om skafferiet till ett sånt där hörnskåp? Verkar passa i stilen, och sedan flyttar bänken till det östra fönstret istället? Ta IKEA's ritprogram eller motsvarande och gör MÅNGA planlösningsförslag. Tänk efter hur ni tror att ni ska jobba i ert kök och försök planera utifrån det. Vilka hushållsmaskiner (brödrost, matberedare....) vill ni ha stående framme? Var ska de stå? Vill ni ha öppna hyllor eller överskåp? Var ska kryddor förvaras? Handdukstork?

Tips kan vara lite djupare köksbänkar än 60 om det får plats. Eller en kökssoffa byggd av låga överskåp med utdragslådor, en skiva och kuddar. En kul sak som kanske passar er är att sätta ett köksskåp på hjul så att det kan dras fram som en liten köksö/avställningsyta vid tillfälle om man vill.

Och det som jag tycker är självklart; Sätter man överskåp så ska de räcka ända upp till taket. De där översta hyllorna är sååå bra att ha till saker som inte används ofta.

Två hoar i diskbänken tycker jag också är en självklarhet. Hög vattenkran är också väldigt bra. Det ska gå lätt att ställa ner en normal skurhink och fylla den är en bra måttstock för detta.

En tyst och effektiv fläkt.

Prioritera lättskötta material om ni inte gillar att städa. (= någorlunda släta luckor, tålig bänkskiva, lättstädat golv....)

Lycka till!
/pinebar
 
har inte sett någon tipsa om köksfläkten

Planera noga hur ni skall dra ventilationskanalen till den, det är ofta omöjligt att få fram röret där man helst skulle vilja ha spisen.

Det finns också ett antal hårda krav på utformning av kanalen, dels för branskydd (kravet är att det skall kunna brinna inne i röret i 15minuter utan att branden sprider sig via röret), dels för att röret skall kunna rensas (begränsar antalet krökar).

15 minutersregeln kan tydligen vara ännu tuffare på platser där det tar mer än 15 minuter för brandkåren att komma fram.
 
spisfläkten kommer vi få dra ett rör från skorsten och ända fram till spisen, skorsten är där ni ser vedspisen stå.
Skulle man kunna ha spisen och diskmaskinen på varsin sida av diskbänken? Varför skulle man inte ha spisen alldeles bredvid diskbänken? de flesta jag sett har spisen placerad just så...

Pinebar: hur tänkte du med hörnskåp? kan du få till någon snabb skiss på hur du tänkt?

två hoar kommer det bli, likaså förhoppningsvis en rätt hög kran.

Vi hade tänkt oss en friliggande spisfläkt, sån i aluminium, då kommer vi få in så mycket som möjligt av solen in i köket utan att det bryts pga skåp som sticker ut långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.