Kolla den dragningen dels med sotaren (det är han som kan tvinga er att riva och göra om, ifall det blir fel), dels med någon som kan spisfläktar. Risk att dragningen ger för många krökar för att fläkten skall fungera bra. Ev kan man i så fall sätta in en kanalfläkt någonstans som "hjälper till". Det kan också påverka valet av lämplig fläkt.

Om röret går helt inne i köket, och du kan komma åt alla krökar via luckor eller så så tror jag att sotaren ger Ok, tror inte att du behöver brandisolera röret så länge det inte går ut i ett annat rum eller upp i bjälklaget. Men det är sådant du bör ta med din lokala sotare. Olika sotare verkar ha ganska olika syn på vad som är godkänt, deras beslut går ej att överklaga.

Vill också poängtera det som tidigare sagts om el. Tänk på att ni behöver ha "egen" matning från central till resp. Kyl/frys, diskmaskin, micro (Och givetvis spisen). men även att det är bra att ha de vanliga uttagen uppdelade på flera egna matningar (säkringar). En kaffebryggare samtidigt som brödrost är lite gränsfall på en säkring.

Har man sedan en separat vattenkokare till familjens tedrickare också så ryker säkringen direkt. Vi har delat upp så att vi har de vanliga uttagen uppdelade på 4 säkringar. Där visserligen någon samtidigt driver taklampan i nästa rum osv. Men det är i köket som man typsikt använder strömkrävande apparater.
 
Röret till köksfläkten kommer gå inne i köket hela vägen till skorstensmuren. vet inte hur många meter det blir sammanlagt. Men då måste jag kolla upp med sotaren om det också.. Han sa då inget speciellt om det igår när de var till huset och provtryckte muren, nämde som snabbast hur jag hade tänkt mig nya elspisen då.

Det där med säkringarna borde elektrikern veta om va? eller tror ni inte de tänker på det? Han som var till oss och skissade på uttagen verkade då rätt kunnig så troligen har han tänkt på det där också :)
 
Kom att tänka på en liten bortglömd detalj: Kolla fönstrets höjd från golvet om du skall bänkskiva/diskbänk där - Det är ofta att fönstrena är lägre satta än höjden på en modern bänk - med andra ord - hur löser du glappet ?

Och så kan jag säga från egen erfarenhet att visst är det trevlig att stå under fönstret vid diskhon - men man lär sig putsa fönster på kuppen...
 
Hej!

Här är ett par bilder som jag har snott någonstans på Internet som inspiration till mig.

/pinebar
 
  • ritning_koksmagasinet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en till....
 
  • skiss_koksmagasinet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte vara några problem med höjden på bänken till fönstret då fönstret sitter rätt högt idag.
man får fixa en liten gardin som man kan häva ut när man diskar som samlar upp allt vatten man stänker omkring sig ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.