S i S-0502y betyder second edition. Alltså andra utgåvan typ. Jämfört med bara 0502y
Så S-0502y är gulare. Har inga bilder men dina foder kommer inte kännas gula jämfört med det gråa , bara om du har något kritvitt jämte.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det brukar sägas så, men skillnaderna skall formellt sett vara obetydliga...
Nja, i dom flesta fall har du kanske rätt, och en list är så liten att man nog inte ser det direkt. Men det finns två avslöjande fall:
Kontrastverkan
När kulörerna ställs sida vid sida syns lättare små skillnader.
Stora ytor
T ex en hel husvägg. Har målat mitt fritidshus på västkusten med 0502-Y och det ser vitt (inte gult) ut. Det skulle det inte gjort med Second edition receptet. Inte hos Flugger i alla fall för där är skillnaden ganska stor. Så stor att man gett de båda kulörerna olika populärnamn på sin karta.
 
BirgitS
I Interista88 skrev:
S i S-0502y betyder second edition. Alltså andra utgåvan typ. Jämfört med bara 0502y
Så S-0502y är gulare. Har inga bilder men dina foder kommer inte kännas gula jämfört med det gråa , bara om du har något kritvitt jämte.
Nej
Ett S framför färgkoden anger att den syftar på ett prov ur den standardiserade atlasen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natural_Color_System
 
Färgåtergivning på bilder är ju hopplös, speciellt när kameran ställer vitbalansen själv.
Jag bjuder på en vägg med i 1000n och lister i 0502-y, precis som brytaren eljo trend i samma kulör.
Ovanför brytaren ett vitt kopieringspapper som får tjäna som referens.
Jag tycker nog det är gulare än vad som syns på bilden, så är det viktigt att listerna inte drar åt gult så är det nog olämpligt.
Jag har haft det i många år utan att bekymra mig alls om gulsticket. Vit vägg med lister, eljo trend brytare och vit referenspapper för att jämföra färgnyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tekniker och 1 till
  • Laddar…
Har hört båda varianterna även från folk i måleribranchen:
Second Edition
Standardiserad Atlas
(enl Wiki)
Hursom så är S- den senare.
 
C
M MagHam skrev:
Kontrastverkan
När kulörerna ställs sida vid sida syns lättare små skillnader.
Det står ju lite om det i dokumentet:
"Samples with a difference of more than 2 ∆E units show a clear visual difference when placed edge to edge, but this difference is often not discernible when there is a small space between the samples."

Jag vidhåller att standardkulörerna, som de är definierade av NCS, knappast borde gå att skilja åt även om man lägger två färgkort bredvid varandra.
Sen är jag mycket väl medveten om att det kan vara stor skillnad mellan två väggar målade med 0502-Y, men jag tvivlar på att skillnaden har med NCS utgåva 1 vs. utgåva 2 att göra.
 
Vi har det så på ett antal väggar. Skulle inte gjort det själv, men bor i ett ganska pragmatiskt (men ambitiöst) nybygge, och så blev det. Det är ganska tydligt och ganska störigt, men uppsida är att man vänjer sig väldigt snabbt. Finns större saker att oroa sig över i mitt liv, så det är inte direkt värt jobbet att göra något åt. :)
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej [länk]
Säger bara vad färgtillverkaren Alcro säger om S:et i ncs koden
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vi målade först 1000-n på väggarna med lister som är 0502-y. Tyckte dock att den grå färgen drog för mycket åt blått så vi målade om till 0502-y på väggarna också. Hursomhelst, vi tyckte inte att det var något problem med att listerna såg gula ut mot den grå färgen. Däremot dörrarna som var i s0502-y kändes gula.
Ja där är nästa bekymmer, vi tänkte beställa nya dörrar som är massiva med speglar. Får som om dessa ska bli 0502-Y eller 0500-N :) Om det senare så blir det till att måla om ändå. Då återstår att se vad taket är målat i, kanske blir till att måla om det med haha.. Bekymmer..
 
lopec
Tak borde (brukar) vara S0300-N iallafall :)
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.