Högst: I dec förbrukade vi 3647 kWh
Lägst: I maj förbrukade vi 1704 kWh
I snitt förbrukar vi 2400 kWh per månad.

Bergvärmepump, pool med luftvärmepump, stort trähus (300 m2), nybyggt.

Hur kan det förbruka så hysteriskt mycket egentligen?

Någon som är värre? (sämre?)
 
Huga, själv så förbrukar man drygt 200 kWh/månad. Dock så bor ju jag ensam i lägenhet. :rolleyes:

//Patrik
 
7300 kwh i dec. Ca. 48 000 kwh per år. Vi har haft takvärme från 70 talet (=direktverkande slingor ovanför innertaket), men nu äntligen konverterat hela huset till vattenburet. Så det blir en Bergvärmeinstallation nu, borrtillståndet kom för en vecka sedan.
 
JK skrev:
Högst: I dec förbrukade vi 3647 kWh
Lägst: I maj förbrukade vi 1704 kWh
I snitt förbrukar vi 2400 kWh per månad.

Bergvärmepump, pool med luftvärmepump, stort trähus (300 m2), nybyggt.

Hur kan det förbruka så hysteriskt mycket egentligen?

Någon som är värre? (sämre?)
HUR nybyggt? Nyfiken på hur du klarade energiberäkningen på det där...?
 
hempularen skrev:
7300 kwh i dec. Ca. 48 000 kwh per år. Vi har haft takvärme från 70 talet (=direktverkande slingor ovanför innertaket), men nu äntligen konverterat hela huset till vattenburet. Så det blir en Bergvärmeinstallation nu, borrtillståndet kom för en vecka sedan.
:O :O

//Patrik
 
hempularen skrev:
7300 kwh i dec. Ca. 48 000 kwh per år. Vi har haft takvärme från 70 talet (=direktverkande slingor ovanför innertaket), men nu äntligen konverterat hela huset till vattenburet. Så det blir en Bergvärmeinstallation nu, borrtillståndet kom för en vecka sedan.
Säker på att du kommer kunna räkna hem bergvärmeinstallationen på det? ;)
 
JK skrev:
Högst: I dec förbrukade vi 3647 kWh
Lägst: I maj förbrukade vi 1704 kWh
I snitt förbrukar vi 2400 kWh per månad.

Bergvärmepump, pool med luftvärmepump, stort trähus (300 m2), nybyggt.

Hur kan det förbruka så hysteriskt mycket egentligen?

Någon som är värre? (sämre?)
Vadå hysteriskt mycket? Varannan kåk i Norrbotten käkar 30 000 kWh per år.
En kåk i din storleksklass och med pool bör väl ta åtminstone 45 000 kWh/år
utan bergvärme så jag tycker din förbrukning är helt normal.
 
gammalt hus från 1920, ca 350m2, ca 40 000kwh / år, fast denna vintern tar rekord, 7300kwh i dec, 7100 i jan, 5000 i feb
med 2 luft/luft, håller på att dra vattenburet, kopplar in sjövärme nu under sommarn, gissa varför....
 
timmelstad skrev:
HUR nybyggt? Nyfiken på hur du klarade energiberäkningen på det där...?

Bygget var klart 2008, vi flyttade in i april det året.
 
Det senaste löpande året har jag förbrukat 7644 kWh. Tillgänglig statistik från telgeenergi gör gällande att årsförbrukningen för detta hus i början av 2000-talet låg på omkring 20000 kWh. Huset är 64 kvm från 1969 och värms med direktel. Tydligen gjorde förra ägaren ett bra jobb med tilläggsisoleringen. Jag eldar en del, men det gjorde han också.

Min högsta: Januari 2010 1723 kWh.
Min lägsta: Juli 2010 132 kWh.

Erik
 
Avemo skrev:
Det senaste löpande året har jag förbrukat 7644 kWh. Tillgänglig statistik från telgeenergi gör gällande att årsförbrukningen för detta hus i början av 2000-talet låg på omkring 20000 kWh. Huset är 64 kvm från 1969 och värms med direktel. Tydligen gjorde förra ägaren ett bra jobb med tilläggsisoleringen. Jag eldar en del, men det gjorde han också.

Min högsta: Januari 2010 1723 kWh.
Min lägsta: Juli 2010 132 kWh.

Erik
Hur sjutton har du lyckats sänka årsförbrukningen från 20.000 till 7.644 utan att ha installerat någon form av värmepump???

"Eldar en del" - hur mycket ved går det åt per år? Hur många är ni i hushållet?
 
7644 kWh låter ganska rimligt för ett så litet hus om man eldar bort topparna.

Själv har jag en fruktansvärd elförbrukning iom att jag har flera byggnader bl.a. verkstad mm och nu i juni kommer jag att förbruka nästan 300 kWh. Hoppas få ner sommarförbrukningen till ca 250 kWh/mån. Vinterrekordet ligger på ca 2000 kWh men då var minst 500 av dessa spetsvärme till jordvärmepumpen.
 
vojma skrev:
Hur sjutton har du lyckats sänka årsförbrukningen från 20.000 till 7.644 utan att ha installerat någon form av värmepump???

"Eldar en del" - hur mycket ved går det åt per år? Hur många är ni i hushållet?
Jag har inte sänkt min förbrukning så mycket. Redan förra ägaren tilläggsisolerade huset. Jag bor ensam och eldar en brasa om dagen i rörspisen när det är kallt. Har inte noggrann koll på hur mycket ved det går åt, men ett par kubik är det. När jag flyttade in ansåg telgeenergi att beräknad årsförbrukning låg på c:a 11000 kWh. Förra ägaren gjorde av med mer el på sommaren också.

Erik
 
Jag gjorde av med ca 28 000 kwh i ett hur på ca 120kwm, detta med hushållsel måhända men....

Det är väl inte intressant att veta vad ditt hus drar de kallaste månaderna enbart utan vad det drar på hela året är ju också intressant kan jag tycka.

Är det bara värme eller är det med hushållsel?
 
W
Tycker inte det låter som en så extrem förbrukning lite beroende på var det ligger givetvis. Vi drar något liknande dock är huset 100år äldre men utan pool fast med uppvärmt garage på ca 100. Vinterförbrukningen är lite vad den är för mig men sommarförbrukningen vill jag ha ner, just nu är det all utomhusbelysning som ligger i fokus. 8*100w + 14*40w blir en del på dygn.och några 100 kwh i månaden speciellt när det börjar bli mörkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.