Dolmar och Echo är också sågar i proffsklass fast dom inte är lika vanliga som stihl och husqvarna, jonsered. Dolmar brukar vara lite billigare än stihl och husqvarna men det gäller ju att man har en återförsäljare någorlunda nära.
 
Har tittat på Dolmar dom dyrare än tex Husqvarna i alla fall om man kollar på nätet . men kanske då bättre .....
 
Jag tror att dolmar bara har maskiner i proffsklassen och om man då jämför med husqvarnas proffsmodeller så är dom lite billigare. Men jag kanske kommer fel ihåg. Men man vill ju gärna ha återförsäljare hyfast nära när man behöver delar. Fast det mesta finns ju att få via nätet bara man vet precis vad man vill ha.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Jag har för mig att Makitas bensinsågar är ommålade Dolmar, eller har i alla fall varit.
 
Jag var och klämde kände på lite sågar i dag , inga kända märken bara billiga . Jag säger som någon sa här det var en väldig skillnad på en 4 kg såg jämfört med en 5 kg såg ....
 
qvintus4 skrev:
Jag var och klämde kände på lite sågar i dag , inga kända märken bara billiga . Jag säger som någon sa här det var en väldig skillnad på en 4 kg såg jämfört med en 5 kg såg ....
25% mer vikt, för att vara exakt ;)
 
qvintus4 skrev:
Jag var och klämde kände på lite sågar i dag , inga kända märken bara billiga . Jag säger som någon sa här det var en väldig skillnad på en 4 kg såg jämfört med en 5 kg såg ....
Hmmm... Och så kan det sitta 1½ - 2 hk mer i den också. Det läste du väl också ;)
 
En begagnad proffssåg kan också vara ett väldigt bra alternativ.
 
En batteridriven motorsåg duger till att kapa lite kvistar i trädgården med, inte mycket mer. Det som man kan göra med en batteridriven motorsåg kan man göra med en vanlig handsåg, det är bara lite tyngre. För de pengarna som en batteridriven såg kostar får man en hyfsat bra bensindriven hobbysåg som duger till riktigt skogsarbete. Köp en sån istället eller fortsätt såga för hand och använd pengarna till nått annat.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MagHam skrev:
Hmmm... Och så kan det sitta 1½ - 2 hk mer i den också. Det läste du väl också ;)
Då man känner MagHam och vet att han är dryga två meter och 120 kg bara muskler så är det "power" som gäller. Han håller sågen med tumme och långfinger och allt under 20" svärd är för hobby bruk ;)
Jag stackare som blir trött bara att bära ut sågen i skogen väljer de lättare :D
 
AndersS skrev:
Då man känner MagHam och vet att han är dryga två meter och 120 kg bara muskler så är det "power" som gäller. Han håller sågen med tumme och långfinger och allt under 20" svärd är för hobby bruk ;)
Jag stackare som blir trött bara att bära ut sågen i skogen väljer de lättare :D
Oj vad du tar i Anders ! ;)
Sanningen är 194cm och dryga 90 kg. Och idag orkar jag inte ens lyfta ens bladet till en handsåg. Värker i varenda lem (var på cirkelträning på Friskis och Svettis i går på jobbet)

Äsch köp dom sågar ni tycker känns bra både för plånboken och handen :) Såga er inte bara! Det går jäkligt fort när en motorsåg vill gå sin egen väg. :eek:
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.