Jag har samma erfarenheter av Rörande Rör som de andra som skrivit här.

Jag hade en gammal Fighter 360 som jag kände att det snart var dags att byta ut då förväntad livslängd var på upphällningen så jag hade under ett års tid kollat in prisbilden och hade funderat på Rörande Rör som ett alternativ men kände mig lite osäker då de kändes "för bra" eftersom de var så mycket billigare än andra firmor, deras totalkostnad inklusive arbetet låg i nivå med vad andra firmor ville ha enbart för den nya frånluftsvärmepumpen.

När sedan kompressorn på den gamla Nibe Fightern gav upp klockan 10 på kvällen den 31 januari i år så att enbart elpatronen var i drift annars så gav elsystemet i hela huset upp så fick jag göra slag i saken och ringde Rörande Rör på förmiddagen den 1 februari. Sedan var det lite snabb mail-växling där de vill få foton på en del detaljer innan de sa att deras fasta standardpris gällde och bekräftade att deras på telefon tidigare givna förslag om att göra bytet den 5 februari gällde. Den 5 februari kom och de dök upp 15 minuter före den ungefärligt angivna tiden. (Med de två lokala firmorna jag tidigare anlitat för olika jobb får man vara glad om de dyker upp på rätt dag:sick:.)

Fyra och en halv timme efter att de kom var allting klart och de åkte efter en genomgång av funktionerna för den nya F370:n som stod på plats och var driftsatt.:D

Positivt som jag visste ingick i offerten: Priset, rengöring av hela ventilationssystemet, injustering av frånluftsdonen, borttransport av den gamla värmepumpen
Positiva saker utöver vad jag hade förväntat mig: De dammsög och torkade av ytorna under och bakom den gamla värmepumpen innan de satte in den nya vilket för mig kändes som mer än grovstädningen som ingick. Innan de började jobbet frågade de om jag hade tappat upp vatten så att jag klarade mig om jag blev törstig eller ville koka kaffe eller laga mat vilket kändes som väldigt omtänksamt. Tvättstugan där värmepumpen stod var så välstädad när de åkte att jag faktiskt inte behövde göra någon städning alls.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Är också nöjd med rörande rör. Dom bytte ut min 20+ år gamla nibe mot en ny. Bara gott att säga om dom.:ok:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Hej Forumvänner. Så här en tid efter har jag haft en del kontakt med firman Rörande Rör då den nya Nibepannan sänt en del felmeddelanden Alltid bra bemötande från firman och snabba svar. Nibe har en felkonstruktion (gummimembran), som hanterar avfrostningsvattnet. Denna konstruktion skapar ett felmeddelande som kan vara svårt att lokalisera felet igenom. Flertalet större rörfirmor prioriterar lite annorlunda, men fin hjälp från Rörande rör och Nibe.
 
  • Gilla
Jarre008 och 1 till
  • Laddar…
E
Funderar på att anlita dom, verkar ha bra omdöme.
Det enda negativa var att dom ej är listade som Nibe officiell installatör, i vartfall inte när man söker via Nibes hemsida.
Är det ett problem?
 
MrJay
E erkka skrev:
Det enda negativa var att dom ej är listade som Nibe officiell installatör, i vartfall inte när man söker via Nibes hemsida.
Är det ett problem?
Vår VVS firma är inte heller listad som officiell installatör hos Nibe, trots det gick installationen av vår bergvärmepump hur bra som helst. Firman är en av de absolut största (om inte störst) i Nrkpg.
 
Jag vet inte om Nibe gör som b la Mitsubishi som bara listar ett urval av sina auktoriserade partners på hemsidan? Ställde själv frågan om en icke listad ÅF till Mitsubishis kundtjänst och fick svar att de var auktoriserade.

Tycker det är konstigt, ÅF borde se till att bli listade för att inte riskera att förlora kunder.
 
E
P p_k skrev:
Jag vet inte om Nibe gör som b la Mitsubishi som bara listar ett urval av sina auktoriserade partners på hemsidan? Ställde själv frågan om en icke listad ÅF till Mitsubishis kundtjänst och fick svar att de var auktoriserade.

Tycker det är konstigt, ÅF borde se till att bli listade för att inte riskera att förlora kunder.
Jag ringde Nibe och frågade, dom sa att det inte spelade någon roll så länge installation var fackmannamässigt utförd. Så då antar jag att det borde vara ok, och att ev framtida garantier gäller utan "gnäll".
 
  • Gilla
Nova07
  • Laddar…
nikasp
E erkka skrev:
Funderar på att anlita dom, verkar ha bra omdöme.
Det enda negativa var att dom ej är listade som Nibe officiell installatör, i vartfall inte när man söker via Nibes hemsida.
Är det ett problem?
Jag rekommenderar dem, då jag köpte var det en smidig upplevelse. De plockade ut min gamla fighter och stoppade in ny så snabbt så jag fick åka tidigare från jobbet för lite instruktion. Minns jag rätt heter han som äger firman Anders, väldigt reko och trevlig typ.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare. Mkt bra installatör som jag gärna skulle anlita på nytt om behov uppstår. Liten verksamhet, men med samma garantier på Nya Nibeprodukter som alla andra. Ägaren är mkt erfaren och noggrann. Mkt nöjd med support de få ggr jag ringt och frågat något. Med denna typ av installatör finns ingen anledning att gå på de stora, som många ggr behöver ta in elektriker, transportfolk, projekterare m.fl. De här skötte allt..
 
E
N Nova07 skrev:
Som jag skrev tidigare. Mkt bra installatör som jag gärna skulle anlita på nytt om behov uppstår. Liten verksamhet, men med samma garantier på Nya Nibeprodukter som alla andra. Ägaren är mkt erfaren och noggrann. Mkt nöjd med support de få ggr jag ringt och frågat något. Med denna typ av installatör finns ingen anledning att gå på de stora, som många ggr behöver ta in elektriker, transportfolk, projekterare m.fl. De här skötte allt..
Som sagt, det var inte själva företaget jag hade synpunkter på - utan frågan var mer generell om NIBE kräver auktoriserade/listade firmor för installation, ifall det sker ett garantiärende om 4 år...
Men svaret från NIBE var att det är OK så länge det är fackmannamässigt utfört.
 
E erkka skrev:
Som sagt, det var inte själva företaget jag hade synpunkter på - utan frågan var mer generell om NIBE kräver auktoriserade/listade firmor för installation, ifall det sker ett garantiärende om 4 år...
Men svaret från NIBE var att det är OK så länge det är fackmannamässigt utfört.
Ja det stämmer. Ibland kan man se lite andra svar men det Stämmer att Nibe inte har krav på viss installatör för att garantiåtagandet ska gälla.
 
Smidigt, låter som en bra firma att anlita då.
 
Kul att denna fråga om ett specifikt företag tycks ha besvarats.

Ställer mig dock tveksam till att BH ska vara någon slags recensions-sajt, det finns många av dessa typer och vi vet alla vad som är de generella problemen med dessa.

Varje firma med en rimlig volym på jobb kommer att ha ett spann av supernöjda kunder - halvnöjda kunder - missnöjda kunder. Alla jobb varierar i komplexitet och möjlighet att specificera på förhand exakt vad det handlar om.

Klart som fan att en firma som tagit enkelt specificerade jobb och lyckats slutföra dessa inom givna ramar får lysande recensioner - om det enbart är dessa omdömen som beaktas. Mycket mer intressant är hur en viss firma hanterar tex reklamationer, när det gått litet snett. För mig är detta den viktigaste parametern.

Våra mest uppskattade och betrodda hantverkare inom el och vvs utmärker sig främst genom extrem noggrannhet, estetik i genomförande och resultat, men inte minst deras hantering av reklamationer: där prylar inte fungerat eller där det gick snett i installationen. Det är dessa vi hela tiden anlitar igen, pga deras envetna attityd att kunden ska bli nöjd och så fort det bara går. Självklart, dessa hantverkare är inte de billigaste man kan hitta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.