Gick igenom tax. skatt blankett för justering igår kväll.

Allt ärligt och sånt men sen när man kommer till
köksdelen...

7p för detta. 9p för detta... Jag ligger fifty-fifty
men "lutar" mer åt 9p beskrivningen...

Jag har då 41p resp 43p att bolla med. Räknar
ut med hjälp av "uträkning av tax-värde" och får
fram att det skiljer sig 30.000 kr så man väljer
med sunt förnuft med liten liten vit lögn 7p...

Så jag spar då 100 första året, 200 andra året
och sen 300 tredje året. Summa 600 kr. Att man
tjänar på att balansera lite ;)
 
Det sjuka i det hela är:

- Du renoverar och höjer standarden med skattade pengar

Då skall man givetvis betala staten mer för att DU höjer DIN standard för DITT välbefinnande med DINA skattade pengar.

Sjukt system som är det mest orättvisa i samhället av idag.

Obs! Detta är inte ett politiskt inlägg då samtliga partier vill och kommer att behålla fastighetsskatten.
 
På de borgerligas sida är det i alla fall som med kärnkraften....dvs avveckling under sansade former. KD vill visst avskaffa den direkt i fall de vinner valet. Det är svårt att tala om detta ämne UTAN att komma in på politik. En het fråga helt klart!
 
Calle Anka skrev:
KD vill visst avskaffa den direkt i fall de vinner valet.
Och ersätta den med en kommunal fastighetsavgift... :surprised:
Fint att ge med ena näven och ta med andra... ::)
 
Ja den går ju inte att ta bort som läget är nu utan måste finansieras på något sätt....men däremot går den att göra mer rättvis och inte tvinga folk att flytta från hus och hem som de bott i under åratal.

Ingen lätt fråga men vi kommer ifrån ämnet.

Debatten bland mina vänner och bekanta har gått het gällande hur ärlig man skall vara.....det verkar vara en gemensam hållning att INTE redovisa alla sina finesser i huset. Sen kan man tycka det är oschysst men dessvärre är moralen inte högre i samhället idag oavsett om det handlar om politiker eller privatpersoner.

System där man kan fuska och känner sig orättvist behandlad av samhället är inga bra system. :-?
 
Ang ursprungsfrågan: Jag vågade inte tumma på badrumsstandarden eftersom vi ska begära rotavdrag för renovering av densamma (bara vi får ändan ur och lyckas samla ihop kvittona)...

Sen fattar jag inte hur poängen påverkar taxeringsvärdet, så vitt jag kunde se blev det samma siffra även med de extra poängen (gammalt hus)?
 
koko skrev:
Ang ursprungsfrågan: Sen fattar jag inte hur poängen påverkar taxeringsvärdet, så vitt jag kunde se blev det samma siffra även med de extra poängen (gammalt hus)?
På skatteverkets hemsida finns en sida där man kunde lägga in sitt hus samt standard poäng och se hur taxeringsvärdet förändrades (länken fastighetstaxering på första sidan). :D
 
Calle Anka skrev:
Risken för en besiktning torde vara lika med noll
Mitt nya hus ska ha stampat jordgolv, utedass och endast vatten från handpump på gården...
;D ;D ;D
 
Den som idag gör vinst vid försäljning av sin bostad får - som bekant - skattekredit om han plöjer ned vinsten i ny bostad.  Detta system är just nu ifrågasatt av EU-kommissionen.  Och om detta system avskaffas är jag ganska övertygad om att samtliga partier kommer att löpa i kapp om att avskaffa också fastighetsskatten.

Den som lever får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.