Den största fördelen med den rillade kokta trallen är att den inte krymper och sväller alls lika mycket som den enbart tryckta gör. Har haft min i ca: 1,5 år och springorna är ca: 4mm mellan brädorna sommar som vinter.
 
Suck! Vi som nyss bestämt med snickaren att lägga den brunimpregnerade trallen... Nu blir jag tveksam!?

Puffar upp tråden i hopp om fler åsikter om denna trall... bra som dåliga. Än finns ju tid att ändra sig.
Gärna fler bilder om någon har.

Vi kommer att bygga en inglasad del plus ett soldäck, kan man tro att den delen under taket kommer klara sig bättre än den som "solar" sig eller?
 
Har också gått i valet o kvalet att köpa brun trall till min inglasade veranda då jag tycker den ser bra mycket snyggare ut än den gröna.

Eftersom jag läst att den bruna trallen tappar färgen ganska snabbt så kontaktade jag en lokal bygghandel och frågade hur det låg till med detta. Svaret jag fick var att det stämde och för att bibehålla den bruna nyansen var man tvungen att använda pigmenterad olja.

Försäljarens personliga åsikt var att det var bortkastade pengar att välja den bruna framför det gröna då de båda ändå skulle komma att se likadana ut efter ett, två år.
Den enda fördelen som han såg med att välja den bruna trallen var att den ser fräschare ut direkt vid läggning.

Nu funderar jag på att köpa obehandlad furutrall, lasera och lacka den.
 
  • Gilla
Hcuba
  • Laddar…
Finns brun trall att köpa i 28X145 eller 34x145?? och att färgen mattas av gör väl ingenting, det är väl bara olja in med pigmenterad olja en gång om året?
 
Redigerat:
Det utbud som jag har sett hittills i år på brunimpregnerat är mindre än fjolårets.

ByggMax verkar bara fortsätta med 28x120.
På K-rauta finns det lite reglar också. Men inte fullt utbud.
 
ngn som har ngn bra pigmenterad olja för bruntrall att rekommendera??
 
Jag har använt Fluggers vattenbaserade olja till min bruna trall. Vi provade fram en brytning som vi tyckte återgav trallen sitt ursprungliga utseende.

Är helnöjd med resultatet!
 
Dom riskerna jag ser med brun trall är:

- traditionellt sett så används alltid sämsta virket till färgat virke. (skavankerna syns inte).

- runt en pool blir det varmt att gå på, här ska man ha så ljust virke som möjligt.

- tveksamt till hur länge infärgningen håller en enhetlig färgskala efter några års användning.

- jag är alltid skeptisk till vissa modeflugor när det kommer till konstruktion. Brun trall var poppis förra året men poluläriteten sjunker och om 3-4 år så kanske folk flinar åt din 2008-aktiga trall. (pinsam Hardwood wannabie??)

Är nästa trend "avlutade" bruna trädäck??
 
Hur är det med rillningen ? borde det inte samlas mer vatten på en rillad trall som i sin tur gör att trallen får förkortad livslängd ?
 
Hallå,, sitter själv här och har värsta ångesten!! Rillat eller inte? Bredd..?
Bygger en altan på 84kvm som ska gå runt två sidor på huset. Vi ska ha räcke i form av vita stolpar med svarta stänger emellan (valde det framför stålfärgade stänger pga att huset är i gammal skärgårdsstil) men det förbannade trallvirket är i valet och kvalet nu.
Jag har kommit fram till att jag vill ha brunt iaf. Detta för att jag vill att det ska vara snyggt från första stund och för att vi har brunt plankgolv inomhus. Varbergs trä har 28x145 för 24,94 löpmetern alternativt så köper vi rillat 28x120 på Harås för 20,68 löpmetern. Prisskillnaden är ganska oviktig.. jag vill bara bli nöjd!! Men finns ju inga bilder alls på nätet på rillade altaner... någon som har en bra bild?

Till de som funderar på att behandla sin trall så var vi hemma hos några vänner i helgen och de hade behandlat sin trall med Demidäck täcklasyr i färgen "honungsgul", denna kan jag verkligen rekomendera. Man behöver bara behandla var tredje år och färgen blev gyllenbrun skulle jag vilja säga. Inte för mörkbrun så det ser trist ut men inte heller gul utan blev en väldigt snygg lyster.
 
Jag var i samma tanke ifjol. Det visade sig dock att den bruna trallen kostade dubbelt så mycket som vanligtrall. Jag köpte därför valing trall som jag oljade med brunpimenterad olja iår. Detta ger samma resultat nyansmässigt men till ett mycket bättre pris.
 
  • Gilla
kongas och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt min uteplats med brun, rillad trall från K-rauta (14,95 per löpmeter tror jag) och är nöjd!

Blev snyggt och den är härlig att gå på. Ger en exklusiv känsla.

En liten nackdel som jag ser det. Den är svårare att sopa av... Man måste sopa längs med rillningen.

Annars - supernöjd.
 
Det går bra även för privatpersoner att handla direkt av HW d^_^b

http://www.hestrawood.se/


Brunimpregnerat har samma skydd som grön med annat pigment

mvh
 
Henrik_N skrev:
Jag köpte därför valing trall som jag oljade med brunpimenterad olja iår. Detta ger samma resultat nyansmässigt men till ett mycket bättre pris.
+1 på det där...
 
Puffar denna tråd nu när det gått ett år till.
Hur ser den bruna trallen ut i år? Fortfarande lika fräsh? Funkar det fortfarande att bara olja varje år för att hålla den bruna nyansen.
Några nackdelar med rillningen?
Annan feedback?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.