Hej.
Jag fräste ut spår för 12 mm slang i redan lagd golvspånskiva. Ovanpå det blev det en masonite, foam och 13 mm parkett.
Det fungerar bra.

/Hans
 
MattisH skrev:
Ja i badrummet är det ju en sak.. Men ett köksgolv med laminat och ett hallgolv med klinker kanske hade räckt med nerfrästa slangar??
Fundera på hur mycket material som blir kvar under det frästa spåret, hur spåren ligger i förhållande till bjälkarna och vad du ska ha ovanpå och hur skarvarna i ytskiktet hamnar, och bestäm dig sen.

Ett fräst spår som lämnar några mm spån kvar i botten, som ligger längs med mitt emellan två bjälkar, med klinker ovanpå med en skarv rätt över spåret, åsså kommer en 120 kilos flyttgubbe som bär på ett piano och kliver rätt på skarven.... :eek:
 
Ja, jag har nog tänkt om...

Golvet är 22mm spån på 45*220mm. Fräsa spår i detta, ner med slang i gvplåtar och sen limma/skruva en golvgipsskiva på detta. Låter det vettigare?
 
Redigerat:
Alternativet att skära remsor av golvgips och lägga så 16mm slang får plats, värmeplåtar och sen golv direkt ovanpå? Det blir ju bra mkt mindre jobb!! Möjligt att man kompletterar med färdiga vändskivor..

Men vad jag förstår så finns det inte 16mm gipsskiva så då kanske något annat behövs istället? Glespanel, men golv direkt ovanpå det är kanske lite risky?
 
MattisH skrev:
Alternativet att skära remsor av golvgips och lägga så 16mm slang får plats, värmeplåtar och sen golv direkt ovanpå? Det blir ju bra mkt mindre jobb!! Möjligt att man kompletterar med färdiga vändskivor..

Men vad jag förstår så finns det inte 16mm gipsskiva så då kanske något annat behövs istället? Glespanel, men golv direkt ovanpå det är kanske lite risky?
Jag tror faktiskt inte det blir mindre jobb. Gör du bara en enkel mall att fräsa efter går det som en dans. Det gjorde det i alla fall för mig :) Sen är det ju snabbt att lägga ett lager gips på det.
 
Precis som thomasx skriver så tycker jag det verkar enklare med att fräsa i spånen och sen ett lager ovanpå.
Ta först och räkna ut samt markera var slingorna ska gå, sen börjar du fräsa!
Skruva fast en gles eller en rätskiva som du kan följa med fräsen där du ska ha raksträcka.
Gör mallar av plyfa till böjarna. Tänk bara på att ha extra stål hemma. Jag råkade ut för något stål som var av sekunda kvalité, så det blev en extra sväng in till stan.

/Hans.
 
Tydligen ska det finnas en cirkelsåg med dubbla klingor för att såga spår med. Någon som vet var?
 
MattisH skrev:
Tydligen ska det finnas en cirkelsåg med dubbla klingor för att såga spår med. Någon som vet var?
Vad får man då, två styck 3mm spår med 10mm mellanrum, å sen fram med stämjärnet? ;)
Blir lite klurigt i böjarna också.

Jag fräste i två vändor, först med en notfräs sedan med en hålkälsfräs, på så vis fick jag en nyckelhålsform på frässpåret och både alu-plåtar och rör snäppte fast i spåret så det blev väldigt smidigt att lägga. Med en kopierring på fräsen behöver man inte mallen i andra körningen heller, bara att blåsa på.
 
Böjarna utgår jag ifrån att du förstår att man fräser!
Cirkelsågen borde göra att det går snabbare...
 
MattisH skrev:
Böjarna utgår jag ifrån att du förstår att man fräser!
Cirkelsågen borde göra att det går snabbare...
Om man ändå ska fräsa böjarna....
Varför då investera i en säkert inte så billig specialcirkelsåg, som därtill med tanke på att man ändå måste fräsa, mest bara krånglar till det. Jag menar, egentligen, du kan ju lika gärna köra med en vanlig cirkelsåg två pass, samesame, inte smidigare, det är jag helt övertygad om. Dessutom tror jag att resultatet blir mycket bättre med en fräs.

Från en som fräst sjäv! ;) Se min bild i #28 :)

Det kan kännas krångligt och näst intill oöverkomligt, när man sitter i soffan och tänker på det, men sätter man väl igång är det väldigt enkelt, det tar en liten stund, that's it. Try this at home! :)
 
thomasx skrev:
Vad får man då, två styck 3mm spår med 10mm mellanrum, å sen fram med stämjärnet? ;)
Blir lite klurigt i böjarna också.

Jag fräste i två vändor, först med en notfräs sedan med en hålkälsfräs, på så vis fick jag en nyckelhålsform på frässpåret och både alu-plåtar och rör snäppte fast i spåret så det blev väldigt smidigt att lägga. Med en kopierring på fräsen behöver man inte mallen i andra körningen heller, bara att blåsa på.
för en som är korkad, hur menar du med frässtålen? Du kan inte länk produkterna så man ser vilka stål du använde, alt visa det färdiga spåret i profil.
 
Jag har möjlighet att låna en sådan såg.
 
Octavianus skrev:
för en som är korkad, hur menar du med frässtålen? Du kan inte länk produkterna så man ser vilka stål du använde, alt visa det färdiga spåret i profil.
Notfräs: http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/image/product/prodimg/5167/22634.jpg?maxwidth=250&maxheight=250
Hålkälsfräs: http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/image/product/prodimg/1120/40206.jpg?maxwidth=250&maxheight=250

Först fräser du spåret med notfräsen, sen kör du en gång till med hålkälsfräsen för att runda av spåret nertill.
Använder du tex 20mm notfräs och säg 22mm hålkäl så får du ett nyckelhålsformat spår.
 
Eftersom en standard golvspånskiva är 22mm kan det vara olämpligt att använda en 22mm hålkälsfräs om man ska fräsa en nyckehlhålsprofil... ;)

Slangen man använder är väl som regel 16mm och alu-plåten är anpassad för det. Lämpligen fräser man ett spår som matchar yttermåtten på plåtarna, inte mer. PLåtarna ska ju snäppa in i nyckehålsspåret och slangen snäpper sedan in i plåtarna. Då ligger slang och plåtarna kvar vid läggningen och jobbet går som en dans. Det tog mig nog inte ens tio femton minuter att lägga själva slangen i ett ca 15kvm badrum, när spåret väl var fräst.
 
MattisH skrev:
Jag har möjlighet att låna en sådan såg.
Jamen kör så det ryker, och berätta här hur det gick! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.