Thiger skrev:
Bara som att ha isolerade innerväggar är guld värt när det blir lite mer fart i huset vid exempelvis tillökning etc.
Menar du när tillökningen tillverkas eller när den finns på plats? :D
 
F_man skrev:
Menar du när tillökningen tillverkas eller när den finns på plats? :D
Haha, båda! :)
 
haha dit har jag många år kvar innan några barn kommer! :D
 
Apropå det, har en "garderobsvägg" mellan sovrummen ÖV. Skulle det ljudisolera något om jag satte byggmatta i väggen? Eller är det dött gips som gäller för att ljudisolera?
 
Ropia skrev:
Apropå det, har en "garderobsvägg" mellan sovrummen ÖV. Skulle det ljudisolera något om jag satte byggmatta i väggen? Eller är det dött gips som gäller för att ljudisolera?
För att ljudisolera krävs massa och täthet. Du kan isolera bort enstaka frekvensen med isolering, men i så tunna skikt som i en vägg är det endast högre sådana. Vill du få bättre ljudtäthet mellan rummen så använd dubbelgips och se till så väggen blir tät. Det finns skenor med gummipackning under. Man kan även mjukfoga efter första lagret gips. Inga genomgående skarvar på gipsen. Det kan vara värt att slänga i en skiva i väggen ändå. Det är ju inga pengar direkt.
 
A-hus Solbacka får du får 1.8. Då inreder du övervåningen själv när du vill... Ett fint hus med bra planlösning... Jag funderade själv på det men nu har jag istället ändrat mig till ett Kobbskär (1-plans).

Jag har även kollat Älvsbyhus... Deras Saga är verkligen fint :) Men med Älvsbyhus blir det så mycket plus plus och plus... Då ska man acceptera grundutförandet för att det ska vara billigt...

Det är kanske bättre att du väntar med dubbelgaraget tills huset är färdigt... Då kan du värdera huset och låna till lite mer till ett dubbelgarage... Jag har sett dom som köper dubbelcarport och sedan klär in väggarna själv - så att det blir ett garage :) Det kan man ju också ta lite då och då... Carporten.se är nog billigast på carportar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.