Raj, enligt konsumentverket ska IVT490 ge en besparing på ca 8000 kWh/år i ett hus av din storlek. Själv installerade jag en IVT490 i mitt gamla hus på 126 m2 och fick en besparing på ca 6000 kWh/år. Med Comfortzone istället för IVT490 hade din besparingen blivit ca 13 000 kWh/år i ett 150 m2 hus. Dvs ytterligare 5000 kWh/år vilket skulle göra att merkostnaden hade betalat sig på ca 4-5 år. I större hus blir besparingen större.
 
BJohan,
Som du redan vet, upplevd "Comfort" inhomhus är en mkt väsentlig del av livskvalitet när det gäller värmepumpar och har många komponenter, t.ex. jämn värme i hella huset, avsaknanade av vibration och oljud i huset, pålitlighet , bra mjukvara som sköter allt utan minsta bekymmer. Elbesparing (ekonomisk komfort?) är också viktigt men den kan inte ersätta fullt de tidigare nämnda komponenter av comfort känsla inomhus. Jag är redo att offra en liten bit av "ytterligare elbesparing" för att få de andra comfort faktorer. Jag tycker att IVT 490/Autoterm 190 ger precis det utan att skrika om "högsta besparring" som vissa gör. Det är desutom tillverkat av en firma som har varit längst i branschen och har fin slippat sin produkt och har minsta risk att försvinna från marknaden. Jag lovar att jag har ingen aktier eller annan form av intresse i IVT eller någon annan FLVP tillverkare. Jag är en vanlig kund som du. Visst värderar jag din åsikt hög för att du är en av de få som kör både IVT 490 och CE50 FLV pumpar och tackar för din input.
 
Raj, eftersom jag jobbar med ljud och vibrationer har jag faktiskt mätt ljudnivån vid IVT490 i mitt gamla hus och CE50 i mitt nya. Båda ligger på ca 50 dBA en meter framför anläggningen. I båda fallen är det mätt i tvättstugan, dvs i ett ganska ljudhårt rum. Ljudkaraktären är något olika efter IVT490 har kolvkompressor och Comfortzone CE50 har scrollkompressor. Det låter mer fläkt om IVT:n och mer kompressor om CE50:n. Jag tycker att båda är lika "störande". Med CE50 hade jag i början av installationen problem med lite stomljud (jag är allergisk mot oljud) Jag har avhjälpt detta genom att placera anläggningen på vibrationsisolering. Stomljud är något som inte är ovanligt hos bergvärmepumpar (läs scrollkompressorer) men brukar kunna åtgärdas med vibrationsisolering. IVT490 och Nibe m fl har ju en enklare typ av kolvkompressor där stomljudsproblem är ovanliga.

Största nackdelen med Comfortzone är givetvis att det är ett litet och nystartat företag. CZ försäkrade mig om att de använder standardkomponenter som går att få tag på även om de skulle gå omkull. Just nu verkar det dock som om deras största problem är att kunna leverera tillräckligt med värmepumpar. Så jag hoppas att de fortsätter ta marknadsandelar i framtiden.
 
Calle_L skrev:
Ja som sagt det är tillvalen som Trivselhus får sina pengar på. Hade man haft mer tid skulle jag lägga ner mer tid på att fixa saker själv men det får bli nästa hus ::)
Vi bygger också Trivselhus, men vi börjar inse att tiden är smart att lägga ner, även om vi inte har den. Nätter går att arbeta på ;)
Det räcker med att välja bort allt och sedan köpa samma saker i bygghandeln alt på nätet för att spara en del pengar...men det är en annan historia.
Vår säljare är dock så trevlig att han upplyser oss om detta, så vi kan definitivt inte säga att vi blir lurade på något sätt, utan vi har blivit superbemötta hela tiden.

Hur som helst efter kontakt med tekniker på IVT och beräknande på vårt hus och läget på det så insåg vi rätt snabbt att IVT 490 var ett uselt alternativ.
Vi tjänar in Bergvärme på ca 5 års tid.
Vi bygger att arkitektens skiss 511 modifierat med stora fönster 164 kvadrat och mycket högt i tak, samt ett torn. Dessutom bor vi i Sundsvall så vi har rätt kallt på vintern.
Ni som ska bygga kolla verkligen husfabrikanternas standard för de är inte tänkt att vara det mest ekonomiska/energisnåla alternativet har jag fått lära mig av säljaren, de beräknar bara att standardalternativet ska "räcka till " för att värma upp huset.
Hmmm Det är mycket få saker som inte klarar att värma upp hus, det är ju bara att vrida upp elen lite till... >:(
Nej kolla noga det tjänar man pengar på.
 
Verkar väldigt olika vad man får för avdrag på saker. Vad gäller TH i Uppsala är avdragen för allt i huset inte speciellt mycket vilket gör det svårt att få bättre pris på marknaden. Räknade på vissa saker men det handlade om hundralappar att tjäna och då kändes det inte värt bekymmret. Har en kompis som bygger Faluhus i närheten av oss och de har fått fulla avdrag på allt de valt bort. Kan säga att han har sparat rätt mycket på att välja bort det mesta. Säljaren i det här fallet har också varit snäll och sagt vad de varit dyra på och vad som var bra.
 
General Failure skrev:
Comfortzone är helt klart Svenskt. Jag fick en lektion över ett par öl om deras värmepump av deras VD (som är en gammal kollega till mig). Pumpen är utvecklad och produceras till största del i Sverige (en del komponenter i pumpen köper de förstås in utomlands).
Vad jag förstår så har de haft problem i Lundtrakten med fukt i ventilationen efter installation av comfortzone. Någon av er som hört ngt om detta och vet mer? Jag sparar gärna pengar på uppvärmning men inte genom att få fuktproblem i stället.
 
HusKatten skrev:
Vad jag förstår så har de haft problem i Lundtrakten med fukt i ventilationen efter installation av comfortzone. Någon av er som hört ngt om detta och vet mer? Jag sparar gärna pengar på uppvärmning men inte genom att få fuktproblem i stället.
Det skulle vara intressant att höra lite mer om det. När det gäller ventilationen så tror jag bara det är temperaturen på utblåset skiljer sig jämfört med någon annan FLVP. Den blir ju kallare och då är det kanske större risk för kondens på utsidan av ventilationsrören. Slarvar man med isoleringen på utblåset så blir det kanske problem.
 
Eftersom temperaturen i avluften är så låg kan det givetvis skapas mer kondens om kanalen är dåligt kondensisolerad. Men även vid andra frånluftare ska kanalen kondensisoleras så kravet är egentligen inte högre. Jag har även sett en installation med endast mineralull runt kanalen utan att det blivit problem med kondensfukt. Själv har jag varit ytterst noggrann med kondensisoleringen. Jag har t o m tejpat skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.