Hej..
Först av allt, JAG säljer orlan pannor.....så nu vet alla det ;)

Jag har eldat i min egna 25:a nu i ett år, allting fungerar som det ska. Inga problem alls.
Dom pannorna som vi levererar nu har en nyare styrning (EKOSTER 2), den har samma spärr som den gamla (80 Grader) men annars en trevlig sak.

Jag kan även säga att intresset är högt för Orlan pannan, många som tilltalas av priset.

/Johan
 
Äger ingen Orlan, Säljer ingen men är intreserad av den då det blir dags för byte så är även grannen. så JKullberg vart bor du?=P

Inrykning vid ilägg beror väl på den tryckande fläkten? avhjälps lätt med att stänga av fläkten någon sec innan öppning.

McClint på pelletsforum ska tydligen instalera sin Orlan 40kw snart, skulle lägga upp bilder osv på denna sida när det var klart Byte av panna 2006/2007
lägg ett medelande så svarar han på frågar, han tyckte pannan verkade gedigen bra svetsningar osv.
 
Jkullberg skrev:
Hej..
Först av allt, JAG säljer orlan pannor.....så nu vet alla det ;)

Jag har eldat i min egna 25:a nu i ett år, allting fungerar som det ska. Inga problem alls.
Dom pannorna som vi levererar nu har en nyare styrning (EKOSTER 2), den har samma spärr som den gamla (80 Grader) men annars en trevlig sak.

Jag kan även säga att intresset är högt för Orlan pannan, många som tilltalas av priset.

/Johan
Ok....nya regulatorn fungerar den likadant som gamla?
Hmm att dom inte har ökat från max80grader...
 
Hur är det med kylslingan? är den fortfarande i stål eller är den i koppar?


mvh
Jonas
 
Konstruktionen är den samma som förut det enda som är ändrat är just styrningen.
Om någon är intreserad av att läsa instruktionen till Ekoster 2 styrningen så PM:a mej så mailar jag den.

Det är väldigt obra att ha fläkten igång när man öppnar luckorna, på sugande pannor kan man ju med fördel lämna den igång...men inte på tryckande.


/Johan Kullberg
 
Tjenare.

Jag har en fläkt uppe på skorstenen som gör att det blir ett satans drag. Borde man inte kunna skippa den tryckande fläckten och bara köra på den på skorstenen?.


mvh
Jonas
 
Jag tror att du kan fel bladning av luften i pannan om du bara har en sugande fläkt på skorstenen, sekundär luften får nog stryka på foten.....
Men någon ska ju vara den första som provar ;)

Men igentligen så möter det ju inget hinder för dej att köra både fläkten i pannan och den i skorstenen.

/Johan
 
Pratade med en annan som säljer orlan och han sa att det går att höja maxtempen över 80grader med en enkel knapptryckning på nya regulatorn ekoster2;-)

Har du hört nått sånt Johan?
 
Det man kan göra är att ändra tiderna för "paus-blåsningen" men det kunde man göra på den gamla också.

/Johan
 
davvethepirate skrev:
Tjenare.

Jag har en fläkt uppe på skorstenen som gör att det blir ett satans drag. Borde man inte kunna skippa den tryckande fläckten och bara köra på den på skorstenen?.


mvh
Jonas
Har du provat o köra med bara skorstensfläkten än?
Vore mycket intressant att höra hur de gick.
 
hej.

Har inte ens köpt pannan än =). egentligen så borde det funka, Jag kan inte se hur luftblandningen borde bli konstig.


/jonas
 
davvethepirate skrev:
hej.

Har inte ens köpt pannan än =). egentligen så borde det funka, Jag kan inte se hur luftblandningen borde bli konstig.


/jonas
Problemet är väl att har man mer drag än tillverkaren tänkt sig blir det lätt ett hål i mitten av brasan och det brinner för fort i början och sen för dåligt i slutet av eldningen.
 
men då varvtalsreglerar jag min fläkt uppe på skorstenen så borde det problemet försvinna eller? då borde den fungera kanon med min fläkt?

/jonas
 
Då får du väl koppla fläkten till pannan? (kanske så man gör?)
för pannans styrning slår väl ifrån ifall du kommer upp i för höga grader osv.
dumt ifall fläkten på taket fortfarande flåsar =)

varför skulle du köra med fläkten på taket och inte pannfläkten då?
 
Jag har redan en komplett styrning till fläkten idag som gör att min självdragspanna funkar som en fläktpanna. Skulle jag använda skorstensfläkten så får jag en sugande effekt istället samt att jag får användning av den, pröjsade närmade 8k för den så det vore ju kul att kunna använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.