Jag fattar inte riktigt din beskrivning. Menar du att de skulle ha byggt en väg på din tomt för att komma åt en ledning som inte går på din tomt?
 
Nu tänker du lite väl många steg i förväg. Steg 1 är väl att kontakta kommunen och fråga vad de gjort, varför de gjort det, om de har ett servitut och hur de tänker snygga till det? Sedan är det ju bara att spela därifrån.

Om det krävs en väg för att kunna serva ledningen kommer de ju med all säkerhet få ett servitut, om det inte redan finns ett som du inte känner till.
 
hempularen skrev:
Jag fattar inte riktigt din beskrivning. Menar du att de skulle ha byggt en väg på din tomt för att komma åt en ledning som inte går på din tomt?
Det har byggt en väg från "stora vägen" över granntomten och över min tomt också.

Oklar varför men min förfrågningar i samhället tyder på att det var kommunen som gjorde det.
Granntomten ägs av kommunen.

Området där ledningen skulle gå är ganska förbuskat, så om de grävt på min tomt eller inte kan jag inte avgöra på grund av vägen... :(
 
Jo det är troligen så att de får gå in för att fixa avloppsproblem.
Men det jag skulle vilja veta är svar på de 6 frågor jag ställe tidigare.
Det och ev möjligheter till skadestånd för jag är så förbannad

Är det aldrig någon jurist som läser på dessa forum, eller någon som hört tals om liknade fall ?
 
harry73
Om vi nu antar att kommunen gjorde ett misstag och att de kommer att rätta till det när du berättar det för dom. Vad har du då för skador som du vill ha skadestånd för?
 
Nej, jag förstår inte det heller. Sveda och värk?
 
Om kommunen vill gräva ner något måste dom ta ut en ledningsrätt hos lantmäteriet och då ska fastighetsägare informeras. Råkade själv ut för detta förra året när dom grävde ner fjärrvärme på min tomt utan att jag informerats. Jag ringde ut dom så jag fick visa vad dom hadr gjort sen kom vi överens om ersättning. Så börja du med det.
 
BB427 skrev:
Jo det är troligen så att de får gå in för att fixa avloppsproblem.
Men det jag skulle vilja veta är svar på de 6 frågor jag ställe tidigare.
Det och ev möjligheter till skadestånd för jag är så förbannad

Är det aldrig någon jurist som läser på dessa forum, eller någon som hört tals om liknade fall ?
Du måste ta fram mera fakta för det finns ingen som kan ge dig rätt juridiska råd med alla dessa gissningar och antaganden du gör.
Så vad säger kommunen i den dialog du haft med dem. Varför slå på stora trumman som du gör här innan du har svar på sakfrågan.
När du kan redogöra för detaljerna:
Vem har grävt? Varför har man gjort det? Har den som gjort arbetena annan information som du saknar?
Man kan inte avgöra om det finns liknande fall utan att ha hela sakfrågan klar för sig.
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Man börjar med att kontakta kommunen i ärendet och frågar vänligt vad som håller på med eftersom du noterat att dom har gjort arbeten på din mark. Kontrollera även alla typer av servitut som hör till marken gällande vatten avlopp, el samt telefon. Vänlig fråga och ett positivt bemötande från din sida kan lösa problemet snabbare än om man skriker aset i andra ändan i örat direkt.
 
BB427 skrev:
Jo det är troligen så att de får gå in för att fixa avloppsproblem.
Men det jag skulle vilja veta är svar på de 6 frågor jag ställe tidigare.
Det och ev möjligheter till skadestånd för jag är så förbannad

Är det aldrig någon jurist som läser på dessa forum, eller någon som hört tals om liknade fall ?
Vad sa nu kommunen som du vid det här laget måste ha pratat med?
Att du skulle få ett skadestånd för att du råkar vara förbannad kan du ju bara glömma, tänk vilken anarki det skulle bli då i världen om så var praxis. :)
 
Ang, din tänkta rättsprocess så kan det vara bra att veta att kommunerna ofta har tillgång till bra juridiskt kunna personer. Det är inte ovanligt med egna kommunjurister och dessutom har kommunernas samordningsförbund SKL, Sveriges kommuner och Landsting rätt vass juridikavdelning som kommunen får hjälp av.
 
Rättsprocesser är över huvud taget något man bör undvika. Det kan bli dyrt om man förlorar.
 
harry73
Hur gick det, har du pratat med kommunen?
 
Hej. Det verkar helt galet att inte ens försöka snygga till efter sig då de
varit och fixat på enskild mark, skulle bli asarg om nån gjort det mot mig.
Tror däremot inte att det är taktiskt att dundra in på kommunkontoret och
Skrika&gorma. Det är trots allt de människorna som kommer att ordna
att få ordning MHA den klantige entreprenören. Kanske går er att utöver
iordningstsällande få kompensation om du har en bra relation m kommunen.
// Christian
 
Varför skulle man få både ekonomisk ersättning och marken iordningställd? Antingen det ena eller det andra.

Men att gapa och skrika hjälper knappast i någon situation. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.