Hallå gott folk!

Bakgrund:
Jag har en fastighet med en lagerbyggnad i de övre delarna i landet.
När jag nu senast var där så har någon byggt en väg (!) delvis över min fastighet bakom byggnaden.
Som närmast så går den 1 m från byggnaden. Helt ½!"#¤% sanslöst.
De har sabbat tomten på andra ställen och lämnat en stor jordhög bakom byggnaden också.

Lite efterforskningar pekar mot kommunen med den lokala entrepenören. (avloppsjobb troligen)
Jag är så förbannad så det är inte sant. :mad::mad:
De har inte frågat om något lov eller liknande.

Det borde vara egenmäktigt förfarande så det sjunger om det och kanske även miljöbrott.

Är polisanmäla första steget, eller ska man kontakta kommunen och begära återställan + skadestånd ?

Vad kan man begär för ersättning ?
 
Har du kollat så att det inte finns ett gammalt last-servitut som medger att "någon" får nyttja din mark för att komma till sin egendom/mark?

Om du nu är säker på att det är kommunen så skulle jag kontaktat dem och efterforskat varför man gjort detta och vad den framtida planen är.
 
En bra ide, men det finns inga servitut. De har helt enkelt gjord en grov väg rätt över tomten. Jag kollade på kartan och jag äger ca 20 m bakom byggnaden.
 
polisanmälan och staket runt hela tomten kanske kan vara en ide
 
harry73
Eftersom du inte bor där och det bara är en lagerbyggnad, så lider du inte så mycket av det. Klart att det ska återställas. Ber kommunen att städa upp efter sig och åerställa din tomt. Det borde inte vara omöjlig
 
Bilder?
 
Får inte komunen göra sådana vägar när det gäller större ingrepp?
 
stake skrev:
Får inte komunen göra sådana vägar när det gäller större ingrepp?
Nej det får dom inte!
Dom kan tvångsinlösahttp://sv.m.wikipedia.org/wiki/Expropriation marken om det är av stort samhälls intresse. Men så länge det är ts mark får dom inget göra utan lov.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Får eller inte ....de borde väl kontakta markägaren innan, även om det bara är för att meddela faktum.
 
stake skrev:
Får inte komunen göra sådana vägar när det gäller större ingrepp?
Varför skulle de få göra det? Och dessutom inte fråga...
 
Det var bara en fundering. Hade något i bakhuvudet om att en elledning får dras om det anses gynna fler än den protesterande men att arbetet ska ske med så lite åverkan på mark etc som möjligt. Samhällets väl före egennyttan typ.

men det var bara en tanke. Känns som att 10 00 hushåll är viktigare än att nåhon får en väg intill sin lada. Därför min fråga.
 
Men man kan väl inte göra en väg på någons tomt utan att fråga, oavsett om det är till samhällsnytta eller inte.

Sedan är det väl en viss skillnad på en el-ledning och en väg :cool:
 
Man kan göra intrång på fastigheter för el-ledningar och vägar, detta får dok ej ske utan kontakt med fastighetsägare. Det är också en ganska så långdragen och komplicerad process så man försöker alltid lösa det med friviliga avtal först.

Att så som i TS fall bara bygga en väg är inte tillåtet.
 
  • Gilla
sebsv211
  • Laddar…
BB427 skrev:
Hallå gott folk!
Lite efterforskningar pekar mot kommunen med den lokala entrepenören. (avloppsjobb troligen)
Vad avser du med avloppsjobb, har man grävt ned nytt avlopp eller finns det gammalt kommunalt avlopp där redan som du inte kände till och man gjort något med, dvs det är ingen väg utan "sviterna" efter avloppsarbetet som inte återställts.
Nytt får man inte gräva ned utan att följa gällande process för läggning på annans mark.
Befintlig avlopp kan man få åtgärda utan markägarens samtycke men måste återställa på berörd fastighet.
Och sedan gör även kommuner misstag att tro att man är på egen mark och utför arbeten.
 
Redigerat:
Jag tror inte de har lagt ner någoting utan rensat i befintligt system.
Längs ena långsidan går en allmän väg. På andra långsidan en järnvägslinje.
Från vägen till byggnaden är det ca 35 m.
Ca 25 m mellan vägen och min fastighet ägs av någon annan.

Mellan vägen och järnvägen bakom kortsidan (där de bökat) är det planlagt för villor. Närmaste villa där är dock ca 500 m bort. På andra sidan vägen finns en rad villor.
Från vägen ner mot järnvägen så sluttar i princip marken ner kanske ca 4-5 meter, så jag gissar att det ligger en avloppsledning där nära järnvägen.

1. Om jag polisanmäler och och om de eller åklagaren bara skiter i det, så är man väl tvungen att gå över till ett enskilt åtal ?

2. Om jag nu kontaktar kommunen och de säger oj oj då, Ja vi ska fixa till tomten och gör ett halvdant jobb, vad gör man då ?

3. Säg att de gör detta halvdana jobb och vill ge mig 500 kr som ersättning. Jag tycker det är åt h-vete för dåilg ersättning (jag vet inte ens om de har fällt träd och forslat bort stubbarna tex).
Hur går man vidare med det ?

4. Säg att jag tycker att ersättningen borde vara 40 000 kr.
Om jag stämmer dem i en förenklad (eller vad det nu heter ) rättegång så är väl max ersättningsbelopp typ ett prisbelopp eller så ?

5. Det måste finnas tidigare domstolsbeslut om sådana här typer av fall. Hur hittar man dom ?

6, Om jag nu stämmer dom, kommer rättegången att ske i det län jag bor eller i det län fastigheten är belägen?

Många frågor men jag tror att många läsare också vill veta hur man går till väga för att få rättvisa i likartade fall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.