Mats skrev:
Hemmaservern är fiberansluten via fiberkort direkt i serven.
Mediadatorn har en rj45 till fiberkonverter
Arbetsdatorn som detta skrivs på har en RJ 45 kabel till en switch som sitter på undersidan skrivbordet och därifrån går det fiber.

Allt för att jag ska få ut den optimala prestandan på mitt bredband. Alla 2 Mbit alltså :)
Då måste du skriva riktigt snabba kommentarer på Byggahus.se? :D

Är det av rädsla av att åskan ska "färdas" i nätverkskabel du lagt fiber efter modemet? Om inte varför? :)
 
kanonkula skrev:
Då måste du skriva riktigt snabba kommentarer på Byggahus.se? :D
Allt för det optimala inlägget. Det här en matrielsport :)

kanonkula skrev:
Är det av rädsla av att åskan ska "färdas" i nätverkskabel du lagt fiber efter modemet? Om inte varför? :)
Just precis. Jag räknar kallt med att vid en hyffsad åskträff så ryker modemet plus fiberkonvertern men sen kommer som sagt en fiber och förhindrar åskan att ta sig vidare in mot servrar och annan känsligare infrastruktur.
 
Mats skrev:
Allt för det optimala inlägget. Det här en matrielsport :)
Och pluspoäng för korrekt användande av "materiel" istf. "material" här! (y)
 
K
Gammal tråd. Men sitter själv med liknande funderingar..

Är deltaco att klassa som märkestråd? Bör man lägga extra pengar på skärmningen?
 
Deltaco är bra märke.

Skippa skärmningen, om du inte gör absolut rätt så är risken stor att det blir störningar med skärmad kabel.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det är en myt att det blir störningar av en inte perfekt ansluten skärmad kabel. Det blir inte så bra som det skulle kunna bli, men det blir alltid bättre signal/brus-förhållande. Däremot är det onödigt i de flesta fall och dessutom krångligare att hantera.

Deltaco är en importör och kvaliteten är väl ok. De är sällan bäst. De bättre märkena kan vara tunnare för samma kvalitet och lättare att terminera. Men Deltaco är ofta lärare att få tag på i en butik och bra nog.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.