M
Sammy_j skrev:
Ett företag jag hjälpt lite med deras nätverk hade ett åsknedslag i en gammal nätverkskabel det slog ut nätverksutrustning i tre olika hus även utrustning kopplad till switcharna dog. Utrustningen gick utmärkt att starta men flippa helt ut i kommunikationen. Det gick prylar för nära 15000 i ett nafs, vi uppgradera allting till fiber efter det.
Har haft samma mellan ADSL och nätet här hemma. Satte en UPS med RJ45 bypass och överspänningsskydd och sedan dess har problemet försvunnit. Dog alltid något minst en gång om året innan.
 
Ska den ligga i marken ska man nog satsa på en som är avsedd för markförläggning. Jag med mina dåliga rabatter på just optofiber grejer betalar tex ca 20/m hos elektroskandia för en jordkabel med 8 fibrer. Och man kan säkert köpa betydligt billigare även i Sverige om man bara letar lite.
 
M
elmont skrev:
Ska den ligga i marken ska man nog satsa på en som är avsedd för markförläggning. Jag med mina dåliga rabatter på just optofiber grejer betalar tex ca 20/m hos elektroskandia för en jordkabel med 8 fibrer. Och man kan säkert köpa betydligt billigare även i Sverige om man bara letar lite.
Man förlägger den ju i rör så klart, men nu snackade vi billig fiber. Finns ju dödsfin fiber som är till för att klara spadar och annat. Men oftast måste dem svetsas och det är inte gratis.
 
Mikael_L
Marcussjogren skrev:
[länk]

Något dyr frakt men går säkert att hitta billigare om man vill :)
Jag har ett tomrör till garaget, som jag tänkte dra en TP-kabel i.
Men helt klart tänkbart att gå över till fiber.
Kanske inte så nödvändigt, jag har ca 10 meter kabelväg mellan, och det går parallellt med elmatningen till huset, där 6mm2 koppar jobbar med att hålla PE-potentialen ganska lika mellan garage och hus.
Jag har bedömt att min installation bör klara åska ganska bra även med TP-kabel, men kan jag välja fiber för inte alltför stor extrakostnad så är det helt klart tänkbart.
 
Tänk bara på att kabeln du lägger i mark (även i rör) ska tåla att ligga i vatten utan att det diffunderar in vatten som på sikt förstör kabeln. För ofta blir det vatten i rörens/slangarnas lågpunkter om man inte gjort avrinningshål där svackorna är.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Tänk bara på att kabeln du lägger i mark (även i rör) ska tåla att ligga i vatten utan att det diffunderar in vatten som på sikt förstör kabeln. För ofta blir det vatten i rörens/slangarnas lågpunkter om man inte gjort avrinningshål där svackorna är.
Jag har en kompis som hade en halt vanlig inomhus TP i ett rör i marken en herrejösses massa år utan problem. Jag har ingen aning om den fortfarande är i drift / fungerar. Men ändå, med lite tur klarar den vanliga sig länge, och är ju dessutom ganska lätt att byta ut om man har den i rör.

Men hur som helst har jag dock tillgång till vaselinfylld cat5e för markförläggning, som jag tänkte det skulle bli.

edit:
Ja om det inte blir fiber nu istället. ;)
 
Redigerat:
Eftersom skillnaden i pris är försumbar tycker jag att det är "klokare" att använda "rätt" material, för dom som inte redan har kabel utan tänker sig att köpa. Det behöver inte vara så "avancerat" som vaselinfyld kabel utan bara att det är rätt plast i kabeln.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Eftersom skillnaden i pris är försumbar tycker jag att det är "klokare" att använda "rätt" material, för dom som inte redan har kabel utan tänker sig att köpa. Det behöver inte vara så "avancerat" som vaselinfyld kabel utan bara att det är rätt plast i kabeln.
Nu blev jag osäker på om det var vaselin-grejs. Det var kanske som du säger, bara lite annan plast och ev utförande.
Vi var tvungen att köpa ut en hundrametersrulle (eller var det 300) till ett jobb där det inte gick åt ens 20 meter, så jag tänkte ta 10 meter från den rullen. :)
 
Hos dom allra flesta grossister kan man köpa även den typen av kabel som metervara, men då kostar den lite mera och ofta kapar man inte på plats utan man får beställa hem.
 
Jag har haft vanlig inomhuskabel i ett markrör ut till förrådet i ca 10 år.
Än så länge "lever" alla kablar så det ser ut att hålla men det är helt klart utanför standard så väljer man att göra så så tycker jag att man ska vara beredd på att behöva dra om den.

Sen kommer vi till det här med åska. Den gör ont, ordentligt ont - det brukade gå ett moderkort eller nätverskort per år ungefär pga åskan.
Det slutade med att jag byggde om och la vanlig patchfiber i samma 50 mm slang jag har tp kabeln i.
Den har legat några år nu och så här långt så har den hållit.
Min koppling är då ADSL modem (Telias 799), Fiberconverter - fiber - hemmaserver (ja den har fiberkort)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.