Tänkte ha nätverkskabel mellan huset och verkstaden/garaget. Skulle tro att det blir ca 80 meter kabel.
Jordkabeln/elkabeln gick av mellan proppskåpet på garaget och huset såjag passade på att lägga ner en extra slang som ja kan dra nätverkskabel i. Jag har i fiber i huset och nu vill jag ha wifi iverkstaden så jag kan styra värmepumpen och även använda dator m.m. ute.

Ska jag ha cat 5 eller cat 6 kabel?
Ska jag ha skärmad eller oskärmad? (den ligger i en slang brevid jordkabeln, 60 cm under jord)
Har hört att kabeln drar till sig åska? På vilket vis skulle den göra det mer änn vad jordkabeln gör?
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Ska funka upp till 100 meter. Välj Cat 6. Inte skärmad. Det allmänna åsikten är att det krånglar mer med skärmad.... På jobbet har vi dragit oskärmad på samma stege som 63 Amp kablar. Fungerar för oss.
 
Dra oskärmat Cat 5e eller Cat 6 spelar knappast någon roll för dig, men använd en kabel som är avsedd för markförläggning. Det kommer med största säkerhet att ligga lite vatten i slangen, om inte hela vägen så i alla fall i vissa "svackor". E 4934500 är en av flera lämpliga kablar
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Du kan också dra i en fiber om du oroar dig för åska. På det avståndet skulle jag börja överväga det. Egentligen inte för åska utan för att det kan vara lite i längsta laget om det är 80m (det blir alltid lite till i ändarna).

Om du har en lite mer seriös switch så har du platser för SFP-moduler och jag upptäckte nyligen hur billigt det är med dessa på Ebay. Även utan en seriös switch är utrustningen rätt billig och en Cat5e/6 installationskabel kostar också en del.

http://www.ebay.com/itm/2-Core-SC-t...396965?hash=item4d4a70eee5:g:L84AAOSwxg5XzddL

http://www.ebay.com/itm/Gigabit-Fib...404989?hash=item1c619787fd:g:E1QAAOSwuAVWwu2w

Om du bara vill köra 100Mbit så är det ännu billigare...
 
90 meter ska switchar alla klara, plus anslutningskablar
 
Hade valt fiber, inte för hastigheten utan för möjlig potentialskillnad mellan byggnaderna.
 
M
Kör fiber, alla dagar i veckan. Dessutom lika billigt som kopparsladd om man köper på eBay.
 
tommib
elmont skrev:
90 meter ska switchar alla klara, plus anslutningskablar
Absolut. En faktor i det är att jag själv skulle dragit fiber delvis för att det är roligt. Potentialskillnaden ska inte utgöra något problem eftersom alla ethernetuttag ska vara galvaniskt avskilda (frågan är väl hur bra det är i praktiken).

Jag tänker mig också att en fiber är mindre känslig för att vatten samlas i slangen.
 
Drar man UTP borde risken vara minimal.
 
Mikael_L
Marcussjogren skrev:
Kör fiber, alla dagar i veckan. Dessutom lika billigt som kopparsladd om man köper på eBay.
Har du några länkar?
 
Mikael_L
tommib skrev:
Absolut. En faktor i det är att jag själv skulle dragit fiber delvis för att det är roligt. Potentialskillnaden ska inte utgöra något problem eftersom alla ethernetuttag ska vara galvaniskt avskilda (frågan är väl hur bra det är i praktiken).
Det sitter en liten trafo som ger galvanisk separation.
Om jag minns rätt ska den klara 3kV, men det var kanske lägre.

Det räcker till en hel del, men överspänningar ifrån åska kan lätt bryta skyddet.
 
Ett företag jag hjälpt lite med deras nätverk hade ett åsknedslag i en gammal nätverkskabel det slog ut nätverksutrustning i tre olika hus även utrustning kopplad till switcharna dog. Utrustningen gick utmärkt att starta men flippa helt ut i kommunikationen. Det gick prylar för nära 15000 i ett nafs, vi uppgradera allting till fiber efter det.
 
M
Mikael_L skrev:
Har du några länkar?
Tyvärr inte på rak arm, såg 100m för någon hundring senast jag kollade
 
M
Men sen ska det ju till SFP och lite annat som gör att det blir dyrare om man räknar totti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.