Maalox Maalox skrev:
Installation av solceller på G. Växelriktaren skall stå i källaren och installatören vill att trådat internet skall finnas vid denna plats. Avser därför dra nätverkskabel genom krypgrund till källaren.

Nere i krypgrunden noterar jag att under kopplingen för den gamla antennkabeln i väggen så går det ner ett vp-rör i krypgrunden. Skulle därför vara att föredra att nyttja denna istället för att borra hål i golvet (antennkabeln nyttjas ej längre), om möjligt.

När jag kör igenom en dragfjäder så är det dock stopp även om sambon hör att ändan är nära.

Min fråga är huruvida lösningen med vp-röret ner till krypgrunden syftar till just detta, att möjliggöra framtida kabeldragning? Eller är syftet ett helt annat?

Om ja, varför är det stopp med dragfjädern? behöver man potentiellt göra ytterligare en öppning i dosan neråt i riktning mot vp-röret?

Pausar projektet här tills jag har en bättre förståelse.

Tack!

EDIT: lösningen med vp-rör är vid samtliga uttag, inte bara detta
Svårt att svara utan att veta exakt hur det ser ut hos dig men kan du mata tråden från andra hållet?
 
Maalox Maalox skrev:
Installation av solceller på G. Växelriktaren skall stå i källaren och installatören vill att trådat internet skall finnas vid denna plats. Avser därför dra nätverkskabel genom krypgrund till källaren.

Nere i krypgrunden noterar jag att under kopplingen för den gamla antennkabeln i väggen så går det ner ett vp-rör i krypgrunden. Skulle därför vara att föredra att nyttja denna istället för att borra hål i golvet (antennkabeln nyttjas ej längre), om möjligt.

När jag kör igenom en dragfjäder så är det dock stopp även om sambon hör att ändan är nära.

Min fråga är huruvida lösningen med vp-röret ner till krypgrunden syftar till just detta, att möjliggöra framtida kabeldragning? Eller är syftet ett helt annat?

Om ja, varför är det stopp med dragfjädern? behöver man potentiellt göra ytterligare en öppning i dosan neråt i riktning mot vp-röret?

Pausar projektet här tills jag har en bättre förståelse.

Tack!

EDIT: lösningen med vp-rör är vid samtliga uttag, inte bara detta
Du kan ju även sätta en repeater (som har nätverksanslutning) vid platsen för installationen om du får svårt att dra fram kabel hela vägen...
 
Maalox Maalox skrev:
Installation av solceller på G. Växelriktaren skall stå i källaren och installatören vill att trådat internet skall finnas vid denna plats. Avser därför dra nätverkskabel genom krypgrund till källaren.

Nere i krypgrunden noterar jag att under kopplingen för den gamla antennkabeln i väggen så går det ner ett vp-rör i krypgrunden. Skulle därför vara att föredra att nyttja denna istället för att borra hål i golvet (antennkabeln nyttjas ej längre), om möjligt.

När jag kör igenom en dragfjäder så är det dock stopp även om sambon hör att ändan är nära.

Min fråga är huruvida lösningen med vp-röret ner till krypgrunden syftar till just detta, att möjliggöra framtida kabeldragning? Eller är syftet ett helt annat?

Om ja, varför är det stopp med dragfjädern? behöver man potentiellt göra ytterligare en öppning i dosan neråt i riktning mot vp-röret?

Pausar projektet här tills jag har en bättre förståelse.

Tack!

EDIT: lösningen med vp-rör är vid samtliga uttag, inte bara detta
Min solcellsleverantör krävde också ethernetuttag i anslutning till växelriktarna. Det är halvledarbrist och alla riktare levereras inte med wifi. Mina (sma) kom dock med det, problemet är att de inte vet innan de packar upp dem verkar det som. Hjälper ju inte dig men kanske har man löst komponentbristen och ett samtal till monteringsansvarig kan bli en trevlig överraskning. Svag signal funkar, det är inte mycket data som skickas.

Annars kan router plus meshpunkt med inbyggt ethernetuttag funka, fick hem ett kit som ska monteras hos mamma med just det, kostade 1190 för router plus två meshpunkter
 
Maalox
Tack för input, alla.

Gällande trådat vs Wi-Fi så har jag idag ett mesh jag skulle kunna nyttja till detta, dock ger leverantören uttryckliga anvisningar om att trådat är bäst för att säkerställa driftsäkerhet. Har inte lagt någon energi på att kritiskt granska detta utan tänker att jag bara kan dra tråd dit.

Imorgon ger mig på att ta upp helt hål neråt i multi-dosan i väggen och ser om jag kommer åt röret den vägen. Annars får det helt enkelt bli ett hål genom golvet i hörnet under soffan.
 
Maalox Maalox skrev:
Gällande trådat vs Wi-Fi så har jag idag ett mesh jag skulle kunna nyttja till detta, dock ger leverantören uttryckliga anvisningar om att trådat är bäst för att säkerställa driftsäkerhet.
Ja det är naturligtvis sant i absoluta termer. Trådat är det mest driftsäkra sättet. Sedan så kan trådlöst också visst fungera tillfredsställande, men det är på inga sätt lika säkert. (För att citera min TV när den till slut gav upp att försöka pga störningar på WiFi: "Anslut mig med kabel"... ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.