Nätverket funkar bra, både kabel o trådlös (D-Link) men har upptäckt att min dator inte känner av de båda Soundbridge som finns i huset. Dessa funkar för radio men hittar inte min dator, utan dotterns. Därför kommer jag inte åt mitt musikbibliotek, det jag delat ut på nätverket. När jag loggar in på Rokusidan får jag däremot upp båda och kan gå in och justera kanaler mm.

Nån som har nåt tips om hur datorn ska hitta prylarna?

Kjell G
 
vad är det för windowsversion du kör på de respektive datorerna?
 
Det är XP på min och Vista på dotterns

Kjell G
 
Hur har du gjort delningen i XP? Jag körde länge min musik över nätverket hur smidigt som helst, och det genom den inbyggda mediadelningen i windows media player. Fungerade faktiskt bättre på xp än i windows 7
 
Jag har skapat en mapp i delade dokument med musiken som jag delar ut över nätverket. Dottern kunde lägga dit Lost-avsnitt i våras men sen har vi inte kollat vem som kommer åt vad. Upptäckte nu att hon har på sina nätverksplatser både D-link och Soundbridge men inte min delade mapp?

Kjell G
 
Nappade på tipset om MediaPlayer, delade ut musiken där och fick upp båda soundbridgen. Ska kolla om det funkar.

Ett annat möjligt problem är att jag satte in en extra switch men den kommer ju efter den trådlösa routern?

Kjell G
 
Nu har jag aldrig använt just soundbridge, men kan någon här svara på ifall den är kapabel att hitta delade mappar direkt över nätverket?
Det jag misstänker är att du måste köra en s.k. mediaserver på datorn. Detta har du inbyggt i t.ex. mediaspelaren, winamp m.fl.
Eftersom du redan har windows media player i datorn kan du enkelt få igång det genom att lägga till din media i mediaspelarens bibliotek och sedan aktivera mediadelningen i spelaren. Denna kommer då att övervaka dina mappar oavsett om du har spelaren igång eller inte, och du kan automatiskt hitta det på enheterna. Ställer du dessutom in den på att tillåta nya enheter automatiskt så behöver du aldrig mer göra något med den delningen så länge du ser till att spara din musik/filmer etc i de mapparna som du lagt till i biblioteket
 
Japp, nu funkar det. Soundbridgen hittar mitt bibliotek hos wmp. Visserligen finns dotterns dator kvar där men spelar roll. Huvudsaken är att jag kommer åt min musik :)

Kjell G
 
Du kan ha flera. Själv har jag 3 datorer på nätverket som delar ut media. väljer i min xbox vilken av dem jag vill kolla från.
 
Bjurran skrev:
Nu har jag aldrig använt just soundbridge, men kan någon här svara på ifall den är kapabel att hitta delade mappar direkt över nätverket?
Det jag misstänker är att du måste köra en s.k. mediaserver på datorn. Detta har du inbyggt i t.ex. mediaspelaren, winamp m.fl.
Eftersom du redan har windows media player i datorn kan du enkelt få igång det genom att lägga till din media i mediaspelarens bibliotek och sedan aktivera mediadelningen i spelaren. Denna kommer då att övervaka dina mappar oavsett om du har spelaren igång eller inte, och du kan automatiskt hitta det på enheterna. Ställer du dessutom in den på att tillåta nya enheter automatiskt så behöver du aldrig mer göra något med den delningen så länge du ser till att spara din musik/filmer etc i de mapparna som du lagt till i biblioteket
Jodå, den hittar delade mappar direkt, det har fungerat sen tidigare men av olika anledningar har jag inte spelat annat än radio på ett bra tag. Riktigt vad som hänt vet jag inte, kanske uppstod när vi konfade nätverket på dotterns dator, eller när jag la till switchen, eller nåt annat. Jag mekar ofta med sånt jag inte förstår och ibland är det ett under att grejerna fungerar. Men som sagt, Soundbridgen är jättelätt för övrigt, man kan sköta den via datorn, lägga till stationer, förval o favoriter mm.

Kjell G
 
Bjurran skrev:
Du kan ha flera. Själv har jag 3 datorer på nätverket som delar ut media. väljer i min xbox vilken av dem jag vill kolla från.
Fråga apropå, visst måste jag ha på den aktuella datorn för att komma åt delade mappar?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Fråga apropå, visst måste jag ha på den aktuella datorn för att komma åt delade mappar?

Kjell G
Beklagar sent svar, men visst är det så.
 
Det var väl det jag befruktade ;)

Nu har jag iaf fått fram grejerna bland Mina nätverksplatser, och kommer åt de olika mapparna från min dator. Ska prova och konfigurera övriga enheter också.

Kjell G
 
Har du inte uppgraderat med en NAS ännu Kjell? ;)
Vår är nu 1 år och det fungerar suveränt att lyssna på musik från den och hämta foton för visning, samt ha den som backup.
Funderar nu på att införskaffa nästa mediaspelare.
 
Om man har en nyare Gateway med USB-port (t.ex. Telia Smart) kan man även ansluta enheter där och låta sin gateway dela ut all media via UPnP och/eller ftp, agera skrivarserver osv. Har man inte allt för mycket media kan jag tänka mig att en sådan lösning med ett usb-minne kan vara trevligt, men då externa hårddiskar gärna blir för varma skulle jag inte rekomendera det som en permanent lösning för oss med nån/några TB media...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.