Varför är fallet med satellit tv kört? Multipla mottagare i servern så kan man distribuera det till vilken klient som helst... Många som gör det...
 
Ok, tänkte väl inte riktigt hela vägen där. Klart att det går att ta in sat-signal i en dator och distribuera på nytt via ip. Men det borde väl vara ekonomiskt försvarbart också?

Kanske är lite gammalmodig trångsynt och seg, men är det inte enklare och billigare att helt enkelt ha mottagaren nära tvn om man också har krav på kvalitet?

Måste dock erkänna att detta är helt utanför mitt område.

Själv har jag två sat-mottagare i teknikskrubben som jag distribuerar ut till hushållets 5 tvapparater via vanlig koax. Sällan vi i hushållet har behov att se fler än två olika kanaler samtidigt. Men vi kan välja plats i huset fritt. Oftast är det tvn i köket som är på.

Långt ifrån HDTV men det fungerar billigt och bra.
 
Redigerat:
Jag monterade Cat 6 i mitt hus nu under november månad. Inga problem för elektrikern har samma i sitt hus.
 
Det fungerar utmärkt att köra HDTV i Cat5 dock krävs 2 uttag som tidigare nämnts i varje rum enbart för HDTV signalen och dessutom extender typ Kramer i varje ända, så cat 5 räcker, men naturligtvis inte fel med cat 6 heller
 
Det kommer att fungera utmärkt med Cat5e även för dina framtida behov. Mer och mer transporteras via Ethernet och då räcker Gigabit-hastighet långt. Cat5e klarar galant Gigabit även över 100m kabellängd. "HDTV" eller 720p som de flesta kör för utsändningar spikar på 20 MBit med runt 5-9 MBit/s i genomsnitt. 1080p knappt det dubbla. Ungefär 3-5% av kapaciteten med Gigabit Ethernet.

Det finns även lösningar som använder Cat5/6-kablaget för egna protokoll som inte är Ethernet, t.ex. LexCom. Det finns även lösningar som kör helt protokollfritt och använder kablaget som ren förlängningskabel. De senare är billiga men instabila och känsliga.

Vi säljer en del Gefen-produkter till våra professionella videoredigeringar. Kolla in den här lösningen som kör fyrdubbla 1080p-strömmar okomprimerat över Cat5. Kostar en del, men rota runt på site:n så kanske du hittar något.
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=5991
De flesta hemmabioinstallatörer har Gefen i sitt sortiment.

Slutligen vill jag som vanligt påpeka att hysterin kring att man måste ha Cat6 för att vara framtidssäker, är rent humbug. De kommer att hända så mycket på datatransportsidan i framtiden att frågan är om en Cat6-spåret är rätt väg att gå. Apple har genom Intels försorg visat LightPeak kan vara en framtida billig lösning för 100Gigabit och periferianslutning.
Det viktiga är att det är utbytbart och kanalisation är ordentligt gjord. Om man sedan erbjuds Cat5e eller Cat6 av entreprenören spelar mindre roll.
 
om du ska göra nått åt offerten så tycker jag de är att dumpa koaxen och installera en fiber, nån skrev att "de flesta HD-TV signaler kommer via parabol" de är mer och mer fel, mer kommer via fiber, och alla operatörer finns plus några till :)
Dvs Canal Digital, Boxer , Viasat, som är de största idag finns i stadsnätet runt om i sverige, och funkar väldigt bra.

Cat5e räcker helt klart i ett vanligt hus, de korta avstånden man har så funkar även högre hastigheter, problemet är ofta datorerna som har ett billigt 1GB-chip i sig klarar inte nån vettig fart än då. Dvs kunden tror de har ett snabbt nätverkskort i datorn, men när de väl kommer till kritan är de inte skit värt....

När du köper switchar köp inget i en vanlig el-affär i fall du ska ha någon prestanda värt ordet, siba/onoff/elgiganten/mediamarkt har bara bråte vad de gäller såna grejor, men de viste du säkert innan. Tänk på att ditt nätverk hemma bär allt, dvs Tv, Telefoni och internet, se till att ha backupström (UPS) så även när/om strömmen går kan du i alla fall ringa ut, nått man inte kan annars.

De var mina 5 cent.
 
bjs skrev:
om du ska göra nått åt offerten så tycker jag de är att dumpa koaxen och installera en fiber, nån skrev att "de flesta HD-TV signaler kommer via parabol" de är mer och mer fel, mer kommer via fiber, och alla operatörer finns plus några till :)
Dvs Canal Digital, Boxer , Viasat, som är de största idag finns i stadsnätet runt om i sverige, och funkar väldigt bra.

Cat5e räcker helt klart i ett vanligt hus, de korta avstånden man har så funkar även högre hastigheter, problemet är ofta datorerna som har ett billigt 1GB-chip i sig klarar inte nån vettig fart än då. Dvs kunden tror de har ett snabbt nätverkskort i datorn, men när de väl kommer till kritan är de inte skit värt....

När du köper switchar köp inget i en vanlig el-affär i fall du ska ha någon prestanda värt ordet, siba/onoff/elgiganten/mediamarkt har bara bråte vad de gäller såna grejor, men de viste du säkert innan. Tänk på att ditt nätverk hemma bär allt, dvs Tv, Telefoni och internet, se till att ha backupström (UPS) så även när/om strömmen går kan du i alla fall ringa ut, nått man inte kan annars.

De var mina 5 cent.
Du förutsätter dock att 1. Det finns en fiberleverantör på platsen och 2. att den leverantören har ett nät som sänder HD. Tyvärr kan man inte utgå från någon av dessa förutsättningar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.