Säljs det ens prylar för fiber som inte har en hastighet på över 1Gbit/s?
 
L
Andy78 skrev:
Säljs det ens prylar för fiber som inte har en hastighet på över 1Gbit/s?
Det finns ingen hastighet på en fiber. Det är bara ett tomt glasrör. Det som skiljer är kvaliteten.
Och i framtiden kommer man kunna öka hastigheterna på dessa vanliga hemma grejor betydligt. En hastighet på 1000 Gbit/s är egentligen enkelt för en fiberkabel.

Här kan man köpa kabel, och få den med kontakter. https://www.direktronik.se/direktro...for-fast-installation---inom-och-utomhusbruk/
 
Frågan avsåg nog ändutrustningen, inte fibern som sådan.
 
Snailman
Lolight skrev:
Det finns ingen hastighet på en fiber. Det är bara ett tomt glasrör. Det som skiljer är kvaliteten.
Och i framtiden kommer man kunna öka hastigheterna på dessa vanliga hemma grejor betydligt. En hastighet på 1000 Gbit/s är egentligen enkelt för en fiberkabel.

Här kan man köpa kabel, och få den med kontakter. [länk]
De verkar ha lite dåligt med kabel hemma, har bara tio meter av en enda av sorterna tror det var 12 ledare i den. :screwy:
 
Det brukar gå att hitta outdoor fibre på ebay lite då och då också. (Just det här var en multimode och lite väl dyr tycker jag men som exempel så http://www.ebay.com/itm/OUTDOOR-LC-...MODE-FIBER-OPTIC-CABLE-150-METER/262411503459)

Multi eller single mode?
Jag säger att det kvittar så länge man ska ha det hemma. Du klarar 10Gbit på 300 meter med hyffsad multimodefiber. Singlemode klarar ännu mer/längre. Därmed blir mitt tips att helt enkelt välja med plånboken ;)

som test så har jag kört en vanlig inomhusfiber till en anann byggnad i flera år utan problem. Dock har jag skyddat den mot UV och väta
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vill man ha en lite robustare fiber ska man välja det som kallas mikrokabel, oftast är de bättre skyddshölje mot fukt och har bättre dragmotstånd med t.ex. kevlartrådar. Ersätter den traditionella "blåsfibern".
 
Lolight skrev:
Det finns ingen hastighet på en fiber. Det är bara ett tomt glasrör. Det som skiljer är kvaliteten.
Och i framtiden kommer man kunna öka hastigheterna på dessa vanliga hemma grejor betydligt. En hastighet på 1000 Gbit/s är egentligen enkelt för en fiberkabel.

Här kan man köpa kabel, och få den med kontakter. [länk]
Självklart kan inte fiber sätta en hastighet, det var mer tal om att det skulle vara en begränsning, alla fiber och dess utrustning klarar 1Gbit/s.
 
A Andy78 skrev:
Säljs det ens prylar för fiber som inte har en hastighet på över 1Gbit/s?
Ja, den som det länkas till i inlägg #2 klarar bara 100 Mbit/s.
 
B b_hasse skrev:
Ja, den som det länkas till i inlägg #2 klarar bara 100 Mbit/s.
Nu tänkte jag mest på fiberporten, skulle inte rekomendera den där konverteraren värdelöst att den endast stödjer 100/10, bortkastade pengar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det som kanske bör förtydligas är att du i princip måste köpa en fiberkabel i färdig längd med kontakter i bägge ändar. För att få den genom slangen måste du alltså få igenom kontakterna. Att kontaktera fiberkabel är inget man normalt gör själv hemma.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa Larsa skrev:
Är inte expert alls, men har läst om att potentialskillnader mellan olika byggnader kan bli problem. Om du har två byggnader med separata el kan potentialskillnaden i jorden mellan utrustning som sen kopplas samman med en nätverkskabel ställa till det.

Om någon har bättre koll så vill jag veta mer!
L Lolight skrev:
Ja, du får inte koppla samma två byggnader elektriskt på det sättet. Dessutom riskerar du alla dina datorer också. Minsta problem med att åskan slår ner i närheten och du kan kan bränna ner både ditt hus, eller alla dina datorer kan gå åt pipan.
Det enda sättet är att köra fiber. Och jag vet inte varför man skulle vilja köra något annat. Det är både billigt och bra.
En konverter kostar inte mycket alls.
Tja, man kopplar inte ihop det galvaniskt-elektriskt. Förutsatt att man väljer UTP-kabel. Med skärmad STP så blir hela skiten galvaniskt ihopkopplad. :worried:

Det sitter nämligen en isolationstrafo i ethernetporten på all utrustning, som effektivt förhindrar alla slags jordloopar och andra problem som skulle kunna bli ifall det fanns en galvanisk kontakt mellan enheterna.

Isolationstrafon är enligt standard specad att ha >1500V isolation (om jag minns rätt), så den kan klara av att ta hand om lite restspänningar ifrån ett blixtnedslag som inte är alldeles för nära. T.ex. i elmatningen en bit bortanför huset, men den klarar nog aldrig spänningarna som skulle uppstå vid en direktträff mot en av byggnaderna om blixtenergin hittar in i ledningssystemet.

Dock skulle man säkerligen ha en del andra problem att ta hand efter en sådan träff, så det är möjligt att tänka "kalkylerad risk" om sin data/nätverksutrustning. Det är troligt att det ändå blir ett försäkringsärende. Viktigast är som alltid att ha sina data backupade.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, man kopplar inte ihop det galvaniskt-elektriskt. Förutsatt att man väljer UTP-kabel. Med skärmad STP så blir hela skiten galvaniskt ihopkopplad. :worried:

Det sitter nämligen en isolationstrafo i ethernetporten på all utrustning, som effektivt förhindrar alla slags jordloopar och andra problem som skulle kunna bli ifall det fanns en galvanisk kontakt mellan enheterna.

Isolationstrafon är enligt standard specad att ha >1500V isolation (om jag minns rätt), så den kan klara av att ta hand om lite restspänningar ifrån ett blixtnedslag som inte är alldeles för nära. T.ex. i elmatningen en bit bortanför huset, men den klarar nog aldrig spänningarna som skulle uppstå vid en direktträff mot en av byggnaderna om blixtenergin hittar in i ledningssystemet.

Dock skulle man säkerligen ha en del andra problem att ta hand efter en sådan träff, så det är möjligt att tänka "kalkylerad risk" om sin data/nätverksutrustning. Det är troligt att det ändå blir ett försäkringsärende. Viktigast är som alltid att ha sina data backupade.
Mina erfarenheter är att i verkligheten klarar isolationstrafon inte ens träffar på hyffsat långt håll i el eller telenät.
Jag brukade bli av med ett moderkort/nätverkskort per sommar pga åska. Det då på en 20 meter lång ledning.
Efter ombyggnad till fiber så står jag på en stor fet nolla i förlorad nätutrustning, ett adsl modem blev mos dock men det är telias huvudvärk
 
Mikael_L
Det beror naturligtvis mest på hur man bor och hur elnät och annat är anordnat där.

Jag har nedgrävd kabel ifrån en trafo-kiosk som inte heller står högst beläget i sin närmaste omgivning. Det är naturligtvis mycket mer gynnsamt än om man bor ute bland fält och åkrar och har luftledning.

Men som sagt, 1500V i isolation räcker inte långt mot blixtens miljontals volt. Att överspänningarna kan nå långt över 10.000V även en en bra bit från nedslaget gör det svårt. Det beror mycket mer på andra faktorer än den där lilla isolertrafon.


Själv skulle jag våga ha en UTP-kabel ut till garaget, iom de nedgrävda kablarna och relativt rimligt korta avstånden mellan mina byggnader.

En granne fick dock en direktträff på huset för ett par somrar sen, det rensade det mesta elektriska och elektroniska i huset. De fick på försäkringen köpa nytt av det mesta, allt från spishällen till datorer och routrar.
 
Redigerat:
Direktnedslag av blixt är det nästan ingenting som klarar, men det som händer är att när blixten slår ner så induceras det spänningar i alla kringliggande ledningar.

Ström genom en ledning ger ett magnetfält (och ett blixtnedslag är många hundra tusen ampere, och "ledningen" i det fallet är den joniserade luften som blixten går genom).

Ett magnetfält inducerar en ström i en ledning.

Vid blixtnedslag så fungerar alltså alla elkablar (och även stängseltråd, vajrar och andra ledande föremål) som sekundärsidan på en transformator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.