E
Skrivet av: Gäst

Väldigt få leverantörer klarar av att hålla tillräcklig kvalitet för strömmande media. Den enda som klarar det är Ruckus Wireless.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag kör trådlöst 802.11n hemma. Fungerar bra att streama 1080p-video i hela huset (tre våningar). Kör med standard D-Link-prylar. Dock får jag hålla mig till en HD-film i taget. Vill någon annan i huset också se HD-film samtidigt vill inte nätverket vara med längre. Så visst är det bättre med kabel. Men ack så mycket lättare med trådlöst.
 
E
Skrivet av: tombe

efter att ha försökt kopiera 4 gb över trådlöst gav jag definitivt upp både med tanke på stabilitet och prestanda. Tråd är och förblir mitt val.
 
E
Skrivet av: Micke

Tänk på att ni flödar huset i mikrovågor med WiFi - inte så nyttigt kanske... Visserligen finns det numera 5GHz, varianter, men de flesta portabla enheter kör endast 2.4GHz så du är tvingat till att ha det igång ändå om du vill köra trådlöst.
 
E
Skrivet av: tombe

blev en kompromiss, homeplug från routern till tv och server, använder elnätet för att skicka data, inte så snabbt men väldigt stabilt (finns nu upp till 500mbit tror jag om man ligger på samma fas). Bygger jag nytt ska jag definitivt ha kabel, bor man i ett gammalt får man fundera på kompromisser även om det går att dra data genom väggarna i efterhand men det tar lite mer energi... just det, fick också problem med .tex. babyvakt tidigare som inte fick klar bild på grund av störtningar från allt som är trådlöst, telefoner, nätverk, radiostyrda bilar mm. I sommarstugan utan el är bilden kristallklar...
 
E
Skrivet av: rubicus

Micke: max sändningsstyrka för wifi i EU är 100mW, betydligt lägre än så för de flesta apparater. Helt ofarligt för människor. Enda farorna vid strålning med lägre frekvens än UV-ljus är i princip de rent termiska farorna (särskilt vid 2,4Ghz), men där ska du upp i betydligt högre effekter innan det blir några mätbara faror.
 
E
Skrivet av: Gäst

Skulle inte frivilligt utsätta mig mera än nödvändig. Som den strålningen som man får av trådlöst...kabel funkar alltid och det har jag till det mesta förutom mobilerna och iPaden...
 
I mitt fall så har problemet med trådlöst varit att hastigheterna är så styrda av drivrutiner och stöd från tillverkare. Trådbunden uppkoppling har sedan flera år tillbaka följt standarder och drivrutinerna är så stabila att problem sällan uppstår. Har man istället trådlösa lösningar så blir man mer beroende av tillverkare, drivrutiner och stöd av standarder. Man har telefoner som stöder olika saker, datorer med nätverkskort med varierande kvalité på drivrutiner, accesspunkter/routrar som stöder olika standarder och så vidare. När sedan alla dessa enheter ska ansluta till varandra så kommer man ha en väldigt varierande kvalité på nätet med halv duplex (bortsett från 802.11ac då).
Med kablar kan man garantera kvalitén till de enheter som har stöd för kabel så kan man sedan lämna över den trådlösa biten till enheter som inte har annat (t.ex telefoner och Nintendo Wii :p).

Jag brukar köra med den oskrivna regeln att stationära enheter kör man kabel på. Att köra trådlöst till en spelkonsol eller dator som står i samma hörn år ut och år in känns bara onödigt. Givetvis då om man har möjlighet till kabeldragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.