Funderar du på att skaffa nätverk i huset? Gå i*Mats nätverksskola, eller*läs hur Mathias gjorde*när han*byggde sitt nätverk.*


Du kan läsa artikeln här: Nätverk hemma i teori och praktik
 
E
Skrivet av: Gäst

Bra initiativ.
Men, kabeldragning för Data och Tele år 2010?
Det stavas "trådlöst" sedan några år tillbaka. :)

/Orange-Vit, Orange, Grön-Vit, Blå, Blå-Vit, Grön, Brun-Vit, Brun.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag skulle inte vilja ha en trådlös uppkoppling till tv,bredband samt tele. Inte 2010 i alla fall. Om nåra år kanske men trådlöst är fortfarande inte på långa vägar så stabilt som kabeldraget...
 
Jag ska aldrig i livet ha trådlöst hemma hos mig.
 
E
Skrivet av: Gäst

Trådlöst har sina fördelar helt klart men nej det rår inte på ett välbyggt trådat nät ändå.

Ska du köra något som kräver högre bandbredd så behöver du trådat. Vill du köra något tidskänsligt som ett par streamingsessioner samtidgt så börjar det bli struligt med trådlöst.

Däremot så är det ett väldigt trevligt komplement till ett trådat nät
 
E
Skrivet av: Gäst

Kör trådlöst c:a 100m från min nätleverantör med en ubiquiti AP / Brygga i 50Mbps och full duplex, funkar klockrent!

/Snaggle
 
E
Skrivet av: Gäst

Tråd är bäst om möjligt, men trådlöst är hyfsat smidigt om man har existerande hus och vill slippa dra kabel.

Själv kör jag i elnätet mha homeplug. Smidigt som bara den!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Eh, de där trådarna (nätverksskolan + "... i praktiken") är från 2006.
Nyhetsbrev anyone? :)
 
E
Skrivet av: Gäst

Trådlöst funkar uselt om man som jag bor i betong. Kör nu trådlöst endast i ett av tre plan och det endast till laptops. I övrigt tråd. Drog KAT5 i tele-rören. På det viset nådde jag i stort sett alla rum. Funkar klockrent. Det enda som strular ibland är det trådlösa...
 
E
Skrivet av: Gäst

Det går sådär att titta på HD-material från NAS på en mediaspelare om man kör trådlöst, så trådbundet krävs fortfarande när man kommer upp i höga datatakter.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag kör "Ethernet-över.elkabel" där det är långa avstång och tjocka väggar - därhemma. Därefter kör jag trådlöst i den del av huset där vi har våra datorer och annan utrustning som kan använda trådlöst.

Funkar klockrent
 
E
Skrivet av: Gäst

Ersatte antennen på min router med två hopsatta svetstrådar (totalt ca en meter) och har nu täckning i hela huset.- har routern i källaren som består av betong i huset som är 1½ plan. Mottagningen inte perfekt men från noll pinnar av fem till mellan tre och fyra på de flesta ställena.
Använder trådlöst till två laptops men kör kabel till alla våra 6 fasta datorer inkl HTPC för TV från nas server.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tråd kommer alltid att vara övrelägset... Nya applikationer och media kräver högre bandbredd. Bill Gates tog i när han gav dos 640 kb RAM. Trådlöst idag 54 Mbps, tråd idag 1 Gbps... See the difference?
 
E
Skrivet av: Gäst

...för att vara exakt 10Gbps
 
E
Skrivet av: Gäst

Tll er som redan dragit oskärmat Cat 5/Cat 5e kablage så behövs inte det göras om för att uppnå gigabit-kapacitet. Det finns full-kopplade CAT 6 kontakter som monteras utan verktyg och löser det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.