Häva är jag inte säker på, jag tror att de har rätt att reparera varan. Däremot så har du nog ångervecka.
 
Konsumentköplagen 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för
honom.

Det kan jag bara tolka som att jag har rätt att häva köpet.
 
Hur tolkar du då? Jag menar, vad är väsentlig betydelse? Vill påstå att det mest logiska är att säljaren får chansen att ersätta dig med en felfri produkt. Dock så var det bland det töntigaste jag hört att dom ville ha en fakturakopia från en elektriker....
 
Mitt argument är att säljaren bad mig att inte ha fläkten ställd på lägsta känsligheten, eftersom de enligt honom tydligen inte alltid fungerar så bra då.
Dock så skulle jag helst se att jag blev ersatt med en fungerande fläkt. Men eftersom det tydligen verkar vara ett standardfel, så blir det troligen billigast för säljaren, och bäst för oss båda om köpet hävs.
 
Jag tycker du skall förklara din ståndpunkt för säljaren, och öppna upp för att det förmodligen inte blir billigare för honom att du testar en annan fläkt, om den också krånglar. Därför är det bra om du får häva köpet.

Ibland kan man ha svårt att få rätt mot vissa leverantörer, men ett snack med kommunens konsumentvägledare brukar då kunna få de flesta att ändra åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.