Jag köpte för ett tag sedan en elfläkt ifrån en nätbutik. Den har inte fungerat som den ska, och därför kontaktade jag butiken och sa att jag ville reklamera den felaktiga varan.
De kräver mig då på ett kvitto från min elektriker för att de i sin tur ska kunna reklamera den hos sin leverantör. Kan de göra så här? Jag fick hjälp av min granne som är elektriker att installera fläkten, så nåt kvitto finns inte. Det känns som att de bara vill göra det så krångligt som möjligt för mig att reklamera.
 
Vad är motivet? Vill de ha bevis för att den installerats fackmannamässigt?

Under garantitiden ligger bevisbördan på butiken. Dvs ett fel är ev. inte garantifel. Om ex felet beror på felaktigt handhavande (installation), men då är det upp till butiken att bevisa att det är det felet beror på.
 
Det är bara för att krångla till det hela som de kör med en "go-ing". Är du av en humoristisk karaktär kan du ju alltid hänvisa till att kvittot är sekretessbelagt med hänsyn till rikets säkerhet eller något annat kul. Eller också berättar du bara för dem att enligt svensk lag så har de inte med att göra vem som installerat eller vad det har kostat.
 
Är det en svensk butik?
 
Vilka dårar ! Självklart behöver du ingen faktura från tredje man för att reklamera en vara.
 
Tack för de snabba svaren, de bekräftade att det var som jag trodde.

Nyfniken; Ja, det är en svensk butik.
 
Vilken butik var det?
 
Jag tror att många av oss skulle vilja veta vilken butik det är.
 
Jag vill inte avslöja det så länge ärendet inte är färdigt.

Ett par följdfrågor; är jag skyldig att stå för frakten vid ev utbyte? Kan jag kräva pengarna tillbaka?
 
dali skrev:
är jag skyldig att stå för frakten vid ev utbyte?
Vet inte vad lagen säger, men så här står det i en nätbutiks köpvillkor:

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller
om vi har packat fel.

http://www.elbutik.se/kopvillkor.html




dali skrev:
Kan jag kräva pengarna tillbaka?
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133
 
Lite ytterligare förklaringar...
Felet på fläkten är att fuktsensorn inte verkar fungera som den ska. Den har endast startat en enda gång när vi har duschat, och det var definitivt inte den gången det var fuktigast i badrummet. Jag fick rådet från butiken att skruva upp känsligheten på sensorn eftersom de påstod att den kan bära sig lite konstigt åt på de lägsta inställningarna. Då känns det ju dessutom som att jag fått en fläkt som de redan innan visste att den inte fungerar som utlovat. Jag har ingen nytta av en fläkt som inte går att ha inställd på det känsligaste läget...
 
Vad var det för fabrikat på fläkten?
 
Jag vill just nu inte avslöja fabrikatet, eftersom det bara säljs av just denna butik.
Men jag kan ju säga att det är ett mindre känt fabrikat.
 
OK, full förståelse för din försiktighet.
 
dali skrev:
Ett par följdfrågor; är jag skyldig att stå för frakten vid ev utbyte? Kan jag kräva pengarna tillbaka?
Jag tror att jag har hittat svaren efter att ha läst igenom konsumentköplagen.

Säljaren är skyldig att stå för alla kostnader som tillkommer. Om produkten intehåller vad som utlovats eller "om felet är av väsentlig betydelse".

Eftersom fuktsensorn inte fungerar som utlovat så har jag alltså rätt att kräva att köpet hävs och att säljaren står för frakten.
Någon som kan bekräfta detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.