Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Kanske lämpligt att deponera pengarna!?!
Var?
 
Detta är så vidrigt...

Att ett nätbolag kan bete sig så bör vara brottsligt, när man har monopol ska man inte kunna agera på detta sätt
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Anläggningsnummret ska börja på 735999****** och vara på 18 siffror.
Tänkte på att du kanske fått ett av elnätsbolaget internt anläggnings nummer.

Ps. Bara en tanke.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
H HSP skrev:
Anläggningsnummret ska börja på 735999****** och vara på 18 siffror.
Tänkte på att du kanske fått ett av elnätsbolaget internt anläggnings nummer.

Ps. Bara en tanke.
Tack. Vi har ett korrekt nummer enligt ovan tyvärr. Nätägaren kan inte skylla på det. Numret på vår mätare börjar dock med dessa siffror men är 16 tecken långt vilket jag tycker är lite konstigt.
 
735999 är sverige. De tre efterföljande är vilken nätägare/nät. De sju efterföljande är nätägarens nummersystem, den sista är en kontrollsiffra. Som beräknas fram av de övriga 17 siffrorna.
Har du bara 16 siffror så är det ett felaktigt nummer.
Nummersystemet är gs1. SSCC

Det är nätägarens ansvar att ge kunder det 18siffriga anläggningsnummret.
 
  • Gilla
osundblad och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kan det vara så att nätägaren har satt i system att ha felaktiga nummer för att kunna behålla "kunder" i sina dyra avtal?

Jag sällar mig till dem som förespråkar anmälan till EI. Hänvisa till grannarna och deras klagomål samt möjligen också hota med JO om inte EI agerar.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag sällar mig till dem som förespråkar anmälan till EI. Hänvisa till grannarna och deras klagomål samt möjligen också hota med JO om inte EI agerar.
JO granskar myndigheter, inte företag. Och inte sådant som ligger inom andra myndigheters tillsynsområde.
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
735999 är sverige. De tre efterföljande är vilken nätägare/nät. De sju efterföljande är nätägarens nummersystem, den sista är en kontrollsiffra. Som beräknas fram av de övriga 17 siffrorna.
Har du bara 16 siffror så är det ett felaktigt nummer.
Nummersystemet är gs1. SSCC

Det är nätägarens ansvar att ge kunder det 18siffriga anläggningsnummret.
Vi har ett 18-siffrigt nummer som vi fått från nätägaren som också står på fakturorna. Däremot har vi ett 16-siffrigt nummer på vår mätare som också börjar med 735 999 men som i övrigt inte har några likheter med det 18-siffriga.
 
Här är äldre märkningar på mätaren eller mätarplatser del av det 18siffriga nummer.
Endast siffrorna 10-17 används då.
Men nu när mätarna byts så märks det 18-siffriga nummret upp.
Stämmer de tre siffrorna efter 735999xxx mellan mätarmärkning och faktura?
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
H HSP skrev:
Här är äldre märkningar på mätaren eller mätarplatser del av det 18siffriga nummer.
Endast siffrorna 10-17 används då.
Men nu när mätarna byts så märks det 18-siffriga nummret upp.
Stämmer de tre siffrorna efter 735999xxx mellan mätarmärkning och faktura?
Spännande detta. Efter 735 999 följer 289 på mätaren och 279 på fakturan. Endast en siffra skiljer alltså. Kan du dra några slutsatser av detta? Mätaren ser väldigt modern ut och har en QR-kod ovan det tryckta numret (ingen lapp alltså utan tryckt på mätaren).
 
Läs av qr-koden! Vad står där?
 
john68 john68 skrev:
Läs av qr-koden! Vad står där?
Samma 16-siffriga kod som det står på mätaren.
 
S Swotdthain skrev:
Samma 16-siffriga kod som det står på mätaren.
Då hade jag provat att skicka in om byte med nr på mätaren som bara skillde en siffra..
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Magnus E K
Testa att lägga till två nollor i det 16-siffriga numret efter 289, dvs om det nuvarande numret är 735999289abcdefg så testa med 73599928900abcdefg.
 
  • Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
tommib
R Räknenisse skrev:
JO granskar myndigheter, inte företag. Och inte sådant som ligger inom andra myndigheters tillsynsområde.
Jag vet. Det jag avsåg att JO skulle granska var EI:s undlåtenhet att agera mot ett företag inom deras tillsynsområde när det är uppenbart att de borde göra det. Det är alltså, för tydlighetens skull, EI som ska hotas med JO-anmälan om de inte får tummen ur och sätter den i ögat på nätägaren.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.